Ifølge Hurtigruten var det mer enn ti andre verft som kjempet om kontrakten for å få bygge om de fem skipene.

Konkurransen om å levere det beste tilbudet kom i all hovedsak fra internasjonale aktører. Da anbudsrunde var over sto Fosen Yard igjen som vinner. Men ikke på pris. Styreleder Trygve Hegnar i Hurtigruten sier det ble lagt vekt på at Fosen Yard var en norsk tilbyder.

- Jeg kan ikke si annet enn at det var kjempemorsomt at det var Fosen som fikk kontrakten. Det var flere verft som var inne i bildet, også verft som var billigere. Men vi synes det var morsomt at det var et norsk verft, og at det var Fosen, som gikk av med seieren, sier Hegnar.

Det har pågått et hektisk spill for å stable verftet på beina igjen siden Noryards Fosen gikk konkurs. Her kan du lese om hvordan verftet ble reddet. (PLUSS)

- Det som gjorde at det vippet over

- Du sier at det var verft som var billigere, var det at Fosen er et norsk verft som gjorde at dere valgte dem?

- Det var det som gjorde at det vippet over. Vi hadde tilbydere som la seg lavere, men ikke så mye billigere, og vi ville gjerne velge et norsk verft. Så det var det som vippet det over, og gjorde at vi valgte Fosen, sier Hegnar.

Også konsernsjef Skjeldam understreker viktigheten av å ta vare på det gode kompetansemiljøet verftet har opprettet seg i løpet av flere tiår med verftsdrift.

- Fosen Yard er en hjørnesteinsbedrift og det er viktig for oss å bidra til et maritimt miljø langs kysten med gode kompetansemiljøer. Det er også snakk om flere hundre arbeidsplasser. Med denne kontrakten bidrar vi til dette, og sånn sett har det vært et viktig kriterium. Men det er ikke slik at vi driver med almisser, det er gitt et godt tilbud fra verftet og tilfredsstillende garantier fra deres side, sier Skjeldam.

- Vi har sikret oss

Styreleder Hegnar sier at han har stor tillit til at verftet ved Fosen vil gjøre en god jobb med skipene.

- Dette er et verft som ved inngåelsen av kontrakten verken har ansatte eller en eierstruktur på plass. Hvilke garantier har dere fått fra Fosen Yard på at skipene blir ferdige?

- Vi har sikret oss så godt som overhodet mulig, sier Hegnar, som understreker at Hurtigruten ikke skal inn på eiersiden i Fosen Yard.

Vil ha et tresifret antall ansatte

Det første skipet fra Hurtigruten, MS Spitsbergen, skal etter planen ankomme verftet i Rissa allerede natt til mandag. Skipsdata viser at skipet forlot havna i Landskrona i Sverige klokken 14 fredag. Samtidig som det skjedde, hadde selskapet Fosen Yard imidlertid ingen ansatte. Ifølge daglig leder Anders Straumsheim vil ansettelsene finne sted når «formalitetene» er på plass. Fredag pågikk det et intenst arbeid for å få papirarbeidet på plass.

- Når det gjelder ansettelser vil vi få en gradvis opptrapping. Det er mye arbeid og vi vil ganske fort komme opp i et ganske betydelig antall. Da snakker vi om et tresifret antall, sier Straumsheim.

- Er eierstrukturen klar?

- Det er en del av formaliseringen som vi kommer tilbake til, sier Straumsheim.

- Har dere begynt å dele ut oppdrag til underleverandørene?

- Nei, det faller også på plass når alle formaliteter er på plass, sier Straumsheim som understreker at det må mye papirarbeid til for å få det siste på plass.

Klare til å jobbe

Klubbleder ved Noryards Fosen frem til konkursen, Øyvind Kimo, forteller at han fredag formiddag rettet en forespørsel til Fosen Yard om status på ansettelsesprosessen. Han hadde ikke fått svar da Adresseavisen snakket med ham fredag, men sier at de tidligere ansatte er klare til å jobbe.

- Selv om en del arbeidere ved verftet har funnet seg andre jobber nå, tror jeg det er mange som er klare til å begynne igjen når verftet er oppe og står igjen. Men det er et spenningsmoment hvor mange som får jobb igjen. Det er ikke sikkert verftet trenger 150 ansatte helt fra starten av, sier Kimo.

Tapte penger – vil jobbe videre

Da Noryards Fosen gikk konkurs 16. oktober i år var det mange underleverandører som ikke hadde fått all den betalingen de skulle hatt. En av de største kreditorene er Elpro med hovedkontor på Agdenes. Daglig leder Geir Arne Rao, som også er med i kreditorutvalget i konkursboet, sier at hans bedrift er klar til å tilby sine tjenester til verftet så snart arbeidene på Hurtigruten-skipene tar til.

- Vi står utenfor det som nå skjer, og vi skal ikke inn på eiersiden. Men, som underleverandør ser vi svært positivt på at det igjen blir drift ved verftet. Det er viktig at det er oppe og går igjen, og vi er glade for at det blir skipsbygging i dokken igjen, sier Rao.

- Vi vil sikre oss

Elpro har tidligere hatt 30–40 prosent av omsetningen sin fra verftet.

- Dere er ikke skeptiske til å ta på dere nye jobber for et verft, som dere vurderte å begjære konkurs for bare tre måneder siden?

- Dersom vi tar på oss nye oppdrag, vil vi selvsagt se på rutinene og sikre oss. Jeg tror vi skal finne gode løsninger på dette, sier Rao.

LES SAKEN: Elpro vurderte å begjære Noryards Fosen konkurs allerede 2. september (PLUSS)