- Det er et skremmende høyt antall. Det er daglig mange kjøretøy på veiene som ikke er i god nok teknisk stand, sier fagleder for utekontroll, Jan Ivar Moen, i Statens vegvesen.

Kjøretøyene som er begjært avskiltet er enten ikke kontrollert eller har vært på EU-kontroll uten at feilene som ble påpekt er rettet. I Norge er 117 400 biler krevd avskiltet fordi de ikke er godkjent i EU-kontrollen.

- EU-kontrollen er et tiltak for å bedre trafikksikkerheten. Alle kjøretøy skal være teknisk godkjent, sier Moen.

Til sammen er 41 400 kjøretøy i Midt-Norge begjært avskiltet av ulike årsaker, som at man ikke har betalt forsikring, årsavgift eller omregistrering. I Norge står 321 000 biler i fare for å miste skiltene.

Avskiltet på stedet

Statens vegvesen hadde tirsdag storkontroll på Sandmoen og flere andre steder i Trondheim. Totalt ble rundt 5000 biler sjekket om de var begjært avskiltet og 50 fikk klippet skiltene. En bil fanget interessen til kontrollørene på Sandmoen. Da de undersøkte bilen avdekket de at ramma på bilen var rustet.

- Jeg hadde selv ikke oppdaget rusten på ramma. Det ble heller ikke opplyst om rusten da jeg kjøpte bilen. Jeg er glad for de oppdaget det slik at det ikke skjedde en ulykke mens jeg kjørte i 90 kilometer i timen på E6, sier eieren, som ikke vil stå frem med navn.

Bilen ble avskiltet på stedet.

- Det er farlig med rust på ramma fordi bilen kan knele og det kan blokkere hjulene. Det er veldig trafikkfarlig, og det er bra at vi avdekket dette på kontrollen, sier inspektør Ole Hammer ved utekontrollen i Trondheim.

- Unngår kontroll

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at det ofte kommer biler på EU-kontroll som har rust på ulike deler av bremsene.

- Det er typiske feil som går ut over trafikksikkerheten. Det går ut over sikkerheten ikke bare til den som kjører, men også andre trafikanter, sier Engebretsen.

Han opplever at noen unngår EU-kontrollen fordi man er klar over at det er feil på bilen som kommer til å koste mye å reparere.

- Noen unngår kynisk kontroller og kjører uten godkjenning til de blir tatt og avskiltet. Holdningene må endres til hver enkelt bileier, sier Engebretsen.

Reparasjon koster

Trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef påpeker at det er lovpålagt at bilen skal EU-godkjennes.

- Det er et signal på manglende tenkning rundt sikkerhet at man ikke gjennomfører kontrollen eller ikke retter feilene som oppdages under kontrollen. De fleste ønsker å ha en bil som fungerer som den skal og ikke minst at alle førere man møter kjører biler som fungerer slik de skal. Det hadde vært interessant å vite mer om hvem det er som ikke gjennomfører kontrollene, sier Moe.

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk sier at feil på styring, bremser og dekk er de mest trafikkfarlige.

- Dette er feil som er vesentlig for trafikksikkerheten. En del utsetter kanskje kontrollen hvis man vet at man må reparere bilen og det koster mye penger, sier Johansen.

Bilen med rust ble avskiltet på stedet. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Inspektør Ole Hammer i Statens vegvesen konkluderte med at bilen ikke var i god nok stand. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Inspektør Ole Hammer og fagleder Jan Ivar Moen ved utekontrollen i Statens vegvesen kontrollerte bilene på Sandmoen. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Statens vegvsesen kontrollerte rundt 5000 biler i Trondheim tirsdag. Foto: Håvard Haugseth Jensen