Boa Offshore har behov for å eie kaiplass til skip som ikke er i oppdrag.

En løsning kan være å leie plass på eiendommen Fosen Yard nå har kjøpt, mot at Bjørnevik skyter inn kapital i det nye verftet i Rissa.

– Ja, det er en mulighet for oss, sier skipsreder Ole T. Bjørnevik til Adresseavisen.

Han har i dag én båt, Boa Jarl, som ligger til kai ved verftet på Kvithyll. Noryards Fosens gamle eiendom inkluderer også kaiområder på Frengen som nystiftede Fosen Yard nå har kjøpt. Bjørnevik bekrefter at en mulig løsning er å få leieavtale for Frengen mot kapital i Fosen Yards.

Noen avklaring om selskapet ønsker denne eller andre løsninger som får Boa inn som en minoritetseier, har Bjørnevik ennå ikke fått.

Les også: Oppimot 120 ansatte kommer tilbake i jobb ved verftet i Rissa

Hemmeligholdt eierstruktur

Eierforholdene rundt nye Fosen Yard er etter sigende ennå ikke avklart. Selskapet avholdt onsdag generalforsamling på Kvithyll i Rissa. Men fungerende verftsdirektør, tidligere adm. direktør i Noryards Fosen, Anders Straumsheim, nekter å svare på hvem som går inn på eiersiden, foruten Rissa kommune og Rissa Invest som har vedtatt å gå inn med henholdsvis to millioner og én million kroner.

Ole T. Bjørnevik sier han ikke har gått inn med kapital i selskapet, men at selskapet hans kan være med i en overgangsfase om det trengs.

- Vi kan bidra med fødselshjelp, for å si det sånn. Det har vi gjort før, altså vært inne på eiersiden i en kort periode. Vi gjerne fortsette å bygge båter på Fosen i fremtiden også, og vi er gjerne med på å støtte opp så vi kan. At det blir fortsatt drift er viktig for Rissa og omegn. Den jobben kommunen og andre har gjort nå, med å komme så fort igang igjen, er prisverdig og det er vi gjerne med å støtter på vår måte, sier Bjørnevik.

Les også: Slik reddet de verftet i Rissa

Kan ikke eie verftet lenge

Helt konkret handler det for Bjørneviks rederi Boa Offshore om å gå inn som minoritetseier i selskapet i en kort periode. Men det er uaktuelt for Bjørnevik å bli en langsiktig verftseier.

- Det kan vi ikke. Da blir vi sittende på begge sider av bordet med interessekonflikt som reder, som vil bygge billigst mulig, og verftseier som vil tjene mest mulig. Det går ikke og verftet trenger en langsiktig, strategisk eier. I en overgangsfase kan vi være med, men i under ett år, i hvert fall, sier han.

Etter etableringen av nye Fosen Yard i Rissa, har ingen villet fortelle hvem som går inn på eiersiden i selskapet som har 550-millionerskontrakten for oppussing av fire Hurtigruten-skip.

Les også: - Fosen Yard hadde ikke det billigste Hurtigruten-tilbudet

Les også: Rissa kommune blir verftseier

Lukket prosess

Da Adresseavisen snakket med Anders Straumsheim etter generalforsamlingen onsdag, ville han ikke fortelle hvem som var til stede på møtet, hvem eierne er, hvor mye egenkapital selskapet har og ei heller hvem som sitter i styret.

Ifølge aksjeloven har selskapet plikt til å opplyse hvem eierne er. Ennå har ikke det gjort at Fosen Yards har lettet på sløret. Når vi når Straumsheim på telefonen fredag formiddag, sier han at han ikke har tid til å snakke fordi han sitter i et rederimøte om formaliteter og avklaringer.

- Jeg har allerede kommentert dette overfor Adresseavisen. Jeg har ikke kommentarer ut over det jeg sa på onsdag. Jeg skal komme tilbake til dere om det når alle formaliteter er på plass, svarer Straumsheim.

Fredag ettermiddag hadde Straumsheim foreløpig ikke kommet tilbake til oss med svar om eiere eller gjort seg tilgjengelig for å svare på spørsmål rundt Ole T. Bjørneviks mulige involvering.

Bygges om: Verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard foran det første av Hurtigrutens skip som skal bygges om. Arbeidet starter på mandag, og når skipet er ferdig får det navnet MS Spitsbergen.