Overskjønnet i Frostating lagmannsrett starter tirsdag, etter at både Statens vegvesen og Oust-familien anket Sør-Trøndelag tingretts skjønnsavgjørelse.

I november i fjor kom tingretten frem til at vegvesenet skal betale drøyt 70 millioner i erstatning til Oust-familien, for areal som er gått til veibygging i Trondheim.

Ivar Oust eier gården Øvre Rotvoll som har avgitt 36 mål til Statens vegvesen, i forbindelse med utbyggingen av E6 Trondheim-Stjørdal. Arealet omfatter det nye Rotvoll-krysset, utvidelsen av Innherredsveien, Omkjøringsveien og Haakon VIIs gate.

Oust-familien krever fortsatt rundt 430 millioner i erstatning for det eksproprierte arealet og i tillegg erstatning for ulemper på grunn av veiutbyggingen.

- Under salgsverdi

I dag drives jordbruk på Øvre Rotvoll. Men Oust-familien har planer om å bygge næringsareal og boliger på eiendommen, etter at regjeringen i 2013 sa ja til at 450 mål av gården bygges ut.

Bjørnar Oust, som er sønn av Ivar Oust, sier de anket fordi erstatningen ble satt for lavt i forrige rettsrunde.

- Vi mener verdien satt i underskjønnet er altfor lav. Den verdien er langt under salgsverdien og vi har heller ikke fått kompensasjon for at vi skal bygge ut selv eller for marginalverditapet, sier Oust.

Han viser til at de taper utbyggingsprofitt på de 36 målene, fordi de selv skal utvikle og bygge ut boliger og næringsbygg. Marginalverditapet oppstår fordi faste kostnader til infrastrukturutbygging ikke kan fordeles på like mange kvadratmeter bolig og næringsareal som før eksproprieringen.

Det pågår fortsatt store diskusjoner om hvordan Trondheim skal utvikles. Her kan du se en oversikt som viser hvordan de ulike partiene ønsker å utvikle byen.

Mener verdien er 10 mill.

Mens Oust-familien mener at erstatningsverdien bør være 12 250 kroner per kvm, satte Sør-Trøndelag tingrett i sitt skjønn en gjennomsnittspris for de avståtte 36 målene på 1950 kroner per kvm. Det er vel 70 millioner til sammen.

Statens vegvesen derimot mener erstatningen bør være rundt ti millioner kroner. De mener at for arealer brukt til veibygging fra den delen av Øvre Rotvoll som ikke er omregulert til utbygging, skal det betales erstatning som for landbruksjord. Oust-familien fikk medhold i retten i at dette ikke skal erstattes som landbruksjord, men tomteareal som kan selges og dermed har mye høyere verdi enn landbruksjord.

Prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen forteller at de fortsatt mener at erstatningen for det eksproprierte arealet bør være rundt ti millioner kroner.

- Det er i den størrelsesorden vi mener er rett, sier Johnsen.

Han peker på at det er bilistene som betaler mye av regningen for erstatninger via bompenger.

- Denne saken er stor og viktig i forhold til utbyggingskostnader. Vi håper lagmannsretten kan avklare dette nå, men det finnes et nivå til i rettssystemet i Norge, sier Johnsen og viser til Høyesterett.

- Får trøbbel med å lage vei

Dersom erstatningen blir stående som fra tingretten på vel 70 millioner eller Oust-familien vinner frem med sitt krav, mener Johnsen det kan bli dyrt å bygge ut offentlig infrastruktur.

- Det offentlige vil ha trøbbel med å bygge vei hvis grunneiererstatningene blir så dyre. Det gjelder all offentlig infrastrukturutbygging, som blir veldig kostbart. En får mindre for midlene, som for eksempel skoler, barnehager og annet, som også er samfunnsnyttige formål som det offentlig er ansvarlig for, sier Johnsen.

Han peker på at regjeringens vedtak om å omregulere Øvre Rotvoll fra jordbruksareal til utbyggingsformål i 2013 endret forutsetningene.

- Før dette ville vi hatt en erstatning på rundt én million kroner for landbruksjord, sier Johnsen.

Frostating lagmannsrett har satt av ni dager til saken.