Datteren Cathrine har ideen til smykkene og lager skisser. Mamma Toril fintegner dem. Pappa Roger selger dem. Slikt blir det god butikk av.

Utenfor det som var en hybelleilighet i huset til Cathrine, mannen Jens og barna Sofie og Tobias på Lundåsen står det et skilt: Diz smykker.

Cathrine Reppes hverdager begynner med å gå ned til hybelleiligheten. Når faren Roger Reppe har kommet kjørende fra Flatåsen begynner arbeidsdagen.

I tre år har de sammen drevet Diz smykker, og for hvert år har det gått litt bedre. I 2013, som var det første året, omsatte de for 1,9 millioner kroner, året etter solgte de for 3,7 millioner. I år vil de omsette for cirka seks millioner.

- Vi kan også vise til et godt resultat i 2014 og i år ser det ut til å bli millionresultat, sier Cathrine.

To årlige kolleksjoner

- Jeg jobbet som teppeselger i mange år og bodde store deler av året på hotell. Så ble jeg rett og slett lei, og på en messe kjøpte jeg spontant et agentur på en dansk smykkekolleksjon. Jeg tenkte at dette kunne dattera også jobbe med, sier Roger.

Cathrine var nyutdannet fra BI og var på jakt etter jobb. Problemet var bare at hun ikke likte smykkene.

- Pappa var jo helt på villspor, slik går det når en mann plukker ut smykker, smiler Cathrine. Det gikk heller ikke bra, og danskene gikk konkurs.

- Da ble det familieråd. Cathrine mente hun kunne lage en bedre kolleksjon selv, sier Roger.

- Og vi er en selgerfamile, sier Cathrine.

Så da ble det slik. Cathrine og mora startet å tegne smykker, før turen gikk til Kina.

Den første smykkekolleksjonen ble lansert januar 2013. Siden har det kommet ny kolleksjon to ganger årlig, en vår- og en høstkolleksjon. Hver kolleksjon har kun nyheter, og alle smykkene har matchende armbånd og ørepynt.

Trives som små

Det første året gikk det så vidt rundt, men nå kan firmaets to ansatte ta ut lønn. Datter Cathrine er daglig leder og designer, far Roger er selger. Men også resten av familien er gjerne med, som moren til Cathrine som hjelper med design og fintegning av skissene.

Smykkene lages i Kina, hvor far og datter er to ganger i året. På Lundåsen er det kasser med smykker, armbånd, ørepynt og skjerf. Varene selges til butikker i hele Norge.

- Idag har vi 320 kunder spredd over hele landet, og det er veldig bra etter så kort tid. Vi føler vel litt at vi fortsatt befinner oss i startgropa, sier Roger. Diz smykker selges i både klesbutikker, gave- og interiørbutikker og gullsmeder. Og familien påstår de ikke ønsker å bli så mye større enn de allerede har blitt.

- Nei, dette er egentlig et helt greit nivå. Åtte-ni millioner i årlig omsetning, det er maks, sier Roger.

- Vi bestemte oss tidlig for at vi vil kose oss med det vi holder på med, vi vil ha kontroll og kjenne kundene våre. Hadde vi solgt oss til en stor kjede, hadde det vært å dolke de kundene som har vært med oss fra starten i ryggen. Vi er lykkelige som små, sier Cathrine.

Hjerter og perler

Som daglig leder har Cathrine allsidige arbeidsoppgaver, det er regninger som skal betales, eposter som skal besvares og varer som skal pakkes og sendes. Men hun forsøker å sette av to timer hver dag til å tegne nye smykker.

- Det blir mye hjerter, det er det kundene våre vil ha. Hjerter og perler, sier Cathrine.

- Når Cathrine er i den kreative bobla si og sitter med skisseblokka, da forstyrrer jeg ikke. Det er jo der pengene er, sier Roger.

Diz smykker har vokst seg dit de ville, og det lille familieeide firmaet har ingen planer om å flytte ut av hybelleiligheten på Lundåsen.

- Jeg bor i samme hus og det gjør hverdagene mine enkle. Når pappa kommer hit for å jobbe får han også møte barnebarnet sitt og alle i familien bidrar, sier Cathrine.

Det var også slik navnet Diz kom.

- Hele gjengen var på hytta og så satt pappa og samboeren min og kikket ut vinduet, plutselig sa pappa: Duz. Så sa Jens: Diz! Da kom mamma og tegnet logoen, sier Cathrine.

Det er slik det skapes resultatet hos familien Reppe: Med at alle bidrar.

Dette er smykket Diz har solgt flest av. Til jul vil kundene ha hjerter i julerødt. Foto: Rune Petter Ness