Trondheim: Byen er varm og vakker i august. Bård Larsen kjenner godt til hvor store kontrastene kan være mellom folk i Norge og de som lever sør for Europa.

I januar kom han hjem fra FN-oppdrag i Liberia. Da var det ebolautbrudd han opplevde på nært hold. Før det var det overvåkning av konfliktene på Balkan og i Libanon. Nå er det flyktningstrømmen over Middelhavet han er vitne til.

- Jeg bruker dagene før avreise til å forberede meg mentalt til oppdraget. Jeg vet det kan bli sterke inntrykk, men det er viktig å være profesjonell, sier han.

Les også: Norsk skip hentet ofrene etter migranttragedie

Redde mennesker i havsnød

Bård Larsen kom hjem fra siste tur i slutten av juli. I fire uker var han da om bord på det norske skipet «Siem Pilot», som deltar i Frontex yttergrenseoperasjon Triton. Det er grensekontroll av EU/Schengen som i utgangspunktet er deres oppdrag. Nå reiser han tilbake for å jobbe der til i slutten av september.

Hensikten er å støtte medlemslandene i Schengen som opplever stort press mot yttergrensene på grunn av den sterkt økende trafikken av migranter over Middelhavet.

- Oppdraget innebærer å redde mennesker som er i havsnød, samt ta hånd om eventuelt omkomne, sier Larsen.

Etseskader

I de fire ukene han var om bord på «Siem Pilot» var Bård Larsen involvert i fire redningsoppdrag.

- Ingen av de fire oppdragene kan sammenlignes. De var svært forskjellig, sier han.

Den første båten med flyktninger de reddet var en gummibåt.

- Det var rundt 15 til 16 personer om bord. Mange hadde etseskader på hender og i underlivet etter timer sittende i bensin og saltvann, forteller Larsen.

«Siem Pilot» får opplysninger fra italiensk kystvakt om hvor de skal gå for å finne båter i havsnød.

- En gang hadde vi 785 flyktninger om bord. Da var hele dekket på båten fylt med flyktninger. Migrantene ble først plukket opp av tre italienske kystvaktskip og brakt om bord. De fleste var fra Eritrea, men det var også flyktninger fra Syria. 27 flykriger var små barn, sier Bård Larsen.

Gravid kvinne og små barn

Blant flyktningene Bård Larsen har vært med på å ta hånd om var en kvinne gravid i åttende måned og en mor med to babyer på seks måneder. Han har også sett barn helt ned i 10 til 12 års alderen som reiser uten voksne.

- Det sier litt om desperasjonene til disse menneskene når de legger ut på en så strabasiøs tur med uvisst utfall, sier han.

De som jobber om bord har på grunn av faren for smitte en høy grad av beskyttelse. All hud er tildekket.

- Vi ser desperasjonene i øynene til mange av disse menneskene. Jeg kjenner ikke historien deres. For meg er det viktig å ta imot dem på en god måte. Mange har opplevd møte med politiet som noe negativt i hjemlandet, sier han.

Seilingstiden kan enkelte ganger bli lang, fordi Lampedusa og Sicilia ikke lenger tar imot flyktninger. Det har aldri vært uroligheter på båten. Og Larsen beskriver tonene mellom flyktningene som grei.

- Jeg så at eritreerne hilste med hånden først og skulder mot skulder etter det. Da vi sa adjø gjorde jeg det samme. Det skapte latter. Det er en enkelt måte å få en positiv kontakt på, sier han.

Les også: Nærmere 900 menneskesmuglere pågrepet i Italia

Deler ut kosedyr

Med seg i bagasjen har Bård Larsen brukte kosedyr, som han deler ut til flyktningbarna.

- Det var populært sist jeg var der. Dette er kanskje den eneste bamsen disse barna noen gang kommer til å få, sier Bård Larsen.

Etter flere utenlandsopphold mener han at vi i Norge ikke har mye å klage over.

- Jeg er nok blitt mer påvirket enn jeg selv tror. Erfaringene har gitt meg en utrolig respekt for mennesket.

At en økt redningsinnsats fra EU vil føre til at flere flykter over Middelhavet, kan Larsen være enig i.

- Men hva skal vi gjøre? La dem drukne?

Flott team

På spørsmål om hva han frykter mest, sier han:

- Å komme for seint til en redningsoperasjon. Døde mennesker i vannet.

Før avreise er det likevel spenningen og forventninger til jobben som preger politimannen.

- Jeg gleder meg veldig til å møte kollegaer igjen, både fra politiet, forsvaret og øvrig mannskap. Det er et utrolig flott team om bord på båten, sier han.

Les også: Hvorfor druknet Manhal i Nidelva?

Flykninger i havsnød: Bård Larsen reiser mandag på sitt andre oppdrag på «Siem Pilot» i Middelhavet. Før avreise er det spenningen og forventninger til jobben som preger politimannen. Foto: KIM NYGÅRD
Økende trafikken av migranter: Bård Larsen deltar på et grensekontrolloppdrag i sjøområdene sør for Italia, mot Libya. Foto: Foto: Privat
Jobb ombord: Periodene mellom hvert redningsoppdrag varierer. Mannskapet står for vedlikehold, og her bygger Bård Larsen skillevegger mellom kvinner, barn og menn på dekk. Foto: Foto: Privat