Det er langt fra noe spøkelsesverft som møter den som tar seg turen ned til Kvithyll i Rissa på Fosen i disse dager.

Etter at Noryards Fosen gikk konkurs 16. oktober i år, ble alt plutselig stille. Men mindre enn én måned senere er det gamle ombygde fjøset, som utgjør hovedbygningen på verftsområdet, igjen omringet av biler. I tillegg til sjefen i Fosen Yards, Anders Straumsheim, er det godt befolket i hovedbygget.

- Det jobber et titall personer her for å bistå Hurtigruten med å gjøre klar skipet som skal bygges om på verftet. Akkurat nå er det underlag og planlegging det jobbes med. Det er sider opp og sider ned som skal fylles ut, sier Straumsheim.

Har skipet i havn

Nede på verftsområdet går kranene. Det store skipet Norway Explorer, som etter ombyggingen på verftet i Rissa skal få navnet MS Spitsbergen ligger i havn. Akkurat i det et annet Hurtigruten-skip i rute passerer verftet, lyder den enorme fløyta på skipet, og fyller verftsområdet med lyd. Fløytingen blir gjengjeldt av skipet som ligger til havn.

- Slik gjør de hver gang de passerer verftet. De hilser på oss, sier Straumsheim.

MS Spitsbergen er det første av fem skip som skal bygges om i henhold til 550-millionerskontrakten Fosen Yard fikk av Hurtigruten. MS Spitsbergen skulle ha seilt inn i tørrdokken allerede tirsdag. Dette er utsatt til onsdag.

- Arbeidet kommer i gang innen kort tid, forsikrer Straumsheim.

- Ni av ti ansatte sa ja

Tirsdag ettermiddag kan han ikke si noe mer om hvem som har gått inn på eiersiden, eller når selskapet begynner å ansette folk. Han bekrefter imidlertid at det er foretatt ringerunder til tidligere ansatte.

- Det morsomme er at ni av ti sier at de vil jobbe videre ved verftet. Også de som ble sagt opp tidligere i år. Det viser at de er ekstremt lojale, sier Straumsheim.

Planen er å holde en generalforsamling innen kort tid og formalisere mye av det som skal være strukturen i Fosen Yard en stund fremover.

- Men alt blir ikke avgjort på generalforsamlingen. Vi tenker fire–fem år frem i tid, og jobber både mot nye oppdrag og en langsiktig løsning som kan sikre verftsdrift i mange år. Vi håper også at vi kan tiltrekke oss ansatte utenfor Rissa, sier Straumsheim.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Kommune garanterer for tomta

Parallelt med forberedelsene til ombygging går også jobben med å avklare garantiene kommunen har gitt for å sikre ny verftsdrift. I kommunestyremøtet i Rissa tirsdag falt den første biten på plass. Et enstemmig kommunestyre gikk inn for at Rissa kommune skal ta over verftstomta, hvis det nyopprettede selskapet som kjøpte tomta ikke klarer å betale for den.

Tomta eies i skrivende stund av Fosen Mek Holding, Selskapet eies av Rissa kommune, Stadsbygd sparebank og Rissa kraftlag. Kjøpesummen var 7,26 millioner pluss avgifter, til sammen 7,39 millioner. Pengene må betales innen 15. november.

Under møtet spurte Miljøpartiet De Grønnes representant om hva sannsynligheten er for at kommunen blir sittende alene med tomta. På det svarte ordfører Ove Vollan (H) at han anser det som en veldig liten risiko. Ifølge ham skal Fosen Yard ta over tomta senest i løpet av onsdag denne uka, etter at selskapet har hatt sin første generalforsamling.

- Da Fosen Mek Holding kjøpte tomta var det et verft uten kontrakt. Nå er det et verft med en kontrakt på 550 millioner kroner. Det betyr at risikoen er minimal. Skulle det mot all formodning være slik at Fosen Yard ikke tar over tomta, må kommunen gå inn i avtalen og leie ut til Fosen Yard. Men det er ingenting som tyder på at tomta ikke blir overdratt tirsdag eller onsdag. Fosen Yard er helt avhengig av den verftstomta for å bygge skipene, sier Vollan.

Rissa kommune blir verftseier

På møtet ble det også klart at Rissa kommune blir medeier i Fosen Yard. Kommunen vil bidra med to millioner kroner, noe som ifølge Vollan vil gi kommunen en «symbolsk» post i det nye selskapet, men også muligheten til å forhandle om en plass i styret.

I tillegg går Rissa invest inn med én million i Fosen Yard når strukturen er på plass.

Ordfører Ove Vollan (H) i Rissa kommune. Tirsdag 10. november 2015 la han frem et forslag om at Rissa kommune påtar seg ansvaret for verftstomta på Kvithyll om det nyopprettede selskapet Fosen Mek Holding ikke skulle klare sine forpliktelser overfor konkursboet. I bakgrunnen Olbert Aasan, styreleder i Rissa invest, som eier Fosen Mek Holding. Foto: Dan Ågren
Daglig leder Anders Straumsheim i Fosen Yard på verftstomta på Kvithyll i Rissa, der det nyopprettede selskapet skal bygge om fem av Hurtigrutens skip. I bakgrunnen ses et annet Hurtigruteskip, som ga verftet en høylytt hilsen ved å bruke fløyta. Foto: Dan Ågren