Dermed mister Rema 1000 rundt fire prosent av sin innkjøpsmakt og like mye plusses på hos Norges største dagligvareaktør.

Norgesgruppen og grossist Asko har sikret seg avtalen med Bunnpris som kommer til å kjøpe varer distribuert av Asko for cirka tre milliarder kroner eksklusive merverdiavgift i året.

Les Adresseavisens store pristest før jul: Nær identiske priser på halve julekurven

- Rema strakk seg langt

- Det er ikke et lett valg for oss. Rema strakk seg veldig langt for å beholde oss, men til slutt handler det om hva Rema og Norgesgruppen hver for seg er best på, og hva som passer best for Bunnpris. Distribusjonsløsningen, utvalget av merkevarer og sortimentet generelt ble avgjørende, sier styreleder i Bunnpris, kjøpmann Christian Lykke, til Adresseavisen.

Fra 2017 skal Norgesgruppen forhandle innkjøpsavtaler med leverandørene på vegne av Bunnpris og distribusjonen gå via Asko. De siste årene er det Rema 1000 som har hatt denne jobben, etter at Bunnpris ved forrige korsvei i 2012, brøt med nettopp Norgesgruppen.

Avhengig av samarbeid

Forskjellen fra forrige gang er en erkjennelse i Bunnpris om at deres kunder tross alt ikke er de samme som kjernekundene i Rema 1000.

- Remas konsept baserer seg mye på å være billigst på bestselgere blant merkevarene, og å ha relativt høy andel egne merkevarer (EMV). Vi må tilby mer enn bra pris på bestselgerne, og våre kunder foretrekker merkevarer fremfor EMV. Derfor velger vi Norgesgruppen som også kan gi oss gode betingelser på de merkevarene som selger nest best, samt som har en bedre løsning for distribusjon av kantsortimentet, altså varer vi ikke selger så mye av med som gir oss bredere sortiment, sier Lykke.

- Valgte dere feil da dere forrige gang brøt med Norgesgruppen til fordel for Rema?

- Jeg vil ikke si det var feil, vi hadde nok gjort det igjen om utgangspunktet vårt var det samme nå som sist. Rema har vært en god samarbeidspartner, men vi gjør altså et annet valg nå basert på hva vi nå ser at blir riktigst for oss, sier Lykke.

- Ettersom vi ikke har egen distribusjon er vi helt avhengig av et innkjøpssamarbeid med en av de tre store aktørene, og det er viktig for oss at de konkurrerer om å få oss som kunde, sier han.

Norgesgruppen fornøyd

Administrerende direktør Runar Hollevik i Asko, Norgesgruppens engrosvirksomhet, er veldig godt fornøyd med å ha signert med Bunnpris.

- Dette betyr spesielt mye for Asko på Møre, i Midt-Norge og i Nord-Norge hvor Bunnpris nå får mer effektiv distribusjon av en rekke varer. Dét vil også være positivt for Norgesgruppens butikker i disse områdene. Om dette vil ha noe å si for innkjøpsvilkårene våre, er for tidlig å si noe om ennå, sier han.

Forskjellene blir større

Siden før sommeren har Bunnpris vært i forhandlinger om en ny innkjøpsavtale til å ta over for avtalen med Rema som utløper ved nyttår neste år. Både Coop, Norgesgruppen og Rema har sittet på andre siden av bordet. Coop var ifølge Lykke interessert, men etter overtakelsen av Ica Norge, hadde Coop «mye annet å holde på med», som Lykke beskriver det.

- Det er imidlertid ingenting i veien for at Coop kan være aktuell ved neste korsvei, sier Bunnpris-sjefen.

Da satt de altså igjen med Rema eller Norgesgruppen. Sistnevnte eier kjedekonseptene Kiwi, Meny, Ultra, Spar og Joker og har en markedsandel i det norske dagligvaremarkedet på betydelige 40 prosent.

Å kunne plusse på Bunnpris' fire prosent betyr nok ikke like mye som det negative utslaget det kan ha for Rema 1000 å miste fire prosent av markedet når de forhandler innkjøpspriser. Alene har Rema 1000 om lag 25 prosent markedsandel og Coop rundt 31 prosent.

Fikk du med deg saken om at Bunnpris oppdaget at det var så mye svinn i en av Ica-butikkene de overtok, at de satte inn vakter ved søppelkassene?

Reitan har vært kritisk

Rema 1000-topp Ole Robert Reitan har flere ganger vært kritisk til at Norgesgruppen får vokse seg større. Han mener Konkurransetilsynet gjorde feil da de tillot Norgesgruppen å overta 50 tidligere Ica-eide butikker. Reitans poeng har vært at innkjøpsmakt spiller en så viktig rolle for å få gode avtaler med leverandørene, og følgelig lav pris ut til kundene, at konkurransen blir skjev dersom én aktør blir for stor. Med Bunnpris på laget, blir Norgesgruppen større og Rema mindre opp mot leverandørene.

- Vi har hatt dialog med Konkurransetilsynet underveis, men dette er ikke en avtale som trenger tilsynets godkjennelse, sier Lykke.

Det bekrefter fungerende konkurransedirektør Magnus Gabrielsen overfor Adresseavisen.

- Det er partene selv som er ansvarlig for at avtalen de inngår er innenfor lovverket, sier han.

Nestleder i avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, Eirik Lothe-Hess, utdyper:

- Aktørene i markedet avgjør selv hvilke avtaler de vil inngå innenfor konkurranselovens rammer. Hvis noen mener avtalen bryter med konkurranselovens forbudsbestemmelser, kan de tipse oss. Tilsynet har også selv adgang til å gjennomgå avtaler om vi mistenker lovbrudd, sier han på generelt grunnlag.

Få endringer for kundene

For kundene vil avtalen mellom Bunnpris og Norgesgruppen bety to ting:

- De merkevarene Rema har produsert for oss, vil gå ut av sortimentet og vi får inn blant annet First Price- og Eldorado-sortimentet fra Norgesgruppen. I tillegg vil vi få nyheter blant merkevarene raskere inn i butikken. Rema vil gjerne vente med nyheter til de er etablerte merkeprodukter, mens vi helst vil ta dem inn når de lanseres med reklamekampanjer. Men i det store og hele vil det aller meste bli som før, sier Lykke.

- Konkurransetilsynet kan ikke sitte stille

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan mener at Bunnpris' skifte tilbake til Norgesgruppen er en dårlig nyhet. I en e-post til Adresseavisen svarer han at dette er en lenge varslet maktkonsentrasjon som Konkurransetilsynet ikke kan sitte stille og se på.

- Vi har tilbudt Bunnpris så gode betingelser som vi overhodet er i stand til. At de nå går til Norgesgruppen beviser at de må ha langt bedre betingelser enn oss. Størrelse betyr tydeligvis alt for norske merkevareleverandører. Vi har ingen problemer med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, men for konkurransen, leverandører og ikke minst forbrukerne er dette en dårlig nyhet, sier han.

Reitan påpeker at Konkurransetilsynet tillot Norgesgruppen å bli større når de nylig fikk overta 50 Ica-butikker.

- Akkurat som de gjorde det da de godkjente at Norgesgruppen fikk overta eiendomsporteføljen og leiekontraktene til Ica Maxi i 2012. Eller da de godkjente at Norgesgruppen kjøpte nesten halvparten av aksjene i Konsumgruppen Norge AS, en innkjøpskjede for frittstående aktører i det norske storhusholdningsmarkedet, sier han.

- Hva vil det bety for styrkeforholdet mellom dagligvareaktørene?

- At Norgesgruppen snart er større enn alle sine konkurrenter til sammen i et land der det allerede er for få aktører, burde bekymre både leverandører, politikere og tilsynsmyndigheter.

- Hvor alvorlig er det for Rema å miste innkjøpsavtalen med Bunnpris?

- Vi har ingen problemer med at Bunnpris velger andre samarbeidspartnere, men det som vil skape utfordringer for oss alle, er om Konkurransetilsynet nå sitter stille og lar den desidert største aktøren bli enda større.

- Både Bunnpris og Konkurransetilsynet sier at dette ikke må godkjennes av sistnevnte, men at partene selv er ansvarlig for at avtalen er innenfor lovverket. Hvordan reagerer dere på dette, og er det aktuelt for Rema  å be Konkurransetilsynet vurdere saken?

- Vi forventer at tilsynet nå ser nøye på denne endringen i markedet. Dette betyr en solid maktkonsentrasjon der Norgesgruppen nærmer seg 50 prosent markedsandel. De har i tillegg en dominerende posisjon i all restaurant- og kantineomsetning, og i kiosk og bensinstasjonsmarkedet. De har dermed en betydelig innkjøpsmakt, sier Reitan.

Ifølge Reitan betyr forskjellene de opplever i innkjøpsbetingelsene at Norgesgruppen tjener litt mer på hver vare de selger.

- Det blir det fort mye penger av i en bransje som omsetter for mer enn 160 milliarder kroner årlig. Konkurransefordelen, som finansieres av leverandørene, gjør at Norgesgruppen fortsetter å vokse, og de kan derfor kreve enda bedre betingelser sammenlignet med sine konkurrenter. Dette er ikke bra for leverandørene, ikke bra for konkurransen og derfor over tid svært uheldig for forbrukerne, sier han.

Les også: Bunnpris + Rema = sant!

Les også: Lykke for Reitan

Les også: Odd Reitan er igjen rikest i Midt-Norge

Les også: Bruker flere hundre millioner på å gjøre Ica til Coop

Les også: Bunnpris først ute med mobilbetaling

Les også: Fra matsvinn til restefest

Les også: Rema og Bunnpris i forhandlinger

Les også: Nytt minusår for Bunnpris

I 2010 var det Ole Robert Reitan (t.v) som sikret seg avtale med Christian Lykke og Trond Lykke som da brøt med Norgesgruppen. Nå er det motsatt og Norgesgruppen som sikret seg avtalen foran nesen på Rema. Foto: KIM NYGÅRD, Adresseavisen
Dagligvarenestorene Trond Lykke og Odd Reitan lot seg intervju sammen da samarbeidet mellom Bunnpris og Rema 1000 ble kjent. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen