Priset til 5,5 millioner: Dette er det siste designet som Stefan Hauser leverte til Trondheim kommune. Han leverte først skisser som ble vurdert for dyre, og lagde et nytt, men som også ble vurdert for dyrt til slutt. Talerøret kan ses til høyre for skateparken. Skisse: Trondheim kommune Foto: Skisse: Trondheim kommune

– Vi fikk anbudspriser som lå langt utover rammene vi hadde.

I tillegg har politikerne signalisert at de heller ønsker å satse på mange små skatetilbud, enn et stort anlegg, sier avdelingsleder Elisabeth Schøttler for Kommunalteknikk i Trondheim kommune.

Saken skriver seg tilbake til januar i fjor. Kommunen sendte da prosjektet Ladehammeren friområde og skatepark ut på anbud. Skateparken skulle bli 550 kvadratmeter og reises i betong støpt på stedet. Parkanlegget skulle legges ved «Talerøret» – den store roperten som vender ut mot Trondheimsfjorden.

I det billigste anbudet som kom inn ville det koste 5,5 millioner kroner å reise skateparken, og 3,7 millioner å bygge friområdet.

Formannskapet mente 8,2 millioner kroner var for dyrt og skrinla prosjektet i mai i fjor.

Leide anerkjent designer

Da hadde parken allerede kostet kommunen en god del penger. Til å designe selve skateparken hyret Trondheim kommune inn den amerikanske skateparkdesigneren Stefan Hauser – en av verdens fremste i sitt felt – fra firmaet Placed To Ride Skateparks.

Kommunen opplyser at Hauser fikk 116 000 kroner for å designe parken med detaljtegninger, samt lage et kostnadsoverslag. Firmaet Asplan Vikan, som har kontor i Trondheim, var hovedkonsulent i arbeidet. Firmaet fikk ifølge Trondheim kommune 306000 kroner for jobben.

Kommunen har brukt om lag 420 000 kroner på prosjektering av skateparken som det etter alle solemerker ikke blir noe av.

– Det var ikke så stort anlegg egentlig, medium størrelse etter nordisk standard. At det er kansellert er nytt for meg og det er alltid skuffende å høre, sier Stefan Hauser på telefon fra Puerto Rico i Karibia der selskapet holder til i dag.

Hauser anslår at han sist hørte fra kommunen for ett år siden. Han hadde håp om å være med på konstruksjonen av anlegget.

– For meg høres det ut som mye penger for konstruksjonsarbeidet, men det er muligens høye priser på grunn av byggeboom i Norge? Det kan bygges enklere, men samtidig så trenger man en «destinasjonspark» som folk vil reise til. Men parken var ikke vanskelig å bygge, og jeg brukte eksisterende terreng, sier Hauser.

Trodde på prosjektet

Amerikaneren mener i dag at man kunne fått parken billigere, og anslår at en kostnadsreduksjon på 25 prosent hadde vært mulig. Hauser mener Ladehammeren er en fin plass for en skatepark.

– Jeg har vært der en gang, og på en fin dag ser jeg for meg at man kan svømme i sjøen, henge ut, og skate. Det er ingen naboer heller. «No issues», sier Stefan Hauser.

– Når vi satte i gang prosjektet trodde vi at vi skulle klare å realisere det. Beløpet for konsulentutgifter er for øvrig innenfor det vi regnet med at det ville koste. Det er ikke unormalt høyt for slike saker, sier Elisabeth Schøttler om pengene brukt på Stefan Hauser og Asplan Vikan.

Hun påpeker at tegningene ligger klare om politikerne skulle snu i saken, men legger samtidig til:

– Politikerne signaliserte veldig sterkt at man ikke ønsker et slikt skateanlegg, og det må vi forholde oss til, sier Schøttler.

Mener skaterne ikke ville redusere mer

Varaordfører og formannskapsmedlem Knut Fagerbakke (SV), svarer følgende på spørsmål om hvorfor man ikke kunne forsøkt å redusere prisen på skateparken på Lade i stedet for å skrinlegge:

– Anlegget ble utviklet i samarbeid med skatemiljøet i Trondheim, og meningen var å utvikle en mindre skatepark. Kostnadene ble så store at anlegget ville bli ytterligere redusert, og det var ikke representantene fra skatemiljøet interessert i. Vi oppfattet det slik at de ville avvente for å se om det var muligheter for finansiering av et større og mer attraktivt tilbud, sier Fagerbakke.

Kommunen har brukt Trondheim Skate Association (TSA) som konsulenter i planene.

Mindre skateanlegg

Trondheim kommune bygger for tiden ti mindre skateanlegg i forskjellige bydeler som vil stå ferdig i sommer og i høst.

– Et godt tilbud til barn og unge som trenger rekrutteringsanlegg framfor helprofesjonelle anlegg, sier Fagerbakke.

– Skaterne reiser til Grong for å skate i dag?

– Jeg er enig med miljøet i Trondheim i at vi trenger et mer attraktivt anlegg enn nybegynneranlegg. Det er ikke bra at de må dra helt til Grong. I dag kan det være mulig å få større medfinansiering via spillemidler. Vi får se om det er mulig å få prioritert et tilfredsstillende anlegg. Det er noe vi i tilfelle må ta opp i budsjettsammenheng, sier Fagerbakke.

- Uvitenhet

Leder Øyvind K. Svendsen i TSA tror administrasjonen og politikerne i kommunen har vært litt uenige i hva som har vært rett å bygge. Kommunen har satt av 1,8 millioner kroner til de mindre anleggene.

– Jeg synes det er dumt at man skrinlegger Ladehammeren når det er lagt ned så mye penger i forarbeidet. Det er nok litt uvitenhet fra politikersida, dessverre, men når det er sagt syns jeg det er bra at man gjorde en skikkelig jobb i forkant, sier Svendsen.

ANDREAS RYEN EIDEM 976 88 308

nyhet@adresseavisen.no

Priset til 5,5 millioner: Dette er det siste designet som Stefan Hauser leverte til Trondheim kommune. Han leverte først skisser som ble vurdert for dyre, og lagde et nytt, men som også ble vurdert for dyrt til slutt. Talerøret kan ses ytterst i høyre kant. Skisse: Trondheim kommune
Betongpark i Grong: Stein Olav Vist (15) fra Grong kan boltre seg i en skatepark på om lag 400 kvadratmeter på hjemplassen. Politikerne fikk bygd parken for 1,6 millioner kroner. Foto: VEGARD EGGEN
Skulle hit: Skateparken på Ladehammeren skulle legges på den ene siden av installasjonen Talerøret. Munkholmen ligger synlig et godt stykke uti fjorden. Foto: VEGARD EGGEN