Russlands annektering av Krim-halvøya gjorde at ukrainske Kostyantin Zhevagos selskap Noryards ble dårligere rustet til å redde verftet i Rissa. Foto: Forbes Lists (faksimile)

Han er født inn i en gruvefamilie i 1974, og begynte i 1991 å studere ved Kiev State Economic University, hvor han i 1996 tok eksamen i økonomi. Han er gift og har to barn. Så langt skiller ikke hans historie seg nevneverdig ut fra andres.

Jernmalm

Men for cirka 15 år siden ble Zjevago majoritetseier i det som er en av verdens mest verdifulle jernmalmgruver. Zjevago ble den første østeuropeeren som tok et av firmaene sine, Ferrexpo, til børsen i London. Selskapet har mer enn 9000 ansatte.

Gruvevirksomheten gjorde at han ble rik raskt, og han kom på Forbs milliardærliste. Han ble der omtalt som den yngste milliardær som på egen hånd har klart å skape seg en formue i Europa.

Rikdommen gjorde han i stand til å engasjere seg i andre virksomheter, som verftsindustrien og i produksjon av jernbanevogner gjennom selskapet PJSC Stakhanov Railcar Company. Som om ikke det var nok, er han også majoritetseier i Ukrainas finans og kredittbank.

Han er den lykkelige eier av en yacht, og han er ærespresident og eier av fotballklubben FC Vorskla, som spiller i eliteserien i Ukraina.

Politisk engasjert

Men Kostjantin Zjevago nøyer seg ikke med kun å være en vellykket industrieier, han engasjerer seg også politisk. I 1998 ble han medlem av parlamentet i Ukraina, hvor han fortsatt sitter som uavhengig kandidat. Da han ble valgt inn var han medlem av Julia Timosjenkos politiske fraksjon.

Han har blant annet vært medlem av justiskomiteen, og vært en av representantene i Ukrainas delegasjon til Europarådet.

Markedet svikter

Men det kom humper i veien for den unge oligarken. I mars 2014 skriver Forbes at Ukrainas økonomi er inne i sin største resesjon siden 2009. Det påvirker Zjevago. I tillegg blir han tvunget inn i en lang rettsprosess i London og Ukraina.

Russlands annektering av Krim-halvøya gjorde at ukrainske Zjevagos selskap Noryards ble dårligere rustet til å redde verftet i Rissa.

Da Zjevago i 2013 og 2014 kjøpte opp Noryards, ville han skape en fullintegrert verdikjede for skipsbygging. Da Russland vinteren 2014 annekterte Krim-halvøya, mistet han skrogverftet Zaliv, og Noryards måtte lete etter andre skrogleverandører enn sitt eget verft i Ukraina.

–  Å miste Zaliv-verftet var et veldig stort tap for Noryards. Verftet leverte virkelig kvalitet og sto for 16 skrog til Ulstein verft. Å utvikle slik kvalitet tar mange år, sier konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards.

Selv om det er andre, viktigere årsaker til at Noryards i går besluttet å begjære Noryards Fosen konkurs, spiller tapet av Zaliv-verftet en rolle.

– Det påvirker nok ikke tilfanget av ordrer. Men hadde vi ennå hatt skrog-verftet ville Noryards vært mye sterkere i forhold til å håndtere prosjekter og ikke minst håndtere det Fosen nå har mistet, sier Hanson.

Nedgangen i den globale etterspørselen etter jernmalm blir sagt å være en av årsakene til at Zhevago i 2015 falt ut av Forbes milliardærliste. Verdien av aksjene i selskapet Ferrexpo skal ha falt med 45 prosent i løpet av ett år.

Kilder: Forbes, Financial Times, Bloomberg, Wikipedia