- Vi har foreslått å legge inn- og utkjøringen til de nye boligene rett ut i Bromstadvegen, men dette ligger ikke som et av forslagene fra byrådet, forteller Lisbeth K. Schjelde, styreleder i Velforeningen Bromstad Selvbyggerfelt.

50 nye boligenheter

På et møte i bygningsrådet 1. september ble det vedtatt lagt ut til høring at trafikken til de 50 nye enhetene på Bromstad Gård skal gå gjennom Bromstadekra, og at det på dette strekket skal bygges gang- og sykkelvei. Til tross for at utbygger mener dette er negativt for trafikkmiljøet i Bromstadekra, og beboerne her mener det øker muligheten for trafikkuhell, har Trondheim kommune slått fast at dette er det beste alternativet. 24. oktober går høringsfristen for innspill til utbyggingen ut, og Trondheim kommune vil da sette seg ned for å se over forslag og alternativer som har kommet inn.

- Vi synes det er synd at vårt forslag med å sette en bom mellom Bromstadekra og Bromstad Gård, og bygge ny inn- og utkjøring til Bromstadvegen, ikke i det hele tatt er, forteller Schjelde.

- Nå håper vi det kan bli tatt med i vurderingen etter den 24. oktober, sier hun.

Kommunen henviser til høringsfristen

Kjersti Myrvang ved byplankontoret i Trondheim kommune har akkurat blitt ny saksbehandler i saken, og vil derfor ikke kommentere hvorfor forslaget fra velforeningen ikke har blitt vurdert tidligere.

- Vi er nå midt i en høringsfase der fristen er 24. oktober. Vi vil se på alternativene og innspillene som kommer inn før vi kan kommentere disse, sier hun.

På spørsmål om forslaget fra velforeningen vil bli vurdert svarer hun at kommunen ønsker å vurdere alle alternativer og innspill fra alle kanter likt.

Myrvang informerer også om at den andre kontaktpersonen velforeningen har i kommunen nylig sluttet i sin jobb. Dette er ukjent for styret.

Velforeningen forteller at kommunens hovedargumenter mot å legge adkomsten til de nye boligene ut i Bromstadvegen har vært å bevare veien som hovedvei, blant annet fordi det er en viktig kollektivtrassè. Kommunen har også uttrykt at de har et ønske om å ha minst mulig direkte avkjørsler til hovedveinettet. Det finnes et fåtall sideveier til Bromstadvegen, og andre byggefelt i området har lignende omkjøringer som det som foreslås på Bromstadekra.

Utbygger forholder seg til kommunen

Bente Haugrønning, direktør i Pilar Eiendom som er engasjert av eierne av Bromstad Gård i reguleringsarbeidet, forteller at de forholder seg til kommunens avgjørelser.

- Vi har lagt oss på det kommunen har anbefalt etter å ha sett på trafikkutredingen som firmaet Asplan Viak har gjort, sier hun.

- Den viser at Bromstaderkra er brukbar som adkomst. Det er den faglige vurderinga. I tillegg har kommunen kategorisk slått fast at Bromstadvegen er en større vei som det ikke skal være sideveier på. Dette er en del av en større plan.

- Vi ønsker ikke å jobbe med et alternativ som er uaktuelt for kommunen. Da legger vi opp til en prosess som ikke fører noe sted, legger hun til.

Trafikkfarlig vei

Styret i Velforeningen Bromstad Selvbyggerfelt representerer 49 boligeiere som er bekymret for de minste, myke trafikantene på boligfeltet. Det er spesielt et kryss som utgjør faren. Her har dagens beboere valget mellom å ta til høyre eller venstre for å kjøre til sine boliger, mens beboere på det nye feltet vil kjøre rett frem.

- Til nå har det vært minimalt med trafikk på denne veien fordi kun er de på Bromstad Gård og en beboer til kjører på dette strekket, forteller Schjelde.

- Vi som bor i Bromstadekra kjører sakte her fordi vi enten skal til høyre eller venstre.

- Det er lekeplasser på begge sider av veien, så barna løper ofte på kryss og tvers her. Dersom beboere i 50 boenheter skal begynne å kjøre på denne veien som i tillegg heller nedover og øker farten er det ikke tvil om at det vil oppstå uhell. Spørsmålet er bare hvor alvorlige ulykker vi må ha her før kommunen skjønner at dette ikke er den beste løsningen.

Representantene for beboerne legger vekt på at de ikke er imot utbygging eller fortetting, men de mener at utbyggingen ikke bør gå på bekostning av et etablert og familievennlig boligområde.

- Det er et faktum at Trondheim vokser, men når utbyggingen går på bekostning av allerede godt etablerte familieområder, og ødelegger barns trygghet og sikkerhet, oppleves det urettferdig for oss som bor her idag, avslutter beboer Jonas Ehn.

Forslaget til kommunen (rød strek) er å legge adkomsten til de nye boligene på Bromstad Gård gjennom Bromstadekra, og ned til rundkjøringen i Kong Øysteins Vei. Beborne ønsker at veien fra Bromstad Gård skal gå rett ut på Bromstadveien (grønn). Det mener kommunen blir for belastende på trafikken i hovedveien. Foto: Grafikk: Marit Bardal
Har forslag: Styret i Velforeningen Bromstad Selvbyggerfelt håper Trondheim Kommune vil vurdere deres forslag til alternative veier ut fra Bromstad Gård. F.v. styreleder Lisbeth Schjelde, styremedlem Kjersti Hilsen og styremedlem Thomas Markovic. Foto: VEGARD EGGEN
Farlig kryss: Beboerne i Bromstadekra mener at det kan skje alvorlige ulykker i dette krysset dersom kommunen vedtar å legge veien til de nye boenhetene på Bromstad Gård gjennom deres boligfelt. Foto: VEGARD EGGEN