- Hvis godsterminalen lokaliseres på Torgård, vil det bli behov for jernbanespor under E6 like sør for Sandmokrysset. Vi har ennå ikke fått føringer for å ta hensyn til dette, sier Almar Aronsen prosjektleder i Statens vegvesen.

Han legger til at Vegvesenet må ha en avklaring og finansiering innen sommeren 2016, hvis de skal klargjøre for jernbanekryssing samtidig med E6-utbyggingen.

Venter på politikerne

- Vi er forberedt på kjeft uansett om veien ikke blir klargjort forbi dette punktet eller om veien må graves opp igjen, sier Aronsen, som onsdag skal i et møte med Jernbaneverket om den nye godsterminalen. Jernbaneverket går for Torgård, men det må en politisk beslutning til.

Politikere og planleggere har i årtier kranglet om hvor den nye godsterminalen skal bygges. Samferdselsdepartementet har uttalt at et vedtak kan foreligge til jul.

Nylig sendte Statens vegvesen den åtte km lange strekningen mellom Sandmoen og Jaktøyen ut på anbud, noen måneder forsinket. Ifølge Aronsen skyldes det noen uklarheter rundt finansieringen. Hele strekningen er lyst ut som én kontrakt, og tilbudsfristen 30. oktober. Kostnaden er beregnet til 2,5 milliarder kroner, og er det største enkeltprosjektet som Miljøpakken finansierer.

Byggestart ved årsskiftet

Aronsen regner med at gravemaskinene kan starte jobben rundt årsskiftet. Byggetiden er på tre år, men med gradvis åpning etter som deler av strekningen står ferdig. Første byggetrinn, E6 Senterveien - Tonstad, ble ferdig i oktober 2013.

Den åtte km lange firefelts veien med planskilte kryss skal hovedsakelig følge dagens trase. Opp til Sandmoen blir stigningen slaket ut fra sju til seks prosent. Fra Sandmoen flyttes E6 litt østover.

Dovrebanen legges om med ny jernbanebru, og der er arbeidene i full gang. Byggingen av ny E6 skal pågå mens det daglig passerer 30 000 biler. Statens vegvesen anbefaler derfor at enda flere reiser kollektivt. Det skal være to felt gjennom anlegget i hele byggefasen, og man må være forberedt på mer kø enn i dag.

På Klett er det mye kvikkleire som krever omfattende kalk- og sementpæling for å sikre stabiliteten.

Nye veier: Heimdalsveien (t.v.) oppgraderes med gang- og sykkelvei, og skal stå ferdig i begynnelsen av november. Fra Senterveien til Jaktøyen skal den åtte km lange strekningen utvides til fire felt. Foto: Statens vegvesen