En såkalt pop up-butikk er en butikk med kort levetid.

- Pop up-butikker benyttes for å skape blæst for en leverandør via kort eksponering. Dette kan godt være etablerte aktører i markedet som har faste utsalg andre steder, sier førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen i Trondheim, Arve Pettersen.

Den korte levetiden er ment å gi eksklusivitet.

- Gjennom pop up-tilnærmingen skaper man en sjelden og uvanlig eksponering, noe som oppleves som unikt og utradisjonelt for kundene. Dette kan skape umiddelbar interesse. Veldig ofte gir disse pop up-butikkene økt mulighet for sterkere interaksjon med kundene, og brukes dermed også som et virkemiddel for å forsterke merketilhørigheten. Tenk bare på Bondens marked før jul. Dette er reelt sett pop up-butikker med stor suksess, og som sikrer eksponering og forhåpentligvis salg gjennom de ordinære distribusjonskanalene utstillerne har, sier Pettersen.

Billigere med kort leie

En annen årsak til å heller starte pop up-butikk i stedet for vanlig butikk er kostnadene.

- Pop up-butikk er selvsagt et billigere alternativ for mange, siden de leier plass for kun en periode på mellom én dag og tre-fire måneder. En sjelden gang benyttes pop up-butikker som en arena for markedsundersøkelser, det vil si at man ønsker å teste nye produkter ovenfor en begrenset målgruppe, uten å måtte ta den risikoen det er å gå ut i storskala i tradisjonell distribusjon med et nytt produkt, sier Pettersen.

I Midtbyen er det flere tomme butikklokaler og stadig oftere popper det opp en butikk, for så å bare forsvinne igjen etter kort tid.

I Oslo og Bergen har trenden blitt organisert, flere aktører har ledige lokaler som tilbys dem som ønsker å etablere pop up-butikker.

- Dette er såpass nytt her at vi har ikke et eget konsept for det ennå, men vi ser at det kommer stadig flere og da må vi begynne å tilrettelegge, sier daglig leder i Midtbyen Management, Rigmor Bråthen.

- Noen gårdeiere sier ja til kort utleie, andre nei. Men min holdning til pop up-butikker er at de skaper liv og aktivitet i Midtbyen og det er bare bra at tomme lokaler tas midlertidig i bruk, sier Bråthen.

I sommer ble Midtbyens pop up-butikker nevnt som én av tolv ting som gjør Trondheim til en mer urban by.

Midlertidige salgslokaler

Nylig poppet kleskjeden Moods of Norway også opp i nabolokalene sine i Nordre.

- Vi leide de tomme nabolokalene i perioden 17. til 31. oktober. Ideen kom i forbindelse med Toilldag, da fikk vi tilsendt en masse eldre varer vi kunne selge for en god pris. Vi valgte å ha tilbudsvarene i en egen pop up-butikk, mens vi kunne ha hovedbutikken med alle høstnyhetene i fred. Vi opplevde veldig stor interesse og det var veldig gøy, sier butikksjef i Trondheim, Line Aarvåg.

Kleskjeden Retro har også brukt tomme lokaler til midlertidig salg.

- Det gir en ekstra mulighet til kvitte seg med gamle varer, sier Retro-sjef Jørgen Sagmo. Han ser gjerne at Retro må konkurrere med rene pop up-konsepter.

- Ja, jeg har kjempetrua, pop up-butikker skaper stemning. Folk er nysgjerrige og da vil de komme når noe kun er til stede i en kort periode. Det vil også føre til eksklusivitet, vi vil jo alle gjerne ha tak i noe som naboen ikke får tak i. Jeg tror også pop up-butikker vil bli mer vanlig for å lansere nye produkter og så er det en fin mulighet ved kortere samarbeidsprosjekter, for eksempel mellom en designer og en kleskjede, sier Sagmo.

Her kan du lese om high-end-butikkene som går så det suser i Trondheim. I 2014 hadde Retro-konsernet med sine syv butikker en omsetning på 127 millioner kroner.

Finner ikke lokale

Anikken Zahl Furunes og Hege Åbelvold er designere og gründere bak Dare to. designstudio. I høst lanserte de sin egen produktserie med hyller. Nå jakter de etter et egnet lokale i Midtbyen til en pop up-butikk. Helst ville de åpnet 1. november.

- Vi jobber først og fremst som møbeldesignere og vil ikke ha egen fast butikk. Men i forbindelse med lanseringen av en ny serie skulle vi gjerne hatt et midlertidig lokale for å få vist oss frem. Vi har dessverre erfart at mange gårdeiere med ledige lokaler sier nei. Vi har ikke en stor slant med penger å tilby, men vi kan gi dem et fint vindu for en periode og vise frem at stedet er attraktivt. Pop up-butikker er kjempepopulært i andre byer, mens vi fortsatt venter på at gårdeiere skal skjønne at dette vil gagne både dem og Midtbyen, sier Furunes.

Administrerende direktør i E.C. Dahls Eiendom, Svein Erik Nordbotten, sitter på noen av de ledige lokalene.

- Vi har sjelden butikklokaler som står tomme lenge i Midtbyen, men er de ledige så er pop up-butikker fornuftig bruk. Eier må bare sikre seg rask avvikling, dersom noen er interessert i lengre leie, sier Nordbotten.

I Trondheim står ti prosent av kontorarealet tomt.

Eiendomsinvestor Ivar Koteng alene har 20 000 kvm tomme kontorer.

Selger julekjoler

Etter at designer Hilde Asbøll gikk konkurs med klesbutikken Namasté har hun startet opp igjen. Men nå uten egen konseptbutikk, i stedet leier hun lokaler for pop up-butikk noen dager i både i sommer- og julesesongen. Nå er hun midlertidig på plass i Fjordgata hver torsdag og lørdag.

- Jeg designer fortsatt egne klær og har egen kundeklubb på nett. Når jeg åpner pop up-butikk så dukker folk opp. De trofaste kundene kommer når det er mulighet, det blir mer intensivt salg og jeg sparer penger på å slippe å leie lokaler over lang tid og jeg slipper også lønnsutgifter, siden jeg nå har såpass kort åpningstid at jeg kan være i butikken selv, sier Asbøll.

Designeren legger til at minuset er at Namasté ikke lenger er like synlig i bybildet.

- Det gjør det vanskeligere å få nye kunder.

Butikklokaler står tomme i Midtbyen, og på noen står det skilt om at det gjerne leies ut til midlertidige pop up-butikker. Foto: VEGARD EGGEN