Verftet i Rissa gikk konkurs 16. oktober i år med en gjeld på 266 millioner kroner.

Tirsdag gjenoppsto virksomheten fra asken da det nyopprettede selskapet Fosen Yard signerte en kontrakt med Hurtigruten. Fosen Yard skal renovere fem skip, og kontrakten er verd 550 millioner kroner.

Eierstrukturen i det nye verftet er imidlertid ikke klar ennå.

Her kan du lese mer om hvordan de reddet virksomheten ved verftet i Rissa.

«En dugnad»

- Dette er en dugnad hvor nasjonale og internasjonale leverandører, samarbeidspartnere og kunder har bidratt med kapital, sier verftsleder Anders Straumsheim om bakgrunnen for at verftet på Rissa nå gjenoppstår.

- Disse aktørene ser at vi nå skal inn i cruise og exploration-markedet, og da vil de gjerne være med på det, fortsetter Straumsheim - med henvisning til Hurtigruten-kontrakten.

Han ønsker ikke å være mer konkret på hvilke aktører som er med på spleiselaget, men sier:

- Dugnaden omfatter alt fra klubb- og bedriftsidrettslagskassen til internasjonale støttespillere, som vi har hatt oppdrag for tidligere.

Ingen lokale aktører

Bortsett fra Rissa Invest, som eies av Rissa kommune, Stadsbygd Sparebank og Rissa Kraftlag, er det per nå ingen lokale aktører som har bidratt i dugnaden, ifølge Straumsheim.

Rissa Invest har kjøpt verftseiendommen, driftsmidler og løsøre for 7,26 millioner kroner fra boet etter konkursen i Noryards Fosen. Planen er ifølge Rissa-ordfører Ove Vollan at Fosen Yard skal overta eiendommen når de selv får et driftsselskap på plass.

Rissa Invest skal også gå inn i driftsselskapet Fosen Yard med en «symbolsk eierandel», sa Vollan til avisen tirsdag.

Anders Straumsheim åpner også for at andre lokale aktører kan skyte penger inn i selskapet.

- Enn så lenge er det ingen lokale, men vi er åpne for det, innenfor de gitte strukturene, sier han.

Ikke nødvendigvis eiere

Hurtigruten har ikke bidratt i spleiselaget rundt Fosen Yard, ifølge Straumsheim. Det er heller ikke slik at aktørene som nå har bidratt med penger til dugnaden vil være eiere i Fosen Yard på lang sikt.

- Noen av dem som har kommet inn er mulig partnere. Men det er altså ikke sikkert at de som har stilt med garantikapital nå vil være eiere, sier Straumsheim.

Han sier at aktørene som har bidratt ikke er å regne som investorer, men aktører som har bidratt med risikokapital i en kritisk fase.

- For at Fosen Yard skal løftes videre, er vi avhengig av å få inn en substansiell eier og partner. Med denne dugnaden har vi ryddet vei for at en slik aktør kan komme inn. Det er mange forpliktelser for en eier. Blant annet må verftet oppgraderes for et sted mellom 15 og 20 millioner kroner, sier Straumsheim.

- Hvordan det endelige resultatet blir, er vanskelig å si nå. Men det er nå jobben begynner, legger han til.

Reddet av Hurtigruten

Også andre kilder Adresseavisen har snakket med onsdag sier at det fortsatt jobbes med en løsning på eierstrukturen.

Etter det Adresseavisen forstår, har Sparebank1 SMN bidratt med lån og garantistrukturer inn i dugnaden.

Kontrakten med Hurtigruten innebærer oppussing av fem skip, deriblant MS Spitsbergen, som Hurtigruten nylig har kjøpt.

Allerede før konkursen var Noryards en av flere tilbydere i konkurransen om denne kontrakten. Men det var ikke slik at avtalen var i boks allerede da, ifølge Straumsheim.

- Vi fikk en henvendelse fra Hurtigruten noen dager etter konkursen med spørsmål om vi hadde mulighet til å komme oss på beina. Vi har jobbet med dette siden da, sier han.

Straumsheim har jobbet uten lønn, ifølge seg selv. Onsdag hadde Fosen Yard ennå ingen ansatte.

Den tidligere eieren av verftet, ukraineren Kostjantin Zjevago (41), har hatt et svært turbulent år. Les historien om den yngste «self-made» milliardæren her.