Alarmsentralen for brann- og redningstjenesten i Sør-Trøndelag, 110-sentralen, har tatt i bruk appen Smart 113/Smart Help som gir beskjed om hvor du befinner deg når du ringer etter hjelp.

- Appen er suveren. Den gir oss mulighet til å umiddelbart se hvor folk befinner seg når noen ringer etter hjelp og vi kan sende ut nærmeste redningsenhet, sier Arvid Vollum.

Les også: - Det står biler i grøfta over alt

Får deg opp på kart

Vi står inne i operasjonssentralen for 110-sentralen på Sluppen i Trondheim. Her ringer telefonen når det brenner eller noen trenger hjelp fra brann- og redningstjenesten i fylket. To av skjermene i den 16 kvadratmeter store tv-skjermveggen er viet til kart over regionen og Smart 113-appen. Med en gang noen ringer nødnummeret 110 med gratis-appen Smart 113/Smart Hjelp, dukker det opp en markør i kartet og alarmoperatørene får umiddelbart vite hvor innringeren befinner seg.

- Det er særlig utenfor tettbygd strøk, dette er nyttig for oss. Folk som kommer utfor en bilulykke, for eksempel, kan ha vanskelig for å vite nøyaktig hvor de befinner seg. Når de ringer oss med Smart 113-appen, får vi vite nøyaktig posisjon, og om flere ringer om samme hendelse, får vi raskt vite også dette, sier Vollum.

Ved større hendelser der mange ringer nødsentralen, er det viktig for operasjonssentralen å vite om innringerne melder om samme hendelse eller om det er nye nødssituasjoner på gang.

- Appen gir også mulighet for sentralen å gi beskjed ut til de som ringer inn fra samme sted, for eksempel for å si ifra at hendelsen er kjent, sier apputvikler og gründer, Fredrik Øvergård ved Råd AS i Trondheim.

Les også: Leter etter brann langs E6

Bruker telefonens geodata

Smart 113, som snart også skal hete Smart Help, er en app som deler smarttelefonens geodata, stedsinformasjon med AMK-sentralen. Appen er utviklet i samarbeid mellom Råd og St. Olavs Hospital, med støtte fra Innovasjon Norge, og har vært under utprøving som pilotprosjekt hos 113-sentralen i Sør-Trøndelag siden desember. Etter at pilotprosjektet ble avsluttet der, har St. Olav kjøpt tilgang til 113-prosjektet og tatt inn appen i ordinær drift ved AMK (113-sentralen).

Les også: Appen som forteller AMK hvor du er

Samarbeidet med 110-sentralen har kommet i stand med hjelp av innovasjonsmidlert fra Trondheim kommune som har gitt en million kroner i offentlig forsknings- og utviklingskontrakter (OFU) til prosjektet. I tillegg har Innovasjon Norge, ifølge Øvergård, gitt 4,7 millioner kroner i OFU-midler.

- Smart 113/Smart Help er unik er den eneste appen som deler posisjon med nødmeldingssentraler. Andre apper kan fortelle hvor du befinner deg, men ingen andre apper deler denne informasjonen automatisk med 110 eller 113, sier Øvergård.

Har du sett at Økonomiadressa har fått en ny side på Facebook? Se siden her, og trykk «liker» hvis du vil følge oss!

Kan dele posisjon på sms

Foreløpig er det bare i AMK og 110-sentralen i Sør-Trøndelag som har tatt i bruk appen, men den er ferdig for at også andre nødsentraler kan koble seg på om de inngår avtale med selskapet bak appen.

- Men allerede nå kan man dele stedsinformasjon via appen via sms til hvilken som helst annen mobiltelefon. Dermed kan man sende sin posisjon også til andre, sier Øvergård.

Har du appen, kan også nødsentralene snede spørsmål til smarttelefonen din og be om å få vite hvor du befinner seg. Dermed kan nødsentralen finne deg og sende hjelp til riktig sted også om du ikke ringer via appen.

Men fortsatt er det viktigste å faktisk snakke med nødsentralen når hjelp trengs, app eller ikke. Vanlig 110-oppringing fungerer selvsagt for dem som ikke har app. Av de 9000 årlige hjemvendelsene til 110-sentralen, er bare en brøkdel med Smart 113-appen.

- Vi vil gjerne at så mange som mulig skal ta den i bruk for å lette arbeidet vårt og, ikke minst, få hjelp raskt til riktig sted til de som trenger det, sier Vollum.

Daglig leder ved 110-sentralen Arvid Vollum foran en av skjermene hvor Smart113-innringere dukker opp. Foto: Kim Nygård