– Hvis dere vil leve lenge, må dere lære dere å puste sakte.

Det er den klare oppfordringen fra den indiske yogalæreren Pundit Radheshyam Mishra til åttende klasse ved Skaun ungdomsskole.

KOMMENTAR: Nå er stress også blitt en barnesykdom

Elevene ligger langflate på matter på gulvet, og er blitt bedt om å telle sin egen pust.

– I dag blir ungdommene distrahert av både tv, internett og mobiltelefoner. Øvelsene jeg lærer bort kan hjelpe dem til å styrke konsentrasjonen sin, sier Mishra.

Storforbrukere av smertestillende

Selv om det ennå ikke finnes tall på hvor høy andel av norske ungdommer som plages med langvarig stress, viser en svensk studie at 30 prosent av 16-åringene i Sverige er alvorlig stresset. Norske fagpersoner tror tallet er overførbart til ungdommer her i landet.

– Det er et høyt stressnivå blant unge i dag, og utviklingen er svært bekymringsfull, sier Siv Skarstein, stipendiat ved Institutt for sykepleie ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hun har forsket på ungdom og stressmestring i en årrekke. I sin forskning har Skarstein funnet at norsk ungdom er storforbrukere av reseptfrie smertestillende medisiner. Over en fjerdedel av 15- og 16-åringene bruker smertestillende medisiner daglig eller ukentlig.

– Stress ser ut til å være en av hovedårsakene til forbruket. De unge får vondt i hodet og kroppen, mister konsentrasjonen og sover dårligere, ettersom kroppen går i konstant beredskapsmodus.

– Enormt press

Stadig flere skoler ser derfor et behov for å få ungdommene til å stresse ned. Ved Skaun ungdomsskole ønsket de å prøve ut yoga i gymundervisningen fordi at teknikken, i tillegg til å være styrke- og smidighetstrening, fokuserer på avslapping og god pust.

–Ungdommene har for mye å tenke på i dag. Det er behov for å jobbe med elevenes konsentrasjon, også i gymtimene, forklarer lærer Arild Opland.

Fysioterapeut Elizabeth Spidsøe ved Thora Storm videregående skole i Trondheim ble bekymret da hun så stressnivået til elevene da hun begynte i skolen allerede for 14 år siden. I alle disse årene har hun derfor tilbudt avspenningstimer til elevene.

– Stressproblemene øker med alderen, og kan starte så tidlig som slutten av barneskolen. De har dårlig samvittighet for det de ikke får gjort, og de bekymrer seg for det som skal skje i fremtiden. Derfor klarer de ikke å leve i øyeblikket. Noen er så stresset at de trenger hjelp, og årsaken er et enormt press om å prestere på alle områder, sier Spidsøe.

Mellom 20 og 40 prosent av ungdomsskole- og videregåendeelevene i Trondheim oppga at de plages med bekymringer og søvnproblemer under Ungdataundersøkelsen som ble gjennomført høsten 2013.

Motivasjon: Flatere mage

Spidsøe etterlyser tiltak som i større grad ser på sammenhengen mellom god psykisk og fysisk helse.

– Mange ungdommer er flinke til å trene på treningsstudio, men da gjerne innenfor en komfortsone med gjentagende og korte bevegelser. Motivasjonen er som regel ikke bedre helse, men snarere flatere mage, sier Spidsøe.

– På den andre siden er det flere som er så opptatt av helse at det går på helsen løs.

Hun mener skolene, og samfunnet for øvrig, i enda større grad må ta innover seg viktigheten av at barn og unge vokser opp uten for mye stress i tilværelsen. Det er stressforsker Siv Skarstein enig i.

– Ungdommene som vokser opp med høyt stressnivå over lengre tid, har betydelig større risiko for å få kroniske smerter som de tar med seg inn i voksenlivet. Det kan bli kostbart for samfunnet i form av fremtidige sykemeldinger.

- Stillheten var deilig

Elevene i åttende klasse ved Skaun ungdomsskole synes yoga er en utfordrende, men fin avkobling i skolehverdagen.

– Yoga er vanskelig. En må konsentrere seg hele tiden. Da vi lå på gulvet, og skulle telle pusten, begynte jeg å tenke på noe annet, og datt ut av tellingen, sier Julie Wraalsen.

Hun var en av elevene som fikk prøve yoga for første gang under instruksjonstimen til den indiske yogalæreren Pundit Radheshyam Mishra som besøkte ungdomsskolen, og er i Norge i forbindelse med Bodø yoga festival.

Annerledes gymtime

Både Wraalsen og klassekameratene Hanna Lorentzen Vatn, Éa Ariel Åsen Bjørnevog og Oliver Albert Grønning fremhever hvor annerledes yogatimen var fra andre gymtimer.

– Ofte spiller vi ballspill. I andre skoletimer er det vanligvis også mye mer bråk og stress. Nå var det så stille og rolig. Slik pleier det aldri å være. Det var deilig. Det virket som alle likte det, forteller elevene.

Alle de fire ungdomsskolene forteller om en hektisk hverdag med skole, trening, lekser og tv-titting.

–Jeg stresser ikke så mye, men jeg føler det er mye jeg må rekke i løpet av en dag. Jeg tilbringer blant annet tre timer i stallen hver dag, men det er verdt det, sier Éa Ariel Åsen Bjørnevog.