Strindheimtunnelen ble åpnet, og dette har vært et av Norges mest utfordrende veiprosjekter.

I åtte år har det vært en del av Harald Inge Johnsens liv natt og dag. Byggeperioden har vart i fem år.

–Jeg føler en enorm utløsning. Det har vært tøffe år, men jeg liker det. Nå skal jeg ha ferie, sa han under feiringen i går. Ferien skal tilbringes som fotballdommer i Storsjøcup i Østersund, og deretter blir det fjelltur på Romsdalseggen. Han har hytte i Molde, og er mye der.

Men Harald Inge Johnsen som fylte 50 tidligere i år, føler seg ikke sliten. Han fortsetter i Statens vegvesen, og ser frem mot nye prosjekter.

Temmet kvikkleira

–Det er mange ting å ta tak i. Vi har en god prosjektgjeng med mange ståpåmennesker. Det som sliter mest, er å bygge ned en organisasjon for deretter å bygge opp igjen, sier han.

Dette er noe av det han og organisasjonen hans har hatt å hanskes med i den fem år lange byggeperioden:

  • Lengden er 2,5 km. (2,1 km lang fjelltunnel fra Strindheim til Møllenberg, knapt 100 meter lang betongtunnel på Strindheim og 350 meter betongtunnel på Møllenberg.)

  • Nye byggemetoder i kvikkleira.

  • Sprenging under flere tusen beboere, og med tynn overdekning.

  • Midlertidig flytting av verna hus på Møllenberg.

  • Stor trafikk tett inntil i hele byggeperioden.

I går hadde ingeniøren regien både under åpningen med statsminister, samferdselsminister og regionale og lokale politikere til stede, og senere da celebritetene ble guidet gjennom den nye tunnelen i buss.

Komplisert og risikofylt

I går kveld feiret de seg selv med fest på Munkholmen for Vegvesenets folk, entreprenører og lokalpolitikere.

Siden mars 2006 har Harald Inge Johnsen jobbet med prosjektet E6 Trondheim-Stjørdal på heltid. Ryktet vil ha det til at han var den eneste som ville ta på seg jobben. Dette vil han ikke bekrefte selv.

–Det vil jeg ikke si noe om. Men at jeg var eneste søker, er riktig. Og når vi gikk ut for å søke etter byggeleder, som var min nestkommanderende, slet vi. Årsaken var at dette var et så komplisert og risikofylt prosjekt, og at det var stor sjanse for å mislykkes.

Dramatikk underveis

Han letter litt på sløret i forhold til dramatikken som har vært knyttet til det omstridte tunnelprosjektet i disse årene.

–Da jeg kom inn i 2006, var det i en fase da det ble besluttet en utvidelse til tre plan i Strindheim-krysset. Det ble oppdaget kvikkleire i området, noe som medførte stor usikkerhet og at prosjektet ble en milliard dyrere. Og vi måtte regissere beslutningen om at mange hus måtte flyttes på Møllenberg. Det var en tøff sak, og kunne ført til at hele prosjektet ville havnet i skuffen. Men da det ble kjent at husene skulle tas vare på og flyttes tilbake, var hele byen positiv. Vi fikk gjennomslag hos politikerne, og gjennom flere stortingsproposisjoner kom det penger slik at vi kunne innløse husene, forteller Johnsen.

Selv har han bodd i ett av de innløste husene på rasgropa i store deler av byggeperioden.

–Jeg ville følge med på nært hold hver eneste dag, sier han.

Ulykke har satt spor

Men det har ikke vært bare solskinn i dette store prosjektet. Ulykken med støpingen av Rotvollhaugen bru har satt dype spor, og det kom frem også under gårsdagens markering.

–Det gikk hardt inn på oss, og vi hadde flere samlingsstunder i ettertid, sier Harald Inge Johnsen. Også statsminister Erna Solberg nevnte den tragiske ulykken i sin tale under åpningen.

Regionveisjef i Statens vegvesen Berit Brendskag Lied var rørt til tårer da hun tok opp dette.

–Det er et skår i gleden. På en dag som dette går tankene til de som ble mest berørt, og vi vil bære dette med oss, sa hun.

Første bil gjennom tunnelen: Odd Moen (t.v.) og sønnen Fredrik Storflor Moen fra Ranheim fikk æren av å være de første som kjørte gjennom Strindheim-tunnelen. Med sin Packard fra 1929 ble de vist betydelig interesse fra Bård Hoksrød, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Yngve Brox og Linda Cathrine Hofstad Helleland. Foto: Morten Antonsen/Adresseavisen
Snorklipping: Høytidlig åpning av Strindheim-tunnelen. Fra venstre prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen, regionveisjef Berit Brendskag Lied, fylkesordfører Tore Sandvik, statsminister Erna Solberg, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, ordfører Rita Ottervik, direktør i Vegdirektoratet Lars Aksnes og avdelingsdirektør i Vegvesenet i Sør-Trøndelag Eva Solvi. Foto: Morten Antonsen/Adresseavisen
Først ute: Venstre-politiker Elisabeth Paulsen (69), sammen med Øivind Mørch, foreslo tunnel allerede i 1988. 26 år senere fikk hun være med på feiringen. - Jeg er stolt over at tanken og ideen fikk gjennomslag. Vårt poeng var å spare hus for riving ved å gå under jorda, sier Elisabeth Paulsen som i dag er politiker i fylkestinget. Foto: Morten Antonsen