Svært mange av søkerne har tidligere jobbet for lavprisselskap som Norwegian og Ryanair. Det bekrefter informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

I alt ansetter selskapet 50 nye piloter og ca. 450 kabinpersonale bare her i landet, opplyser han.

– Vi merker at en jobb i SAS er attraktivt. Vi er ikke lønnsledende, men det er snakk om faste ansettelser i selskapet, og vi jobber ut fra nordiske betingelser, sier Johansen.

Øver på Ørland hovedflystasjonen

Ansettelsene merkes ved Ørland hovedflystasjon. Der er ikke SAS' hvite og blåmalte rutefly et vanlig syn, men i vindkastene tirsdag lander en SAS maskin. Den blir på bakken bare en kort stund før den igjen tar av. Stiger oppover mens den fortsetter ut over fjorden, krenger mot høyre og forsvinner i skyene. Det varer ikke lenge før det store flyet igjen nærmer seg.

- Vi har fått opplyst at det dreier seg om trening på innflygning, opplyser presse- og informasjonsoffiser Sigurd Tonning-Olsen.

Sjekker ut nyansatte

Informasjonssjef  informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge opplyser at det dreier seg om utsjekk av nye flymannskaper.

- De som nå ansettes kommer fra mange ulike selskaper og har svært varierende erfaring i luften. Enkelte av dem vi ansetter vil vi også sørge for at får ekstra trening i luften og bak spakene, sier han.

Årsaken til at Ørland brukes til slik øving er rett og slett at det er liten sivil lufttrafikk og få bevegelser i lufterne som øvelsesflygingen kan komme i konflikt med.

Ny vindretning

Det store nordiske nettverksselskapet SAS, har nærmest flydd i motvind i en årrekke og gått fra krise til krise. Selskapet har hatt svært høye personalkostnader og dermed slitt med å takle den tøffe konkurransen fra lavprisselskapene. Samtidig har hovedkonkurrenten her hjemme, Norwegian, tatt stadig større markedsandeler. Ansettelsene er på mange måter et vendepunkt for SAS etter mange år med kutt og innsparinger.

Endringen kommer etter at selskapet i tredje kvartal presenterte et resultat på En milliard svenske kroner, en oppgang på 250 millioner kroner fra samme kvartal i fjor. Samtidig hadde selskapet en liten økning i passasjertallet sammenlignet med i 2014.

– Forbedringen drives i hovedsak av vår kommersielle vekst og pågående effekt fra vårt målbevisste effektiviseringsarbeid, sa SAS-sjef Rickard Gustafson den gang.

- Skyldes nye langruter

Masseansettelsene som nå skjer er den største nyrekrutteringen i SAS-konsernet på 15 år, skriver det danske bransjenettstedet Check-In.dk. I tillegg til pilotene vil selskapet ansette 450-500 nye kabinansatte. Ca. 100 av disse vil ha base ved Oslo Lufthavn Gardermoen. 300 skal ha base i Stockholm og de siste 100 vil ha Kastrup i København som hjemmebase. Ansettelsene i Stockholm er knyttet direkte opp mot SAS' nye langruter til Hong Kong og Los Angeles. Samtidig starter SAS også nye langruter fra Oslo og København til Miami.

- Ansettelsene våre er et resultat av nye ruter og at en del av selskapets nåværende piloter omskoleres til langdistansetrafikk, bekrefter informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Adresseavisen.