Folk som ikke har ikke syklet på flere år, har kjøpt elektrisk sykkel og bruker nesten ikke noe annet fremkomstmiddel.

- Jeg hadde ikke syklet på minst tolv år, og hadde vel fortsatt kjørt bil til og fra jobben om det ikke hadde vært for elsykkelen. Nå sykler jeg i all slags vær. Også på fritiden er jeg snar med å hente frem elsykkelen. Det er helt fantastisk, sier Tove Fosseide, som jobber som ekspeditør hos Axel Bruun Sport i Prinsens gate.

Daglig leder Svenn Roar Olsen forteller at de har fått nye kundegrupper. Majoriteten er gjerne i alderen 30–50 år som bruker elsykkelen til og fra jobb, men også flere i 80-årsalderen har kjøpt elsykkel. De forteller at de igjen kommer seg ut i frisk luft og kan dra til steder de før var avhengig av bil eller kollektiv transport for å kunne oppsøke.

Det vi kaller elsykler er i realiteten sykler med elektrisk hjelpemotor, hvor motoren kun trekker som et supplement til fremdrift gjennom pedalene. I praksis vil du oppleve dette som om du har en evig medvind, og kan klare å komme frem uanstrengt over større distanser enn uten denne teknologien.

120 mil i sommer

Tove Fosseide anskaffet elsykkelen i mai, og har siden syklet 120 mil. Hun bor på Halset, og bruker ikke mer enn et kvarter hjem fra jobb. Hun har planer om å sette piggdekk på sykkelen for å kunne bruke den også i vinter.

Mekaniker Roger Olsen har syklet elektrisk i tre år. Han sykler rett opp Steinberget på vei hjem fra jobb, og det tar ikke mer enn åtte minutter fra Prinsens gate til Sverresborg. Han bruker også elsykkelen når han skal levere i barnehagen.

- Det går mye raskere å bruke elsykkel til og fra jobben enn å kjøre egen bil eller reise kollektivt. Det kan også ekspeditør Børge Nebb underskrive på. Han kan heller ikke tenke seg å begynne å reise kollektivt igjen.

En av fire sykler

Svenn Roar Olsen opplyser at hver fjerde sykkel Axel Bruun selger, er en elsykkel. Så langt i år har de solgt vel 200 elsykler, og utfordringen består i å klare å skaffe nok. Olsen anbefaler kvalitetssykler i prisklassen 25 000–30 000 kroner, med krankmontert motor som gir best stabilitet. Rekkevidden ligger på fem–sju mil før batteriet er utladet. På de dyre syklene har man fire hjelpemodus og ti gir.

Folk kan låne en elsykkel en hel uke, helt uten forpliktelser. I samarbeid med Miljøpakken tilbyr flere av byens elsykkelforhandlere gratis utlån av elsykler, ved et depositum på 500 kr.

I Syklistenes Landsforening er man svært godt fornøyd med den voldsomme økningen i salget av elsykler. Informasjonssjef Hulda Tronstad sier det er ventet et salg på mellom 15 000 og 20 000 elsykler i Norge i 2015. Det har vært en dobling i salget hvert år de siste årene.

- Vi ser den samme utviklingen over hele Europa. Flere bytter ut bilen med elsykkelen, det gjelder først og fremst ved jobbreiser, sier Tronstad.

Kvaliteten forbedres

I de store byene som Trondheim legges forholdene stadig bedre til rette for syklistene, og det gjør det mer attraktivt å sykle. Men også andre forhold kan gi en økning i sykkelbruken. Da Smestadtunnelen i Oslo ble stengt på grunn av vedlikehold, økte salget av elsykler med en gang.

- Den tekniske kvaliteten blir stadig bedre og utvalget bare øker, fra off road, via bysykler til tran. Selv har jeg fraktet hjem et bord på elsykkelen. Det er under utvikling tohjulsdrevne elsykler, tilsvarende firehjulsdrevne biler. Det vil gjøre det lettere å ta seg frem på dårlig brøytet vinterføre.

Men ifølge Tronstad bør man innskrenke muligheten for å kjøre bil i de store byene, skal sykling bli et reelt alternativ. Hun mener elsykkelen med fordel kan ta over flere av de korte bilturene.

Over budsjettet

Bilforhandleren Carpoint i Trondheim har så langt i år solgt nærmere 300 elsykler, godt over budsjettet som er på 250 elsykler. Jan Petter Kamark forteller at i fjor solgte de 220 elsykler.

- Vi har også kunder i 80-årsalderen. En på 86 fortalte at han skulle bruke elsykkelen når han skulle på kamp på Lerkendal, smiler Kamark.

Kategorisjef for sportsartikler i Trondos Per Joar Jensen forteller at det ved de to forretningene Coop Obs! Sport City Lade og City Syd hittil i år er solgt over 160 elsykler.

- Vi var blant de første sportsforretningene som for fire–fem år siden bestemte seg for å satse på elsykler. Vi tilbyr i dag seks forskjellige merker, sier Jensen.

Johnny Rotan ved XXL på Lade melder om en salgsøkning på 300–400 prosent siste år. - Flere spør om piggdekk, så det er tydelig at flere skal bruke elsykkelen året rundt, sier Rotan.

Gratis trim: Roger Olsen har syklet på elsykkel i tre år, og er kjempefornøyd. Tove Fosseide kjøpte elsykkel i mai, og har siden tilbakelagt 120 mil. Foto: Ola Hegvold
Sparer tid: Roger Olsen og Tove Fosseide jobber hos Axel Bruun Sport. De kan ikke tenke seg å bytte ut elsykkelen med egen bil eller reise kollektivt. Elsykkelen bruker kortest tid i rushtrafikken. Foto: Ola Hegvold
Sykkelglede: Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, gleder seg over et salg i år på 15 000 - 20 000 elsykler. Selv bruker hun elsykkelen daglig. Foto: Vegard Wivestad Grøtt /NTB Scanpix, NTB scanpix