I dag mangler svært mange kommuner oversikt over hvor mange mattelærere som trenger mer utdanning. På landsbasis står nesten 20 prosent av lærerne i matematikk uten noen studiepoeng i faget de underviser i.

Bra i Nord-Trøndelag

Både i Nord- og Sør-Trøndelag er situasjonen bedre. I Nord-Trøndelag er det bare 8,7 prosent av mattelærerne som mangler fordypning, ifølge tall fra SSB. Der har også 40 prosent av mattelærerne mellom 30 og 60 studiepoeng i faget. I Sør-Trøndelag er det bare vel 30 prosent av lærerne som har mellom 30 og 60 studiepoeng.

Denne uken la kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fram den nasjonale realfagsstrategien for at norske elever skal bli bedre i matematikk. Heretter blir det stilt krav om at mattelærerne skal ha 30 studiepoeng (tilsvarende et semester) i faget for å undervise i barnetrinnet. I ungdomstrinnet er kravet 60 studiepoeng (tilsvarende et årsstudium). Kunnskapsministeren mener det er kommunenes ansvar at lærerne deres har den kompetansen som blir krevet.

12 av 28 lærere med matteutdanning

Ved Åsvang skole i Trondheim har 12 av de 28 lærerne fordypning i matte på minimum 30 studiepoeng. Skolen har flere lærere som underviser i matematikk uten å ha fordypning i faget tilsvarende de nye kravene.

Rektor Ada Hovde er likevel overbevist om at skolen skal klare kravene om 30 studiepoeng for å undervise i matte i barnetrinnet. Skolen er en realfagsskole og Trondheim kommune er en av 34 utnevnte realfagskommuner.

- Vi er en stor skole i en by. Trondheim kommune er opptatt av realfag og kommer til å få dette til. Men jeg tror det blir langt verre for små skoler i små kommuner, sier Ada Hovde.

Tallet 35 er svar på et gangestykke

- Hva er tallet 35 svaret på? Lærer Hanne Asbjørnslett spør. 4. trinn på Åsvang skole skal finne ut hvilke gangestykke dette er svaret på.

Forsiktig kommer svaret: 5x7 og 7x5.

- Hvordan tenkte du? spør læreren og får til svar at det måtte være femgangen fordi tallet sluttet på fem.

Dagens tema for mattetimen er forskjellige metoder for multiplikasjon.

Hanne Asbjørnslett har til sammen 60 studiepoeng i matematikk.

Problemløsning og grubling

- Det er veldig, veldig viktig med utdannelse i matematikk, sier Hanne Asbjørnslett.

- Jeg jobber med problemløsning og refleksjon. Med utdanning blir det helt andre måter å jobbe på. Jeg bruker ikke boka så mye og veileder elevene til å finne en løsning.

Rektor Ada Hode som har fulgt timen, skryter av læreren sin.

- Hun er flink til å få elevene til å gruble og tenke selv. Det er viktig med gleden i faget.

Fagleder Lena Nilsson ved Åsvang sier det slik:

- Det er viktig med utdanning. Du skal være trygg og kunne faget for at elevene skal få reflektere og undre seg. Du må kunne litt for å skjønne hvordan elevene tenker.

Mange med utdanning i Rissa

Rissa kommune er en av realfagskommunene. Der slår rektor Tore Langsæther ved Åsly skole fast at de har god kompetanse i matematikk og realfag.

- Akkurat nå har vi tre lærere som videreutdanner seg i matte, sier Tore Langsæther. Han skryter av de statlige virkemidlene som gjør dette mulig enten ved en stipendordning eller vikarordning. De tre lærerne fra Åsly bruker vikarordningen for å ta videreutdanning. Det betyr at de får fri fra 37,5 prosent av undervisningen sin for å studere. Den statlige ordningen finansierer vikar.

- Vi ønsker at flest mulig skal ta videreutdanning og lærerne våre er villige til det, sier han.

Overhalla mangler oversikt

Overhalla er en annen realfagskommune i Trøndelag. Der har ikke fagsjefen for oppvekst i kommunen, Dagfinn Johansen, oversikt nå over hvor mange mattelærere som mangler fordypning i faget. Men det skal han skaffe seg.

- Vi må nå lage en ordentlig analyse over kompetansen til lærerne og lage en plan for hvordan vi skal oppfylle kravene til kompetanse for lærerne. Dagfinn Johansen tror de fleste mattelærerne i ungdomstrinnet har den kompetansen som kreves. Derimot er han mer usikker på situasjonen i barnetrinnet.

- Vi er også opptatt av regning som en grunnleggende ferdighet i alle fag.

Grublerier: Mattelærer Hanne Asbjørnslett sammen med rektor Ada Hovde på Åsvang skole vil at elevene skal gruble seg fram til svaret. Foto: VEGARD EGGEN
Multplikasjon: Hanne Asbjørnslett får elevene i 4. trinn til å gruble over regnestykket 12 x 6 og hvordan de kan gjøre om gangestykket til mange mindre regnestykker. Foto: VEGARD EGGEN
Deler opp regnestykket: 12 x 6 kan deles opp i mange mindre gangestykker.
Foto: VEGARD EGGEN