Sparebank 1 SMN er sentral i dialogen for å få til ny aktivitet ved det nå konkursrammede Noryards-verftet i Rissa på Fosen.

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad mener det er gode sjanser for at dialogen fører til at det blir ny aktivitet ved verftet.

- Sammen med andre lokaleide banker er vi i en god og konstruktiv dialog, hvor vi har en felles interesse av å få til ny aktivitet ved verftet. Vi har et berettiget håp om å lykkes, sier Tronstad i Sparebank 1 SMN.

- Vil utnytte arbeidernes kompetanse

- Hvilke aktører har dere dialog med?

- Det jobbes med en konkret løsning, det er alt jeg kan si, sier Tronstad.

- Hvilken type aktivitet ønsker dere ved verftet?

- Vi prøver å få til ny aktivitet ved verftet som bygger på den kompetansen man har opparbeidet gjennom mange år, sier Tronstad.

Bostyreren optimist

Også bostyreren i konkursboet etter Noryards-konkursen, advokat Knut Dypvik, sier han er forsiktig optimistisk med tanke på å finne en løsning.

- Konkursboet har lagt frem en skisse hvor våre krav er fremmet. Ut fra dette er det opp til de andre aktørene å finne en løsning. Men jeg håper og tror at det blir en snarlig løsning, sier Dypvik i Simonsen Vogt Wiig.

72 ansatte mistet jobben

Noryards ble slått konkurs 16. oktober i år, etter at selskapet selv begjærte oppbud. 72 ansatte mistet jobben i det som var hjørnesteinsbedriften i Rissa kommune.

Den umiddelbare årsaken til konkursen var ifølge ledelsen i selskapet at skipsreder Ole T. Bjørnevik i Trondheim trakk tilbake et oppdrag om å bygge et offshorefartøy ved verftet sent i september.

Problemer i lang tid

Bjørnevik har selv tilbakevist at han har skyld i konkursen, og viser til et avtalebrudd i kontrakten mellom ham og Noryards-eieren, ukrainske Kostjantin Zjevago, som årsak til at oppdraget ble trukket tilbake. Adresseavisen har også snakket med noen av underleverandørene til verftet som bekrefter at Noryards Fosen slet med høy gjeld lenge i forkant av konkursen.

Bedriften Elpro sier blant annet at de vurderte å begjære Noryards konkurs allerede i begynnelsen av september i år. Verftet hadde ved konkursåpningen en anslått gjeld på 266 millioner kroner.

Bostyrer Knut Dypvik i Simonsen Vogt Wiig har siden Noryards Fosen-konkursen fredag 16. oktober hatt hovedfokus på å finne en løsning som kan sikre videre drift i en eller annen form ved verftet i Rissa. Foto: jens petter søraa