-Vi har bommet på alt, sier Harald Halmøy, daglig leder i Oppdal spekemat og nå også av mathallen i Oppdal. Eller Smak og behag som delikatesseutsalget av lokale råvarer egentlig heter, selv om den på folkemunne blir kalt mathallen.

Men Halmøy kan smile, for det er greit å bomme når det har gått mye bedre enn forventet.

- Da vi åpnet 19. juni i sommer tenkte vi at det hadde vært moro om vi hadde klart å omsette for tre millioner i løpet av 2015. Vi syntes det hørtes mye ut. Nå, ved utgangen av september, har vi omsatt for fire millioner kroner. Det har rett og slett gått over all forventning, smiler Halmøy. Antallet kroner er ikke det eneste Smak og behag har bommet på.

Dedikerte småeiere

- I begynnelsen hadde vi stengt på tirsdager, men etter bare to uker skjønte vi at vi måtte ha åpent også på tirsdager. Nå er det åpent 64 timer i uka, vi holder også åpent på søndager. De to planlagte årsverkene har blitt seks, og vi gjorde avtale med en lokal storfebonde om å få levert et storfeslakt av rasen limousin per måned. Så lagt i løpet tre måneder har vi tatt inn 14 storfe, sier Halmøy.

Mathallen, plassert i Oppdal sentrum, består av to ulike driftsselskap. Smak og behag er butikken som også serverer middagsmat. Det er her det allerede er omsatt for fire millioner kroner. I tillegg har bakeriet Sprø alene omsatt for én million på sine første tre måneder.

- Smak og behag drives som et aksjeselskap, hvor jeg ønsker at flest mulig av dem som jobber her kjøper seg inn. Rett og slett fordi de da blir mer dedikerte. Jeg har ikke som mål sitte alene med eierskapet. For meg er dette et fint tilskudd til Oppdal spekemat, og jeg har ikke tenkt at dette skal bli en pengemaskin, sier Halmøy.

Kanelboller til høstferien

Det er formiddag midt i uka, men det summer i stemmer inne i lokalene. Kanelboller er bestselgeren i bakeriet, mens andre kjøper lokale nisjeprodukter. Som spekemat fra Oppdal, ost fra Tingvoll eller fiskekaker fra Frøya.

Familien Orkelbog Ingvaldsen er fra Jessheim, men er nå innom mathallen for å kjøpe spekeskinke og noen andre godbiter til å ha på hytta. Mor Gry er født og oppvokst i Oppdal, og i høstferien besøker hun og familien broren på fjellet.

- Dette er litt som mathallen i Oslo, bare i miniatyr. Vi var innom i sommer også, og var veldig enige om at vi måtte innom denne gangen også. Dette har litt et godt tilbud, sier Gry.

- Og så har bakeriet verdens beste kanelboller, sier døtrene Vilde (7) og Frida (10).

Pølse med blåbær er suksess

Mathaller er i vinden. Først åpnet én i Oslo, og senere har også blant annet Trondheim fått sin egen mathall. I Trondheim har de budsjettert med å omsette for i overkant av sju millioner i 2015, og for to uker siden uttalte de til Adresseavisen at de er halvveis til budsjettet. Det er før julesesongen, som erfaringsmessig er en høytid hvor mange unner seg litt ekstra.

- Lokale nisjeprodukter popper opp som aldri før og kundene vil ha det. Det er også større betalingsvillighet, sier Halmøy når han skal forklare suksessen. Selv etablerte han mathall for å tilby flere av produktene til Oppdal spekemat.

- Jeg hadde jobbet med tanken om et butikkslakteri i mange år, siden det er veldig vanskelig å komme inn i de store dagligvarekjedene med nye produkter. Så dukket dette lokalet opp og jeg fikk én mann med meg som ville drive ferskvaredisken og kjøkkenet, så meldte bakeriet seg. Det ballet bare på seg, smiler Halmøy.

Men varene fra Oppdal spekemat selger godt i det 500 kvadratmeter store lokalet. Én av bestselgerne er en spekepølse med blåbær. Denne har Halmøy lenge prøvd å selge inn til de store dagligvarekjedene uten hell.

- Ingen ville ta den inn, men her derimot ble den straks en suksess. Jeg tror de store dagligvarekjedene må tenke mer som oss i fremtiden, de må tenke mer nisje og mer lokalt, sier Halmøy.

Hytteeier

Så langt er Smak og behag et populært sted, både for oppdalinger og hytteeiere. Nå er Halmøy opptatt av å utvikle stedet videre.

- Vi må hele tiden være spennende, du skal finne noe nytt her selv om du har vært her før. Vi bytter snart litt om på inventaret og vi tar hele tiden inn nye produkter fra nye leverandører. Vi vil også satse mer på catering og selskaper etter hvert. Matlagingskurs og ølsmaking kan også bli aktuelt, sier Halmøy sittende ved et røft langbord like foran et vindu som viser hva kokken gjør på i kjøkkenet. Rundt bordet har det nylig vært en 40-årsdag og snart blir det mindre juleselskaper her.

I helga er det den årlige Fjell- og fårikålfestivalen i Oppdal og mathallen håper å få vist seg frem til enda flere.

- Da vi åpnet var det jo sommerferie og mange turister kom innom. Det har gått bra etter sommeren også, men det er klart vi tjener mye på hyttefolket. Omsetningen er størst på fredager og lørdager, med rundt 100.000 kroner i gjennomsnitt. Søndager er også gode dager. Hyttefolket handler både på vei til fjellet og på hjemveien igjen, sier Halmøy.

For neste år har Smak og behag budsjettert med 12 millioner kroner.

- Det er nok ganske nøkternt, medgir Halmøy.