- Dette er en merkedag for oss og hele Trøndelag. Onsdag for to uker siden så alt mørkt ut. 72 ansatte måtte gå. Allerede i dag er vi i gang igjen.

Det sa Rissa-ordfører Ove Vollan (H) under en pressekonferanse på hurtigruteskipet MS Midnatsol tirsdag morgen. MS Midnatsol ble bygd i Rissa i 2003. Men skipsverftet begjærte oppbud 16. oktober i år. Gjelden var på 266 millioner kroner.

Siden har det pågått et intenst spill i kulissene for å sikre videre drift ved hjørnesteinsbedriften. Tirsdag falt noen brikker på plass: Verftet har inngått kontrakt med Hurtigruten om å pusse opp flere skip. Kontraktsverdien er 550 millioner kroner.

De tidligere ansatte ved verftet er veldig glade for løsningen. Her kan du lese hva de tenker om at det blir ny drift ved verftet.

Rissa kommune blir medeier

I skrivende stund ser løsningen for verftet slik ut: Konkursboet etter Noryards og bostyrer Knut Dypvik har solgt det fysiske verftet. Det inkluderer eiendommen på Kvithylla, driftsmateriell og varelager. Prisen landet på 7,26 millioner kroner. Kjøper er det nyopprettede selskapet Fosen Mek Holding AS.

Dette selskapet eies i sin helhet av Rissa Invest, der både Rissa kommune, Rissa Kraftlag og Stadsbygd Sparebank er like store på eiersiden. Ifølge opposisjonsleder Torun Skjærvø Bakken i Rissa Arbeiderparti har ikke politikerne blitt holdt informert om detaljene rundt oppkjøpet av tomta. Det har Bakken imidlertid full forståelse for.

- Jeg har ikke inngående kunnskap om kjøpet. Dette er noe ordfører og rådmann har hatt flere møter om. Prosessen har gått så fort, og jeg har full forståelse for at det må jobbes litt internt for å få på plass en løsning på noe som er så viktig for lokalsamfunnet. Vi er veldig glade for det som har skjedd og jeg har full tillit til måten ordføreren har håndtert denne saken på, sier Bakken til Adresseavisen.

Det ligger også en tilleggsklausul i oppkjøpsavtalen. Her heter det at i forbindelse med oppkjøpet skal det fremmes et forslag for kommunestyret i Rissa om at kommunen overtar verftstomta, driftsmateriellet og varelageret hvis det nyopprettede selskapet Fosen Mek Holding ikke klarer å overholde forpliktelsene i avtalen overfor konkursboet etter Noryards. Blant annet har Fosen Mek Holding overtatt driftskostnadene på tomta, som beløper seg på opptil 400 000 kroner i måneden slik den står nå.

Ordfører i Rissa, Ove Vollan, bekrefter at han vil fremme dette forslaget for kommunestyret.

- Vi har sagt at vi tilbyr oss å kjøpe oss inn, dersom de som sier at de skal være med ikke blir med likevel. Men innen forslaget skal fremmes for kommunestyret 10. november skal driftsselskapet Fosen Yard være stablet på beina og være klart til å ta over tomta. Derfor blir dette sannsynligvis ikke noe reelt alternativ, sier Vollan.

Bostyrer Knut Dypvik sier til Adresseavisen at han på nåværende tidspunkt ikke ønsker å uttale seg om enkeltelementer i avtalen.

Oppretter nytt driftsselskap

Det nye driftsselskapet for verftet, Fosen Yard, er allerede opprettet. Her er Anders Straumsheim fungerende verftsleder. Straumsheim var verftsleder ved Noryards Fosen, som gikk konkurs. Fosen Yard beskrives som et «spleiselag», der både lokale og regionale banker, samt leverandører og investorer, har gått inn med kapital, ifølge Straumsheim.

- Strukturen er ikke satt. Den prosessen må vi bruke noen dager på. Per i dag har selskapet ingen ansatte, sier Straumsheim til Adresseavisen.

Ifølge ordfører Vollan vil Rissa Invest, og dermed Rissa kommune, gå inn på eiersiden også i Fosen Yard med en «symbolsk eierandel».

Ble spurt, takket nei

Næringslivsnestoren Oddvar Sørtømme bekrefter at han er engasjert i arbeidet med å hente inn ny kapital til verftet, selv om 80-åringen avviser at han er så sentral som flere kilder antyder.

Adresseavisen får også opplyst at prosessen skal ha skjedd svært raskt, og at ting ennå ikke er klart.

Sørtømme var styreleder i gamle Fosen Mek. og var også sentral i arbeidet med å stable det gjenoppståtte Nordenfjeldske Dampskibsselskab på bena. Dette selskapet ga Noryards Fosen sine to siste oppdrag før konkursen.

I Sørtømmes nettverk er blant andre investorene Trond Bernhard Brekke og Gunnar Heglund. Sistnevnte vil ikke kommentere om han har gått inn med penger i Fosen Yard. Brekke svarer at han er blitt spurt, men takket nei. Andre investorer som Ragnar Lyng, Jan Trygve Håbrekke og Ivar Koteng sier at de ikke har gått inn med penger.

Etter det Adresseavisen forstår, går ikke kreditorene etter Noryards-konkursen inn i det nye selskapet mot å ettergi gjeld. Fosen Yard starter med «blanke ark», får avisen opplyst fra kilder. Men tirsdag ble det også sagt at eierstrukturen endret seg «fra time til time».

Bostyrer: - Positivt

Kontraktene som Fosen Yard har inngått med Hurtigruten omfatter å bytte ut interiøret på fire hurtigruteskip, samt å bygge om skipet MS Spitsbergen, som Hurtigruten nylig har kjøpt fra Portugal. Oppgraderingen av interiøret i hurtigruteskipene ble under pressekonferansen tirsdag omtalt som «den største investeringen i hotelldelen av Hurtigruten noensinne».

Anders Straumsheim beskriver kontraktene med Hurtigruten som «en plattform» som kan ta verftet i Rissa videre.

- Vi skal nå få på plass en eierstruktur i Fosen Yard som kan være med å løfte nybyggingsvirksomheten. Her er kapitalkravene høye, da det går nær to år fra kontraktsinngåelse til levering av skip, sier Straumsheim.

Bostyrer Knut Dypvik mener kontraktene med Hurtigruten er en positiv løsning for kreditorene, som har 266 millioner kroner utestående.

- Dette er til det beste for kreditorfellesskapet. En så rask igangsettelse er bra for leverandørene og de ansatte. Men bobehandlingen er ikke ferdig. Vi vil fortsette arbeidet med å realisere verdiene, sier Dypvik, som tirsdag også gledet seg over en annen positiv nyhet i kjølvannet av konkursen.

Skal ansette på nytt

De arbeidsledige verftsarbeiderne får nemlig utbetalt nær 4,9 millioner kroner i feriepenger, som er basert på det de har tjent i 2015. Pengene kommer fra NAV Lønnsgaranti.

- De ansatte vil ha pengene på konto i dag eller i morgen, sier Dypvik.

127 verftsarbeidere mistet jobben ved Noryards Fosen i vår, og 72 måtte gå da selskapet begjærte oppbud for to uker siden. Arbeidet med hurtigruteskipet MS Spitsbergen skal etter planen påbegynnes i løpet av de neste månedene, mens interiørarbeidet ved MS Polarlys og MS Kong Harald begynner i månedsskiftet januar-februar. Hvor mange ansatte som får tilbake jobbene sine, er imidlertid usikkert.

- Vi må komme tilbake til antallet. Kanskje blir det opp mot 200 personer totalt når vi kommer på topp. I det lange perspektivet er det ikke tvil om at vi ønsker så mange som mulig, sa Anders Straumsheim under pressekonferansen tirsdag.

Leder for Verkstedklubben ved verftet, Øyvind Kimo, håper å se så mange som mulig av sine tidligere kolleger tilbake i arbeid etter nyheten om videre drift.

- Jeg håper at de fleste kommer tilbake i arbeid, selv om vi må avvente hvor mange man trenger og når, sier Kimo, som understreker at han selv ikke vet om han får komme tilbake.

Han tror den tidligere arbeidsstokken ved verftet er godt tilpasset oppdraget for Hurtigruten, selv om noe arbeid må gjøres av andre.

Den tidligere eieren av verftet, ukraineren Kostjantin Zjevago (41), har hatt et svært turbulent år. Les historien om den yngste «self-made» milliardæren her.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam (f.v.) med ansattrepresentant Rune Kimo, Fosen Yard-sjef Anders Straumsheim, Rissa-ordfører Ove Vollan og tillitsvalgt Øyvind Kimo i resepsjonen ved det gjenoppståtte verftet. Foto: Dan Ågren
De verftsansatte Per Edvin Tande (f.v.), Øyvind Kimo og Egil Monsen heiste flagget ved verftet etter nyheten om videre drift. Foto: Dan Ågren