- Vi må se nærmere på bobehandlingen. Før konkursen i Noryards var vi som konsern med på konkurransen om å bygge om tre av de fem skipene som Fosen Yard nå har fått kontrakt på fra Hurtigruten. Da vi ba om dokumentene med underlaget for å følge opp Hurtigruten-anbudet etter at Noryards Fosen gikk konkurs, ble vi nektet disse av vår tidligere kollega Anders Straumsheim, sier konsernsjef Ivar K. Hanson i Noryards Gruppen.

Straumsheim var før konkursen i Noryards Fosen daglig leder i selskapet. Nå har han som daglig leder i det nyopprettede selskapet Fosen Yard hentet inn en kjempekontrakt med Hurtigruten som sikrer Fosen Yard inntekter på 550 millioner kroner. Selv om kontrakten ikke er den samme som Noryards før konkursen jobbet opp mot, mener Hanson at Noryards' andre verft som ikke er konkurs, Noryards BMV i Bergen, ble fratatt muligheten til å konkurrere om kontrakten med Hurtigruten .

- Ikke greit

- Det var en stående ordre fra meg som leder av Noryards-konsernet om at Hurtigruten-tilbudet skulle være fra Noryards som gruppe, ikke som enkeltselskap. Vi ville benytte begge verftene våre til å bygge om de tre skipene. Så kommer konkursen og da informerer vi Straumsheim om at vi ønsker å følge opp og gi Hurtigruten et nytt tilbud gjennom BMV-verftet vårt. Det er ikke greit at vår tidligere kollega ikke var villig til å følge opp denne intensjonen, sier Hanson.

Straumsheim sier at han ikke ønsker å kommentere Hansons utsagn om at det var en stående ordre om at Noryards som gruppe skulle tilby seg å jobbe med Hurtigrute-skipene.

- Det eneste jeg kan si er at Noryards Fosen ble forespurt direkte av Hurtigruten om å komme med et tilbud på jobbene på de tre skipene Hanson nevner. Dette var to eller tre dager før anbudsfristen gikk ut. Denne forespørselen og dokumentene som legger grunnlaget for tilbudet lå igjen i boet etter konkursen og var en del av utkjøpet som ble gjort av Fosen Mek Holding (det nye eierselskapet av verftstomta, driftsmidlene og varelageret, journ.anm.).

- Etter at forespørselen fra Hanson kom ba jeg en tidligere ansatt ved Noryards Fosen om å se på det. Vedkommende hadde imidlertid ikke tilgang på verken pc-en, kontoret sitt eller serveren fordi verftet da var stengt ned. Så det var ikke mulig å levere ut dokumentene. Og nå er de som sagt kjøpt opp av det nye selskapet, sier Straumsheim.

- Vi hadde vunnet likevel

Straumsheim mener for øvrig at verftet i Rissa, som han selv skal lede gjennom Fosen Yard, hadde vunnet kontrakten uavhengig av om Noryards hadde fått dokumentene.

- Man kan sikkert diskutere rettighetene til underlagsdokumentene. Men Hurtigruten velger ikke sine kontrakter ut fra hvem som har rettighetene til disse, de velger ut fra folkene og kompetansen som er ved de forskjellige verftene. Og i Rissa har vi de beste folkene med den beste kompetansen. Hurtigrutens megler kontaktet meg etter konkursen og spurte om vi fortsatt kunne bygge om skipene i Rissa. Ut fra dette har vi fått på plass en ordning som sikrer at vi kan gjøre det, sier Straumsheim.

- Vi kunne gitt et godt tilbud

Hanson på sin side mener at Noryards ville hatt en god sjanse i konkurransen om Hurtigruten-kontrakten om de hadde fått dokumentene de etterspurte.

- Jeg tror vi skulle klart å ha fått frem et godt tilbud, sier Hanson.

- Hva tenker dere å gjøre med saken?

- Vi har ikke kommet så langt som at vi vurderer rettslige skritt når det gjelder denne saken. Men vi må undersøke hva vi kan gjøre. Og vi må undersøke om dette er helt rent. For oss virker det ikke som det er det, sier Hanson.

- Noryards hadde ikke rett på dokumentene

Ifølge bostyrer Knut Dypvik i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig hadde ikke Noryards ikke rett på noe som tilhører konkursselskapet.

- Alle rettigheter og verdier som tilhører konkursselskapet blir unngitt boets beslag ved konkursåpningen. Da følger det av loven at konkursskyldneren er forhindret fra å disponere over dette, sier Dypvik.