Priskampen mellom lavpriskjedene har vært intens i ukene før jul. Resultatet er enkelte «gi bort»-priser, som surkål til én krone. Men også at en rekke varer er priset helt identisk hos flere av kjedene.

- Vi har folk ute i hverandres butikker flere ganger daglig for å sjekke konkurrentenes priser og gjøre justeringer. Flere titalls tusen av varer scannes ukentlig. At vi vinner denne testen, tyder på at prisjegerne vår har gjort en god jobb, sier Brynjar Hovstein, som er regiondirektør i Rema 1000 Midt-Norge.

Mange like priser

Flere av lavpriskjedene priser varene likt. For halvparten av varene i vår test, har fire eller flere kjeder enten identiske priser eller avvik på bare 10 øre.

For eksempel har den billigste tynnribben i testen en kilopris på 49,90 kroner hos både Rema 1000, Bunnpris, Kiwi, Coop Extra og Coop Prix. En flaske E.C. Dahls julebrus koster 13,90 kroner hos fem av syv testdeltagere.

De fire billigste kjedene i testen priser seg helt identisk på både Tine kremfløte, Coca-Cola, Tine ekte smør, Nora surkål, blomkål, Munkholm og klementiner i løsvekt.

Fikk du med deg smakstesten på ribbe, gjennomført av Mathallen og Adresseavisen? Les konklusjonene her.

Vil ha større avstand

Adresseavisens handlekurv består av 30 varer innkjøpt på de ulike kjedenes butikker i Trondheim tirsdag denne uken. Det er sluttsummen som teller, og Rema 1000 kommer best ut: 862,35 kroner er 2,90 kroner billigere enn hos konkurrenten Coop Obs, som havner på andreplass. Hakk i hæl ligger Kiwi, bare 6,80 kroner bak vinneren.

- At vi kommer billigst ut, er sånn det skal være. Det er det viktigste punktet i forretningsideen vår, at vi skal være billigst, sier Hovstein, som imidlertid ikke er helt fornøyd:

- Avstanden til konkurrentene burde vært større. Vi har den desidert mest effektive driftsmodellen, og prisene ut i butikk bør gjenspeile dette bedre. Jeg ville helst vært 40-50 kroner billigere enn nummer to på lista, så vi har mer å jobbe med her, sier Hovstein.

Avstanden til nummer to på lista er så liten at topplasseringene ville bli byttet om dersom kjøpeutbytte hadde blitt tatt med i beregningen.

Les også: Vill priskrig på mat før jul

Les også: Priskrig på drivstoff i og rundt Trondheim

- Obs billigst med utbytte

Både Coop Obs og Kiwi opererer med kjøpeutbytte og bonusordninger for registrerte kunder, noe som ikke er hensyntatt i Adresseavisens pristest. I Trondheim har Trondos og Coop-butikkene et kjøpeutbytte på to prosent. Regner man en slik rabatt inn i sluttsummen, er Coop Obs billigste kjede med totalpris på 847,90 kroner.

- Vi oppfatter oss som pristestens vinner sett fra forbrukerens øyne. 80 prosent av Trondos' kunder er medlemmer og får to prosent kjøpeutbytte, i tillegg til de lave prisene. Om en drøy måned vil Trondos betale ut i underkant av 100 millioner kroner i kjøpeutbytte for 2015, sier administrerende direktør i Trondos, Torbjørn Skei, som gjerne også vil påpeke en annen forskjell mellom Obs og Rema 1000:

- Obs har et vesentlig større sortiment med cirka 30 000 ulike vareartikler, herav cirka 10 000 artikler innen dagligvarer. Dette er vesentlig mer enn hos våre såkalte lavpriskonkurrenter, sier han.

Les også: Listhaug hyller priskrigen på julemat

- Marginale forskjeller

Regionsjef Espen Larsen i Kiwi Midt-Norge sier dette etter å ha havnet på tredjeplass i Adresseavisens pristest:

- Undersøkelsen viser at det er marginale forskjeller mellom lavpriskjedene. Vi jobber alltid for å ha de laveste prisene, hver dag, hele året, på alle varer, i alle våre butikker. Jeg minner også om at de 800 000 Kiwi-kundene som har Trumf, bransjens eneste gratis fordelskort, får én prosent bonus på alt de kjøper i Kiwi.

Blant lavpriskjedene, er det Bunnpris som kommer desidert dårligst ut. Forskjellen opp til Rema 1000 er 154,40 kroner.

- Bunnpris skal gi kundene lave priser, men ikke for enhver pris. Det er feil signal å selge varer til langt under innkjøpspris når en av våre største utfordringer er at vi kaster for mye mat. Vi tror også at kundene våre er opptatt av god kvalitet på julevarene. Vi har eksempelvis ikke tatt inn billigvarianter på pinnekjøtt, men kun fokusert på kvalitetsprodukter, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Les også: Frykter prisdumping fører til økt kasting av mat

Eneste supermarkedkjede

Taper i Adresseavisens test er Meny. Kjeden definerer seg ikke som en lavpriskjede, men en supermarkedkjede. Driftssjef for Meny i Midt-Norge, Tore Evjen, mener derfor sammenligningen i testen blir feil:

- I denne pristesten konkurrerer vi med kjeder som på langt nær har så stort utvalg som oss, og heller ikke betjente ferskvaredisker. Det blir derfor vanskelig å sammenligne Meny med helt andre butikker som ikke har den samme servicen, utvalget og fagkunnskapen som det vi har, skriver han i en epost.

- Testen minner oss likevel på at vi må jobbe enda hardere for å holde prisene så lave som mulig, legger han til.

Middag, frukt, meierivarer og snacks er noe av det vi har testet prisen på før denne jule. Foto: VEGARD EGGEN
Coop Obs kommer på anreplass i testen, men Trondos-sjef Torbjørn Skei bemerker at de er billigst medregnet kjøpeutbytte på 2 prosent. Foto: Arkivfoto: Marianne Tønset