Siden i fjor høst har det forsvunnet nær 700 jobber fra oljenæringen i Trøndelag og økonomene har spekulert i om nedturen har spredd seg til andre bransjer.

«Blodet renner i gatene i Stavanger nå», sa hotelleier Petter Stordalen til VG i sommer om situasjonen i oljebyen, som er blant de hardest rammede i Norge.

I Trondheimregionen er det også merkbart at det er mindre aktivitet i oljebransjen, men langt fra like dramatisk som andre steder i landet.

Tall fra SSB viser blant annet at hotellene i Trondheim og ved Værnes ikke har hatt noen markant nedgang i antallet kurs- og konferanser, og heller ikke i yrkesrelaterte overnattinger siden 2013.

Nederst i saken ser du hvordan de største olje- og gassrelaterte bedriftene i Trøndelag er rammet av oljenedturen

Følg Økonomiadressa på Facebook hvis du ønsker å holde deg oppdatert på trøndersk næringsliv.

- Har flere bein å stå på

Hotelldirektør Arild Vollan ved Scandic Hell mener imidlertid det har blitt noen færre overnattinger i forbindelse med reising i oljebransjen.

- Oljerelaterte bransjer produserer mindre, det er ikke så mye reising der lenger. Men vi har aldri vært avhengig av kun én bransje, vi har flere bein å stå på. Dette er ikke dramatisk for oss. Vi har en veldig tilfredsstillende konferansetrafikk og på julebord har vi faktisk en økning fra i fjor, sier Vollan.

På det nye hotellet på Lerkendal er man ifølge hotelldirektør Line Vikrem Rosmæl ikke særlig avhengig av de oljerelaterte næringene.

- Vi har hatt en god høst. Men i Trondheim er veldig mange hotellovernattinger knyttet til NTNU og Sintef, de er en viktig kundegruppe for oss. Disse institusjonene er ikke så konjunkturavhengig som oljebransjen, sier Vikrem Rosmæl i Scandic Lerkendal.

Færre drosjer på Stjørdal

Daglig leder Kurt Ove Bratseth hos Stjørdal Taxi sier at de merker at flere oljeserviceselskaper har redusert aktiviteten på Stjørdal, og at det derfor blir færre taxiturer enn tidligere. På grunn av nedgangen har de i år redusert antall drosjer fra 57 til 52.

- Vi tror det blir en liten nedgang i inntektene i år, men vi har redusert antall biler så det skal bli levelig likevel, sier han.

Administrerende direktør i Trøndertaxi, Hege Dahle, sier at en liten nedgang i antallet businessturer veies opp for med en økning i antall privatturer.

- I tidspunktene hvor vi har typiske bedriftskunder ser vi en liten nedgang. Samtidig har vi en økning i kjøring i helg, mens konseptet vårt med å kombinere flybuss og taxi også har gitt oss et løft. Alt i alt har vi en liten økning, sier Dahle.

Flere ledige kontorer

Tall for eiendomsbransjen i Trondheim viser at 118 000 kvadratmeter med kontorlokaler sto tomme i byen november, og at det ikke har stått så mye ledig siden 2002. Bransjen peker på mange nybygg som årsak, men blant det som trekker opp ledigheten er tomme areal hos oljeserviceselskapet Aker Solutions på Leangen der mange ansatte har forsvunnet.

Eiendomsmegler Kristian Hogstad Lund hos Eiendomsmegler 1 Næringseiendom Midt-Norge sier at det ikke finnes like god statistikk for Stjørdal, men sier at det også er en god del ledige lokaler. Han sier at det største enkeltbygget som er rammet er Strandveien 1, hvor oljeserviceselskapet Aibel skulle ha opptil 250 plasser. I stedet har selskapet redusert antall ansatte med opp mot 120.

- Det er veldig sterk konkurranse om å få leid ut kontorlokaler, og da er det naturlig at prisene påvirkes, sier Lund.

Flere flyr til Stavanger

Ved Trondheim lufthavn Værnes falt antall innenlandspassasjerer med 2,2 prosent fra januar til oktober sammenlignet med i fjor, mens utenlandstrafikken har falt med 1,6 prosent.

Nina Julianne Jensen, ansvarlig for ruteutvikling i Avinor ved Værnes, sier de ikke har grunnlag for å si at det er oljenedturen som er årsaken. Antall passasjerer som flyr til oljehovedstaden Stavanger har faktisk økt med 36 prosent i denne perioden, hvor antallet direkteflyvninger har økt. Til gjengjeld har antall passasjerer til Bergen falt med elleve prosent.

Værnes har mindre medgang i innenlandstrafikken enn både Stavanger og Bergen hittil i år, og Stavanger har også større nedgang i utenlandstrafikken.

- Generelt er luftfart en konjunkturutsatt bransje, men Trøndelag har et variert næringsliv med et stort innslag av offentlig sektor. Det gjør nok også at vi påvirkes annerledes enn flyplasser lenger sør i landet, sier hun.

Mindre vekst for byggevarer

I handelsnæringen lar den store nedturen foreløpig vente på seg, ifølge sjeføkonom Lars E. Haartveit i handelsorganisasjonen Virke.

I Midt-Norge er imidlertid veksten i byggevarebransjen mindre så langt i år enn i resten av landet.

- Omsetningsveksten i Midt-Norge er så langt i år på 3,4 prosent for Midt-Norge. Det er under landsgjennomsnittet, som ligger på 5,2 prosent. Det er bare i Rogaland og Hordaland at veksten er mindre enn i Midt-Norge, sier Haartveit.

Han har ikke regiontall for andre bransjer innen handel, men sier at inntrykket generelt i Norge er at handelen er ganske uendret det siste året.

- I kroner og øre øker handelen i Norge med 3,8 prosent. Folk har sklidd gjennom, det er nokså uendret fra hva det var før oljeprisfallet. Men det er en forsiktig vekst, ikke noen sterk vekst, sier Haartveit.