Bjørneviks krav er meldt inn til konkursboet etter Noryards Fosen som gikk konkurs 16. oktober i år.

Skipsrederen med kontorlokaler på Nyhavna har meldt inn kravet via selskapet Boa Imr. Dette selskapet er eid sammen med ukrainske Kostjantin Zjevago og hans selskap Calexco, som eide Noryards Fosen frem til konkursen.

Boa Imr er med et krav på til sammen 170,6 millioner kroner den desidert største kreditoren etter konkursen. Av de 170,6 millionene anslår Bjørnevik at hans rederi Boa offshore har betalt inn i overkant av 100 millioner kroner.

Til sammen er det meldt inn knapt 307,9 millioner kroner i krav fra ulike kreditorer etter konkursen. Ingenting av gjelden og kravene har relevans for det nyopprettede selskapet Fosen Yard, som nå har gjenopptatt driften ved verftet igjen.

Liker du å holde deg oppdatert på næringslivsnyheter fra Midt-Norge? Gå inn på Økonomiadressas Facebook-side og lik den!

Kansellerte avtale

Det var i januar i år at Bjørnevik og rederiet Boa offshore annonserte at deres neste offshorebåt skulle bygges på verftet Noryards Fosen i Rissa. Kontrakten hadde en verdi på rundt 720 millioner kroner.

I henhold til avtalen skulle den nye båten eies både av Boa offshore og Noryards Fosens ukrainske eier, Kostjantin Zjevago. Det nye fellesselskapet fikk navnet Boa Imr, og avtalen tilsa at Zjevago skulle betale inn en tredel av egenkapitalen mens Bjørnevik skulle stå for resten. Deler av pengene skulle også finansiere båtbyggingen.

Bjørnevik sier til Adresseavisen at hans Boa offshore betalte inn mesteparten av pengene som kom inn til Boa Imr. Zjevagos Calexco betalte også, men ikke så mye som de skulle. Parallelt med at betalingene uteble, begynte det også å oppstå betalingsproblemer på verftet ifølge underleverandører Adresseavisen har vært i kontakt med.

LES SAKEN: Elpro vurderte å begjære Noryards Fosen konkurs allerede 2. september (PLUSS)

Det hele endte med at Bjørnevik kansellerte båtbyggeavtalen med Noryards Fosen i slutten av september i år. Drøyt en halv måned senere begjærte Noryards Fosen oppbud og gikk konkurs.

Betalte for motor og skrog

Ifølge den midlertidige innberetningen fra bostyrer Knut Dypvik kom innkjøpene til den nye båten godt i gang før Bjørnevik kansellerte avtalen med verftet.

En stor del av betalingene som ble gjort av Boa Imr var gjennom såkalte tinginnskudd. En stor del av tinginnskuddet, 57,6 millioner kroner, gikk til finske Wärtsilä Finland for en motorleveranse. Ytterligere 26,4 millioner gikk til Wärtsilä ship design for designarbeid. I tillegg ble 8,36 millioner kroner betalt til National Oilwell Varco for en kran.

Disse investeringene var allerede foretatt av Boa Imr da kontrakten om byggingen av skipet ble inngått i januar.

Kan ha brukt pengene på andre prosjekter

I tillegg ble ytterligere 72,6 millioner betalt direkte til Noryards Fosen. Av disse pengene gikk rundt 22,7 millioner kroner til skrogprodusenten Tersan i Tyrkia. Det ble også innbetalt 11,16 millioner kroner til engineeringsarbeid.

Men bostyrer skriver også at mye tyder på at betydelige midler ble brukt på å dekke utgifter Noryards Fosen ennå ikke hadde betalt i forbindelse med byggingen av en tidligere båt og til drift av selskapet.

Leter etter verdier for boet

Av innberetningen går det frem at bostyret er i ferd med å gå gjennom kontraktene som allerede er inngått med leverandørene se om det er verdier som kan komme boet til gode.

Men bostyrer skriver at det i det hele er små sjanser for at kreditorene får igjen pengene sine.

- Ettersom saken dreier seg om konkurs i et aksjeselskap vil det etter avslutning av bobehandlingen normalt ikke være dekningsmuligheter for kreditorene, skriver Dypvik i innberetningen.

- Ikke bekymret for pengene

Overfor Adresseavisen sier Bjørnevik imidlertid at han ikke er bekymret for at pengene er tapt. I avtalen han skrev med Noryard Fosens ukrainske eier har han nemlig fått inn en garanti for at Noryards morselskap, Calexco, garanterer for summen Bjørnevik har betalt.

- Vi har en god dialog og jeg er sikker på at dette skal ordne seg, sier Bjørnevik.

- Dette er ikke småpenger, er det ikke viktig å få pengene tilbake så snart som mulig?

- Dette var penger vi skulle bruke på en ny båt uansett, så vi har det ikke så fryktelig travelt. Jeg tror vi skal få pengene tilbake, sier Bjørnevik.