Vio Media vil utfordre forretningsmodellen til de etablerte mediene, med å bli Netflix for magasinjournalistikk.

Det begynte for cirka to år siden, da to studenter ved NTNUs Entreprenørskole kom med ideen: En plattform/portal med innhold fra flere mediehus, som er tilpasset din profil og preferanser. Tidligere var hele Vio Media samlet i Trondheim. I dag har halve teamet flyttet til Oslo hvor de jobber med innhold og markedsføring, mens utviklerene fortsetter arbeidet på plattformen fra Trondheim. Disse har kontor ved Innovasjonssenter Gløshaugen, i Perleporten på NTNU.

Nils Inge Rugsveen (24) og Kristoffer Kjørlaug Larsen (23) studerer datateknologi, mens Raymi Toro Eldby (23) går kommunikasjonsteknologi. Alle tre skal ta eksamener også dette semesteret, men medgir at Vio Media har blitt fulltidsjobb. Studiene må gjøres unna på fritiden.

Utvikler ny teknologi

- I dag er det jo gjerne slik at alle mediehusene vil ha sine egne plattformer, men vi tror ikke dette er det beste for leserene. Vio Media vil tilby et sted med artikler fra mange ulike magasiner, for de fleste leser på tvers av de ulike mediehusene. Vi vil samle alt av betalt magasinjournalistikk på ett sted, forklarer Eldby.

Gutta har fått sitt eget lille kontor, her har de alle kontorplass og en avslappende sakkosekk på deling.

- Vi tar magasinen fra hverandre og gir deg nettopp det innholdet du er interessert i. Mediehusene holder på med lignende løsninger på egen hånd, men det går tregt, de har bare sitt eget innhold og flere er tilbakelent rent teknisk sett. Vi har fullt fokus på dette og utvikler ny teknologi for magasiner, sier de kommende ingeniørene.

Magasiner betales etter lesing

Reklamesvikt, leserflukt og konkurranse fra nettjenester som Facebook har gjort at mediebransjen jakter nye forretningsmodeller. Gründer og daglig leder Agnes Dyvik mener Vio Media kan sitte på svaret.

- Da vi studerte ved Entreprenørskolen var målet å etablere en bedrift, og vi så til mediebransjen hvor det skjer mye. Først tenkte vi å lage et slags Spotify for nyheter, men da vi spurte medstudenter viste det seg at det ikke er stor betalingsvilje for nyheter. Det er det derimot for magasinjournalistikk, men denne er derimot lite digitalisert. Dermed fikk vi ideen om å hjelpe til begge steder: Hjelpe leseren med en digitalisert utgave og sikre utgiveren betaling, sier Dyvik.

Forretningsmodellen er at det legges ut flere artikler fra ulike magasiner på Vio Media. Så får du forslag på nye og lignende artikler etter hvert som du leser.

- Tanken er at du skal slippe å bla gjennom et helt magasin dersom du for eksempel kun er interessert i mote. Da kan du heller få flere artikler om mote, fra ulike utgivere, forklarer Dyvik.

- Hvordan vil mediehusene tjene på dette?

- Det vil koste å abonnere på Vio Media og så betales det ut andeler til dem som har artikler som leses. Jo mer lesing, jo bedre betalt. Dessuten kan det være at du dermed leser noe du ikke hadde tenkt på selv, og slik får magasinet en ny leser. Vi tror mediehusene vil kunne treffe helt nye forbrukergrupper, sier Dyvik.

I gang på nyåret

Vio Media har hatt en testplattform i snart halvannet år, og har et mål om å være i gang kommersielt på nyåret. Foreløpig har de med seg 30 ulike magasiner. Før Vio Media kan bli allemannseie gjenstår det mye jobbing for teknologene på Gløshaugen.

- Jobber dere med å skape deres fremtidige arbeidsplass?

- Først ville vi bare utvikle produktet for vår egen læring, men så ble det mye større og mer ettertraktet enn det vi hadde trodd. Nå må vi vise resultateter, og hvem vet, kanskje blir dette det vi kommer til å jobbe med også etter studiene, sier Larsen.