Du har kanskje fått med deg eiendomsinvestor Ivar Kotengs utbrudd mot forslaget om bilfri midtby? Han er så irritert at øreflippenen gløder, ifølge ham selv. Men ikke alle som har en mening om saken er like skråsikker.

Jørgen Sagmo er daglig leder og medeier i Retro AS som har fire butikker innenfor elveslyngen i Trondheim. Gjennom to Retro-butikker, Filippa K og Carma (hvor Retro eier halvparten), har Trondheims-selskapet holdt stand og vokst som en av Trondheims mest populære detaljhandlere. I fjor solgte selskapet merkeklær for 127 millioner kroner, inkludert omsetningen fra Tiger-butikken på Sirkus kjøpesenter.

- Levende midtby viktigst

Når Adresseavisen ringer Retro-sjefen og spør hva han syns om varaordfører Hilde Opokus (MDG) forslag om bilfri  mdtby, kommer det ingen Koteng-aktig tordentale. Men meninger har han. Blant annet en mening om at debatten altfor fort blir unyansert.

Les også: «Tullball. Personbiltrafikk i bysentra er åpenbart passé»

- Denne saken er mer komplisert enn om man vil ha bilfri Midtby eller ikke. Jeg tror alle vil ha en levende midtby og at dét er det viktigste. Det tror jeg også Miljøpartiet de Grønne vil ha. Men det blir for enkelt å tro at den saken løses gjennom å gjøre byen bilfri. Det blir for enkelt, sier Sagmo.

Han vil heller at aktørene og politikerne skal jobbe for den opplevde tilgjengeligheten i Midtbyen, enten det er med bil, med buss, for syklende og gående.

- Det har ingen miljømessig gevinst i å presse alle bilene fra Midtbyen ut på lengre kjøreturer enn nødvendig. Jeg tror at i framtiden vil større deler av Midtbyen begrenses for biltrafikk. Men da må det bygges opp gode alternativer og vaner må endres over tid.

Etterlyser gode alternativer

Sagmo vil heller at aktørene og politikerne skal jobbe for tilgjengelighet i Midtbyen, enten det er med fortsatt noe biltrafikk, med buss, for syklende og gående.

- Det er nok ingen gevinst i å presse alle bilene fra Midtbyen ut til kjøpesentrene, men positivt om større deler av Midtbyen begrenses for biltrafikk, om for eksempel all gjennomgangstrafikk legges forbi sentrum. Og da må det bygges opp gode alternativer.

- Er du redd for at folk forsvinner hvis bilene forsvinner?

- Ja, det er jeg. Det må legges til rette for at det også kan handles med bil i fremtiden, men at det kanskje blir færre biler og heller mer av annet. Men det må samtidig legges opp til at det skal bo og jobbe enda flere i sentrum, sier Sagmo.

Les også: Slik kan en bilfri midtby bli

Les også: Mener ønsket om bilfri Midtby er «basert på følelser, ikke fakta»

Les også: Frykter milliardtap for Midtbyen

Et større bilde

Næringsforeningen i Trondheim og Midtbyen Management er har i likhet med Koteng, bare ikke i like kraftige ordelag, uttrykt motstand mot bilfri midtby. På den andre siden har Rita Ottervik fått motbør blant sine koalisjonspartnere i bystyret når hun sier nei til bilfri midtby.

- Det blir for dumt når Rita Ottervik gjøres til miljøversting av sine samarbeidspartnere. Den politiske retorikken er i beste fall forvirrende og lite troverdig.

- Jeg er redd for at debatten fort blir næringslivet mot politikerne. Men sånn er det egentlig ikke. Mange butikker er redde for konseptet bilfri Midtby, og vi må heller jobbe med hvordan byen skal utvikles, vokse og bli enda mer levende. For meg er bilen en naturlig del av bybildet, men unødvendig bilbruk kan sikkert begrenses. Men for å lykkes med det må tilgjengeligheten sikres på andre måter sier Sagmo og legger til:

- Som sykkelby er Trondheim fortsatt ung. Det merkes på sykkelkulturen. Det er mye som gjenstår før vi kan sammenligne oss med gode eksempler i utlandet, syns jeg. Vi trenger litt tid.

- Er ikke København

- Har du eksempler fra utlandet selv? Du reiser sikkert litt i handelsområder?

- Sist jeg var på reiste, var jeg i New York, og der er det jo veldig mye biler og overhodet ikke noe forbilde eller noe å lære. Jeg ser at København nevnes, men den byen er veldig langt fra bilfri. De har gågatesystem som fungerer bra. Men vi må innse at Trondheim er en ganske mye mindre by, med mye mindre turisme, i hvert fall shoppingturisme. Det er svært få som reiser på weekend-tur til Trondheim for å shoppe. Så vi er nok en litt annen type by. Men det er for eksempel fantastisk mange mennesker som er i Trondheim for å studere, og vi bør til legge til rette for at sentrum skal brukes. Og da må vi sørge for at vi oppleves som tilgjengelige, sier Sagmo.

- Men hvis jeg i dag skal besvare et enkelt spørsmål, om jeg vil ha en bilfri by? Så er svaret også ganske enkelt: Nei!