Torg: Trapphuset skal knyttes til trappa og brua, Sjøgangen, som sto ferdig for to år siden. Foto: Rom Eiendom

Det er Rom Eiendom som står bak det banebrytende prosjektet på Midt-Norges viktigste knutepunkt for båt, buss og tog.

Byggingen av Trapphuset på Trondheim sentralbanestasjon starter i høst, og skal stå ferdig på nyåret 2016.

– Trenden i Europa er å bygge så tett på knutepunktet som mulig, slik at mange har arbeidsplassen nært knutepunktet. Dette gir store miljøgevinster i form av sterkt redusert bilkjøring, sier Dag Haugdal, prosjektsjef i Rom Eiendom.

Tak over sporet

Og nærmere knutepunktet enn det kommende Trapphuset kommer du ikke. Næringsbygget på 4600 kvadratmeter skal ligge som et tak over to av jernbaneplattformene.

Skanska skal stå for byggingen, og de går i gang allerede før Rom eiendom har fylt opp lokalene.

– Det er nokså uvanlig å bygge før leietakerne er på plass, og det sier noe om hvor stor tro vi har på prosjektet, sier regiondirektør i Rom Eiendom, Tore Arntzen.

Flere interesserte

Han sier at flere bedrifter har meldt sin interesse.

– Vi startet markedsføringen like før sommerferien, noe som er et nokså ugunstig tidspunkt. Likevel er vi i dialog med flere små og store leietakere som vurderer bygget. Vi håper å ha dette klart i løpet av senhøsten, sier Arntzen.

Næringsbygget skal etter planen huse både kontorer, kiosk og serveringssteder.

Utnytter Sjøgangen

Trapphuset skal bygges ut fra Sjøgangen: Trappa og brua på stasjonen som sto ferdig for om lag to år siden. Bygget skal ha fire etasjer på bakkeplan. Over jernbanesporet blir det to etasjer. To trapper skal bygges fra Sjøgata til plattformene, for å gjøre det enklest mulig for de reisende. I tillegg skal det bli trinnløs adkomst fra Sjøgangen til selve næringsbygget.

– Sjøgangen er et viktig grep for Brattøra, og vi ser at den er en suksess. Turister og folk som jobber i området bruker den jevnlig, sier Haugdal.

– Sjøgangen er mye mer enn bare ei trapp. Vi ser for oss at dette skal bli et slags torg, kanskje med uteservering tilknyttet Trapphuset på sommers tid, forklarer Haugdal.

Trafikken som normalt

Rom eiendom er forberedt på en krevende byggeprosess, i og med at togtrafikken må gå som normalt.

– To av de fem persontrafikksporene skal stenges i hver omgang, så avviklingen av trafikken vil gå greit. Den største utfordringen er adkomsten. Vi skal sørge for god skilting, slik at de reisende vet hvor de skal gå til enhver tid, sier Haugdal.

Ny bydel

Trapphuset er første del av et stort prosjekt som skal resultere i en helt ny bydel i og rundt knutepunktet.

– Det er veldig spennende å være med å forme byen. Brattøra er et område i enorm vekst, sier Arntzen.

Del to er utbyggingen øst for Sjøgangen, som er et enda større prosjekt med arbeidstittelen «østbebyggelsen». Rom Eiendom står bak dette sammen med Trondheim kommune og Trondheim Bussterminal. Dette området skal også knyttes til Sjøgangen, og vil i framtiden ivareta terminal og servicefunksjoner for kollektivreisende med mer.

– Om ti til 12 år er det ingen tvil om at dette er en ny bydel. Trapphuset er starten, sier Arntzen.

Former byen: Rom Eiendom er har siden 2008 planlagt Trapphuset. Prosjektsjef Dag Haugdal og regionsdirektør Tore Arntzen, synes det er spennende å være med og forme byen. Foto: VEGARD EGGEN
Miniatyren: Prosjektleder Dag Haugdal og regiondirektør Tore Arntzen i Rom Eiendom, viser fram modellen av Trapphuset. Foto: Vegard Eggen
Dialog med interessenter: Flere bedrifter har vist sin interesse for å leie seg inn i Trapphuset, som står ferdig på nyåret 2016. – Vi har stor tro på dette prosjektet, sier regiondirektør i Rom Eiendom. Foto: VEGARD EGGEN
Krevende: Rom eiendom er forberedt på en krevende byggeprosess, i og med at togtrafikken må gå som normalt. Foto: VEGARD EGGEN
Knutepunkt: Trondheim Sentralbanestasjon er Midt-Norges viktigste knutepunkt. Trapphuset skal sørge for at mange får arbeidsplassen sin så nært knutepunktet som mulig. Bygget vil delvis ligge rett over jernbanesporet. Foto: Rom Eiendom