En ekte bilentusiast vet hvor han eller hun skal tilbringe helgen. Classic Car Show Trondheim arrangeres for første gang, nærmere bestemt i Trondheim Spektrum.

Over 200 biler og 20 motorsykler, alle med norske skilter, venter på granskende blikk - de fleste i original stand. Her finner du en rekke amerikanske og europeiske biler du vil nikke gjenkjennende til.

- Målet er å skape en årviss tradisjon som setter Trondheim på kartet over vertskapsbyer for klassiske bilutstillinger. Inspirert av de store klassikermessene på Kontinentet, vil vi vise frem eksotiske supersportsbiler, elegante Gran Turismo-vogner, historiske racerbiler og originale klassikere. Det vil med andre ord bli noe for alle som elsker klassiske biler, sier Bjarne Reistad, som sammen med Hans Hallbauer har han tatt initiativet til helgens bilmesse.

Landets største

- Folk vil finne biler og motorsykler fra de fleste kontinent. Med et areal på nær 9000 kvm blir dette blant de største bilutstillingene i Norge, sier Hallbauer.

De siste dagene har Reistad og Hallbauer jobbet døgnet rundt for å få alt på plass før dørene åpnes lørdag morgen. Dette er første klassiske bilmesse i Norge, og den første store bilmessen i Trondheim siden Motorrama i 1991.

- Vi venter mellom 8000 og 10 000 besøkende. I så fall blir det en ny bilmesse i Trondheim neste høst, sier Hallbauer, mens bilene ruller inn i utstillingshallen. Bilene har han og Reistad håndplukket fra bilsamlinger og garasjer rundt omkring i Norge. - Vårt slagord er «det beste av det meste», legger Hallbauer til med et lurt smil.

Bilen til Frank Sinatra

Her finnes de mest eksklusive utgavene av Ford Mustangs Boss og Shelby, Ford GT 40, en hjemmelaget trehjuls Byrgatti, og ikke å forglemme; en Lamborghini Miura, kåret av Lamborghini selv til verdens fineste og mest velholdte Lamborghini. Den har villsvinskinn i setene, og ble laget til Frank Sinatra.

Reistad og Hallbauer fikk ideen til bilutstillingen gjennom Driver's cars & coffee, som arrangerer biltreff på Lade med 1000 deltakere. Foreningen teller over 9000 medlemmer.

Digger Ford Taunus

En av dem som skal delta på utstillingen er Odd Fossum (54) fra Hegra, med sin Osi 1967-modell. Osi holdt til i Torino, og bilen er bygd ut fra Ford 20 M TS. Det ble produsert bare 2200 eksemplarer, hvorav 50 med turbomotor som Fossums bil. Motoren er på 2,3 liter og yter 188 hk. Bilen kom til Norge fra Tyskland i 2006, og Fossum fikk tak i klenodiet året etter. Alt er originalt, bortsett fra en slange i motorrommet.

Hjemme i Hegra har han en rekke Ford Taunus stående, den første anskaffet han som 12-åring. Lidenskapen for tyske Ford har begge barna arvet, de har hver sin Taunus.

Original Bel Air

Inne i utstillingshallen står Kurt Johannessen (61) med kluten og pusser vekk de siste støvkornene på sin skinnende blanke Chevrolet Bel Air fra 1956. Mekanikeren på Nidar har vært stolt eier de siste 30 årene. Før det hadde bilen gått som ambassadebil i Belgia, da var fargen svart.

Alt er originalt, bortsett fra at Johannessen har skiftet ut diagonaldekkene med radialdekk. V8-motoren med 205 SAE-hester bruker ikke mer enn literen på milen på langkjøring.