- Alle kommuner er avhengig av pendlerne. Her må KS ta jobben med å sørge for at Stortinget ikke vedtar å heve bunnbeløpet i reisefradraget.

Det sier lederen i Fosen pendlerforening, Harald Fagervold.

125 000 pendlere

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 legges det opp til å endre reglene for reisefradrag til og fra jobb. Ifølge regjeringens egne beregninger vil 125 000 pendlere miste sitt reisefradrag når bunnfradraget økes fra 16 000 kroner til 22 000 kroner. Bunnfradraget kan sees på som en egenandel for dem som pendler, og dersom regjeringen får dette gjennom i Stortinget betyr det at «egenandelen» øker med 6000 kroner i året.

Kommunestorm

Harald Fagervold er kraftig irritert over forslaget, og ønsker nå å mobilisere Kommune-Norge til kamp. Han mener alle norske kommuner er avhengig av at folk pendler inn fra nabokommunene for å jobbe.

- Det finnes pendlere i alle landets kommuner, så dette er en viktig sak for mange. Jeg forutsetter at KS som interesseorganisasjon for alle kommunene, nå bruker sine kontakter i det politiske miljøet slik at endringene stemmes ned i Stortinget, sier Fagervold.

Dyrere jobbvei

Fosen pendlerforening har, ifølge Fagervold, over 1000 medlemmer. Mange av dem er kraftig provosert over at de nå må betale mer for å komme seg til og fra jobb.

- Jeg kjenner mange som har en årlig utgift på 50 000 kroner i året for å komme seg til og fra jobb. Når bunnfradraget heves vil det gå utover disse. Det finnes i dag om lag 700 daglige pendlere fra Trondheim til Fosen, og et sted mellom 1000 og 2000 som pendler den andre veien, sier pendlerforeningens leder.

Dråpen

Fagervold er redd at en hevelse av bunnfradraget kan bli den berømte dråpen som får begeret til å renne over for mange pendlere.

- Dette er folk som står opp klokka fem om morgenen og som ikke er hjemme igjen før klokka 18.00. De har allerede mange gode grunner for å flytte dit jobben deres ligger. Dersom dette blir vedtatt vil mange vurdere å flytte fra distriktene og inn til byene. I tillegg til utgifter i bomstasjonene og på ferjene, vil dette skape så ulønnsomme forhold at de blir nødt til å flytte. Jeg er ikke sikker på at det er en samfunnsutvikling som de store byene våre kan takle, sier han.

Ostehøvel-kutt

Fosen pendlerforening tror de har mange med seg i kravet om at regjeringens forslag om økt bunnfradrag må endres når statsbudsjettet skal behandles i Stortinget.

- Regjeringen bruker masse penger i den ene enden av budsjettet, og da blir de nødt til å hente inn penger i den andre enden. De bruker ostehøvelen over store deler av budsjettet for å finne penger, og pendlerfradraget er en av postene som må lide. Jeg tror ikke regjeringen vet hvor mange de rammer ved å gå inn for dette kuttet, sier Harald Fagervold.

Pendlerbråk: Harald Fagervold i Fosen pendlerforening maner til kamp mot regjeringens forslag om å heve bunnfradraget for pendlerne. Foto: Dan Ågren