- Det er veldig bra at Uka har fått inn et faglig arrangement i programmet, sier Vetle Birkeland som er student ved bygg- og miljøteknikk.

Han kommer rett fra et TV-intervju der han har kommentert en helikopterulykke på norsk sokkel på vegne av Statoil. Dette er en av oppgavene studentene og aktørene fra næringslivet var gjennom under arrangementet på Studentersamfundet tirsdag.

Casekonkurranser

UKElabanken ble arrangert for andre gang under årets Uka, og temaet i år var kommunikasjon. Tirsdag var 100 studenter og 50 næringslivsaktører samlet for å jobbe sammen i team og løse ulike caseoppgaver gjennom en hel dag. En av casene var i regi av Statoil, og gikk ut på å finne ut hvordan selskapet best kan møte pressen etter å ha hatt en helikopterulykke. Informasjonsdirektør Jannik Lindbæk Jr hadde for anledningen tatt på seg jobben som journalist, og plasserte studentene foran kameraet.

- Det var litt stressende, men jeg tror det gikk helt ok, forteller Vetle Birkeland.

- Jeg surra det til litt midt inni der, men jeg tror jeg kom meg gjennom ganske greit, sier han, før han må løpe av gårde for å skrive en pressemelding sammen med resten av gruppa.

Må stille opp

Hensikten bak arrangementet er å knytte sterkere bånd mellom studenter og næringsliv, i tillegg til å la studentene prøve seg i oppgaver som hører jobblivet til.

I tillegg til casen om kommunikasjon under press, ledet Elisabeth Evjen i Deloitte en case som handlet om kommunikasjon og teknologi. Hun mener det er viktig at næringslivet er med på denne typen arrangementer.

- Vi ansetter 150 nye personer hvert år, og da er det viktig å være ute å møte studentene, sier hun.

- I tillegg er det vårt ansvar å vise hvordan arbeidslivet fungerer. Når studentene på frivillig basis lager så gode arrangementer som dette må næringslivet stille opp, legger hun til.

Selvpromotering

Ideen bak arrangementet er at det skal være mer enn en vanlig bedriftspresentasjon, og det skal gi studentene muligheten til å vise seg frem på andre arenaer enn i en intervjusituasjon.

Olaf Kielland, eksternkoordinator i profileringen Uka forteller at 100 av studentene som søkte var heldige å få plass.

- Søkerne måtte sende søknader, og ble valgt ut med bakgrunn i deres engasjement og hva de driver med ved siden av studiene. Karakterer hadde ikke noe å si for utvelgelsen. Dette er engasjerte folk som virkelig vil være med å promotere seg selv, og både de og aktørene fra næringslivet får noe positivt ut av å være med.

- Dette skal ikke være en profilering av bedriftene, men heller av studentene. Representantene som er her fra næringslivet er invitert som enkeltpersoner og fordi de er sjefer, ikke fordi de representerer en bedrift eller et selskap.

Bidrar til SiTs kommunikasjonsplan

Den tredje casen var ledet av Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT), og tok for seg rekrutteringen av 600 nye studenter til nye studentboliger på Moholt. Gruppene skulle lage en plan for hvordan de skal rekruttere nye studenter til boligene på Moholt.

Bente Halvorsen i SiT forteller at det beste forslaget til en kommunikasjonskampanje i casekonkurransen vil bli tatt inn i den reelle kampanjen som utarbeides i disse dager.

- Det som er interessant her i dag er at det er studenter som løser oppgavene, og at vi på den måten får direkte innsikt i hvilke kanaler de ville brukt i en kampanje. Alle disse innspillene er velkomne, sier hun.

TEMA: UKA 2015

Statoilpremie

Utover tirsdagen ble det holdt foredrag av blant andre Kristin Clemet fra Civita og Trude Måseide fra statsministerens kontor. I tillegg ble det kåret en vinner av casekonkurransen. 1. førstepremien ligger en drømmedag på Statoils forskningssenter på Rotvoll for hele vinnerlaget.

- Vinnerne får komme og se på senteret, og vil få møte ledelsen, forteller Jannik Lindbæk Jr.

- I tillegg blir det middag med sjefene, men det som kanskje frister mest er at hele laget skal de få komme inn i 3D-reservoaret vårt. Her får de på seg briller, og får følelsen av å være inne i en ekte oljerigg. Dette er avansert datateknologi som er veldig spennende for de som får oppleve det, avslutter han.

Energisk: Ingrid Kristin Viken, HR-sjef i Visma holdt foredrag om teamarbeid under UKElabanken. Foto: TERJE VISNES, adressa
Kommunikasjonsplanlegging: Arild Berg (f.v.), Gunnar Løvås, Emilie Wilberg, Sigurd Lekve, Håkon Weløy Aarseth, Mathias Rød, Kristin Clemet og Ulrik Dahle Mannhart jobber sammen for å løse SiTs case. Foto: TERJE VISNES, adressa
Studenter og næringsliv: Tirsdag møtte studentene aktører fra næringslivet under UKElabanken. Foto: TERJE VISNES, adressa
Gruppearbeid: Eivind Hoff i Nordea fikk i oppgave å finne ut mest mulig om Silje Oksholm Arnøy i løpet av fire minutter, kun ved å bruke mobiltelefonen. Foto: TERJE VISNES, adressa