Wiggen har blitt partner i Kverva Management, som forvalter Witzøe-familiens investeringer i en stadig lengre rekke av sjømatselskaper.

Nylig ble fiskematprodusenten Maxmat i Bodø en del av Witzøes konsern, da Kvervas heleide datterselskap Insula AS kjøpte det fra Rema 1000. Maxmat står blant annet bak merkevaren «Godehav».

Insula eier også helt eller delvis selskapet fiskematselskapet Lofotprodukt, svenske Marenor (tidligere Domstein Foods) og selskapene Fiskcentralen og Gourmetsentralen som leverer fersk fisk og sushi til butikker og restauranter.

Halvannen milliard i inntekter

Ifølge daglig leder Helge Moen i Kverva har de Insula-eide selskapene nå en samlet omsetning på rundt 1,5 milliarder kroner. Han sier at Wiggens hovedoppgave blir å utvikle dette videre.

- Det begynner å bli en ganske stor virksomhet, og vi ønsker å sette enda større trykk på det. Her har Bjørn Wiggen en veldig relevant bakgrunn, sier Moen om orkdalingen som jobbet nesten 30 år i Orkla-systemet, inkludert drøyt halvannet år som toppsjef.

Oppdrettsselskapet Salmar på Frøya har så langt stått for det aller meste av inntektene til de Witzøe-kontrollerte selskapene, og hadde alene et overskudd før skatt på 1,6 milliarder kroner i fjor. Moen sier at det er mer krevende å få til god lønnsomhet i den typen virksomhet de har samlet i Insula, men han tror at de skal lage et slagkraft konsern som lager gode produkter.

- Vi har ambisjoner om å gjøre flere oppkjøp og utvikle Insula til et skandinavisk sjømatkonsern, der det forhåpentligvis både blir vekst i inntektene og større lønnsomhet, sier han, uten å ville sette noen konkrete tall for målene.

Merkevarer

Bjørn Wiggen er også arbeidende styreleder i investeringsselskapet Salvesen & Thams på Løkken, og sier at han i hovedsak vil fordele tiden mellom dette selskapet og Kverva.

I Wiggens periode i Orkla gikk selskapet fra å være et gruve- og investeringsselskap til et merkevarekonsern hvor den største andelen av inntektene kommer fra produksjon av dagligvarer.

Wiggen sier at han ser et potensial i sjømatbedriftene som eies av Kverva, og at de nå jobber med å samordne virksomhetene slik at de får et større totaltilbud overfor dagligvarekjedene. Han sier at det viktigste er å videreutvikle selskapene som retter seg direkte rettet mot forbrukerne, slik som Lofotprodukt som selger sin fiskemat under merkevaren «Lofoten».

Det samme gjelder krabbeprodusenten Hitramat hvor Kverva er medeier, og i tillegg produserer Salmar ferske laksefileter under merkevarenavnet Frøyas.

- Ambisjoner, kapital og kompetanse

Wiggen trekker frem Findus og Lerøy som de største konkurrentene de kjemper mot, men han tror Witzøe-eide Kverva har unike fordeler. Ved sist årsskifte hadde konsernet over 1,4 milliarder kroner i banken, og Kverva har de siste par årene fått store utbytter fra Salmar.

- Det er en aktør som både har ambisjoner, kapital og stor kompetanse innenfor dette området, sier Wiggen.

Han er den eneste med stillingsbetegnelsen «partner» i Kverva Management, og planen er at han skal gå inn på eiersiden i forvaltningsselskapet, opplyser han.

I høst ansatte Kverva også sjømatanalytikeren Georg Liasjø som kom fra meglerhuset ABG Sundal Collier. Helge Moen sier at de også søker etter en ny analytiker som skal jobbe på investeringsteamet sammen med Wiggen, investeringsdirektør Thomas Jessen og analytiker Martin Resell.

Fiskemat: Bodø-selskapet Maxmat ble nylig kjøpt av Witzøe-eide Insula, som skal utvikles til et skandinavisk fiskematkonsern. Maxmat står blant annet bak merkevaren «Godehav». Foto: OLE MARTIN WOLD
Forvalter: Helge Moen (t.v.) er daglig leder i Kverva, som forvalter sjømatinvesteringene til Salmar-gründer Gustav Witzøe. Foto: RICHARD SAGEN