Det betyr at det mest aktuelle for Fosen Yard nå er samarbeidspartnere utenfor landets grenser.

- Når man skal løfte nybygg trenger man et tresifret millionbeløp for å gjennomføre prosjektet. Da må man ut og lete, det er ikke den typen summer man henter i Trøndelag eller på Fosen. Vår konstellasjon finnes utenfor landets grenser, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard.

Det nyopprettede selskapet Fosen Yard eier nå verftstomta på Kvithyll i Rissa og skal drive verftsvirksomheten videre etter at Noryards Fosen gikk konkurs 16. oktober i år. Selskapet har allerede sikret seg ombyggingsarbeid av totalt fem skip fra Hurtigruten. Kontrakten har en verdi på 550 millioner kroner.

Arbeidet på det første skipet starter ifølge Straumsheim på mandag.

Når arbeidet er i gang for fullt, kan oppimot 120 arbeidere være i sving på verftstomta på Kvithyll i Risssa.

Reiste til Tyskland

Verftsdirektøren er imidlertid helt klar på at hvis verftet skal ha en fremtid, må det nye oppdrag på plass og nye eiere og/eller samarbeidspartnere. Torsdag var Straumsheim på reise i Tyskland.

- Dro du til Tyskland for å finne potensielle eiere eller samarbeidspartnere der?

- Jeg kan ikke nekte for at det kan finnes partnere for oss i Tyskland. Men det er i så fall én av mange potensielle partnere. De finnes ikke bare i Tyskland. Det er viktig at vi finner riktig partner, mest sannsynlig gjennom et joint venture. På den måten kan vi komme i posisjon for å vinne nye oppdrag og nybygg, sier Straumsheim.

Samarbeid mer sannsynlig enn ny eier

Foretaksformen joint venture som Straumsheim nevner er et partnerskap mellom to selskaper der selskapene samarbeider om å gjennomføre ett eller flere prosjekter. Selskapene kan gjerne utfylle hverandre på ulike felter i byggeprosessen. Dette kan skje ved at det opprettes et nytt selskap der Fosen Yard blir en av eierne sammen med ett eller flere etablerte selskaper. Velges denne foretaksformen, betyr det i så fall at selve verftstomta forblir i Fosen Yard.

- Partneren vi leter etter kan ha komplementære kompetanseområder og vil gå inn i nisjen vår. En slik partner kan gi oss tilgang til et marked og omvendt. Vi kan utveksle kompetanse og få ut synergieffekter. Da vil man være mer effektiv enn om man er for seg selv, sier Straumsheim.

Han vil imidlertid ikke si noe om hvem som kan være aktuelle å samarbeide med.

Vanskelig å finne kjøper

Verftet i Rissa har i en årrekke gjort seg bemerket ved å hente inn store kontrakter både innen passasjerskip, ferjer og offshoreskip. Det plutselige fallet i oljeprisen og nedgangen i etterspørsel i offshorebransjen har imidlertid gjort det svært vanskelig å skaffe kontrakter i den sistnevnte kategorien. Straumsheim sier at det nå er tøft i verftsbransjen i Europa. Overkapasitet og beinhard konkurranse preger markedet, mener han.

Derfor tror han det er vanskelig å finne en stor aktør som vil gå inn og ta over Fosen Yard.

- Å finne en eier som skal kjøpe et anlegg med ansatteforpliketelser og alt som følger med dette, det er vanskelig. Vi har ingen per nå som vil gå inn som en eier. Det er ikke anlegg man er ute etter nå, det er kompetanse og tilgang til markedet man vil ha. Jeg sier ikke at det er uaktuelt med en storeier som kommer inn, men det viser seg at det er veldig vanskelig, sier Straumsheim.

Avgjørende med nye oppdrag

Da Noryards Fosen gikk konkurs i år ble verftstomta i Rissa verdsatt til i overkant av 50 millioner kroner. Da tomta ble kjøpt opp fra konkursboet bare få dager etter konkursen, ved hjelp av blant annet Rissa kommune, var salgsprisen 7,26 millioner kroner pluss avgifter. Straumsheim mener at markedssituasjonen tilsier at tomta ikke gikk på billigsalg.

- Hvis noen har sett på anlegget som billig, eller for billig, kan jeg si at det ikke er noen ting som tilsier at det er verdt mer. Det er altfor stor overkapasitet i markedene. Men folket, kompetansen som er opparbeidet i Rissa, den er verdifull. Det er den som er attraktiv, sier Straumsheim.

Her kan du lese mer om hvordan kommunen og lokale krefter på Fosen var særs aktive for å få stablet et nytt selskap på beina etter konkursen i Noryards Fosen (PLUSS).

- Har dårlig tid

En annen ting som gjør et verftsselskap attraktivt, er oppdragene det har klart å vinne. Foreløpig har ikke Fosen Yard andre oppdrag enn ombyggingen av de fem Hurtigruten-skipene. Skal selskapet få på plass en samarbeidspartner eller en langsiktig eier, er det avgjørende å skaffe flere større oppdrag.

Det som gjør ting komplisert, er at alt må falle på plass samtidig. Skal man få inn en pengesterk samarbeidspartner, må man ha nye oppdrag å vise til. Skal man få nye oppdrag, må man ha en pengesterk samarbeidspartner eller investor å vise til.

- Dette er høna og egget og verpekassa samtidig. Men vi har dårlig tid, for vi ønsker å få nye oppdrag, både på kort og lang sikt. Dette er veldig viktig for oss, sier Straumsheim.

Han vil ikke kommentere hvilke oppdrag Fosen Yard er ute etter, men sier at det er gode muligheter innen markedet for ferjer og cruiseskip. Kilder Adresseavisen har snakket med hevder at Fosen Yard har jobbet for å få ett eller flere nybygg for Hurtigruten. Dette vil verken Straumsheim eller Hurtigruten kommentere.

- Vi har som praksis ikke å uttale hvilke potensielle klienter vi jobber opp mot, sier Straumsheim.

Trygve Hegnar i Hurtigruten sier at verftet i Rissa ikke hadde det billigste tilbudet da Hurtigrutens fem skip skulle bygges om, men synes det er morsomt at man klarer å gi et tilbud som er så godt at Hurtigruten valgte verftet i Rissa til ombyggingsarbeidet. (PLUSS)