Arkitekt Ole Wiig foreslår at bystyret vedtar følgende når de møtes 28. januar 2016:

«Trondheim bystyre har som ambisjon å gjøre Trondheim til Europas mest attraktive by. For å nå dette målet ønsker vi 50 000 flere innbyggere i sentrum innen 2050».

- Trondheim er ambisiøs på vegne av Rosenborg, Petter Northug og håndballjentene på Byåsen. Hvorfor ikke være like ambisiøse på vegne av byen vår, spør Wiig, daglig og faglig leder i arkitektfirmaet Narud Stokke Wiig. Trønderen har kontor i Oslo, men Wiig vokste opp i Trondheim og har hatt flere større arkitektoppgaver i byen.

Arkitekt Wiig har blant annet tegnet Blomsterbrua.

Nå samarbeider han med boligbyggelaget Tobb for å gi Midtbyen enda flere urbane boliger.

- Jeg utvikler ideene mine gjennom tegninger som viser at det vil være plass til ytterligere 50 000 menneskene i attraktive og sjønære omgivelser, supplert med ny bypark og varierte, urbane tilbud og tjenester. Jeg ser også for meg en sammenbindende kollektivtransportløsning med båt, samt at det skal være gang- og sykkelveier som binder alle områdene sammen, sier Wiig.

Tidligere har Ole Wiig ønsket seg konserthus på Nyhavna. Dette som en erstatning for Olavshallen.

Foreslår ny bydel

Wiig har skissert byen på nytt ut fra arbeidstittelen «Trondheim 50-50».

- Navnet innebærer å tilrettelegge boliger for en befolkningsøkning på 50 000 mennesker innen 2050, med gang- og sykkelavstand til Midtbyen, sier Wiig som allerede har plassert de ekstra byboerne:

Størst økning ønsker arkitekten på Nyhavna, her ser Wiig for seg 24 000 innbyggere. Brattøra kan få 10 000 innbyggere, Ladehammeren og nærområdene 3000, Ila 2500, Vestre kanalhavn 1500 og i tillegg mener Wiig det bør være plass til 9000 flere innbyggere i Midtbyen.

- Vestre kanalhavn i enden av Tordenskiolds gate ønsker jeg å utvikle til en ny bydel kalt Tordenskiold. Her vil det komme en gangbru over kanalen, fra Tordenskiold allmenning og over til den gamle driftsbanegården til jernbanen. Brattøra og Nyhavna må også utvikles videre. Fjordbyen Trondheim er i dag stort sett bare kontor, lager og behandling av skrapmetall, det må endres. Vi trenger også en skikkelig bypark på Brattøra, den kan ligge der det i dag er godsterminalområde, sier arkitekt Wiig.

Tidligere har NHO Trøndelag foreslått å bygge Barcode på Brattøra.

Urban fremtid

Wiig viste frem noen av ideene på en julelunsj hos Eiendomsmegler 1 forrige uke. Der var 150 byutviklere og investorer fra næringslivet til stede.

- Jeg har holdt mange presentasjoner i løpet av karrieren, men aldri opplevd å få så mange entusiastiske kommentarer som etter denne. Det de fleste sa var: Hvorfor er ikke dette allerede gjort?

Wiig mener fremtiden helt klart er mer urban.

- Vi ser et paradigmeskifte og en kraftig urbanisering. Idag er 3,5 milliarder bosatt i by, dette tallet vil øke til fem milliarder i 2030. Urbanisering er en sterk trend over hele verden, med mennesker som tiltrekkes av storbyen og vil ha alt de trenger i nærheten. Flere unge jeg snakker med i dag sier de ikke behøver å ta lappen. Ideene som jeg presenterte vil gi en by hvor du ikke trenger bil i hverdagen, du kan gå eller sykle. Ta bussen eller båten, for jeg foreslår at en båt kalt Aquaplussen kan kjøre i kanalen og frem til Nyhavna. Da kan du lett bo på Ila og jobbe på Nyhavna, sier Wiig om har stor tro på å se ideene sine satt ut i live.

- Vi må bo og leve mer klimavennlig, og da passer det å bo urbant. Det er lite behov for passasjerbåt i kanalen i dag, men med 50 000 flere innbyggere i byen vil det tvinge seg frem, mener Wiig.

Miljøvennlig byplan

Nå må politikerne på banen, ifølge Wiig.

- Ingen norsk storby har så stort utbyggingspotensial som Trondheim. Brattøra ble bygd ut, men etterpå har noen innrømmet at det var en tabbe å ikke ha boliger der. Nå skal det komme en plan for Nyhavna. Men hvorfor ikke se enda større på det. Se på hele byen, lag attraktive boområder med grønne lunger, og bind dem sammen med gang- og sykkelveier. I dag er det kraftig ubalanse mellom boliger og arbeidsplasser i sentrum. Det må endres, og alle må også ha kulturliv, barnehager, skoler og omsorgstilbud i gåavstand, sier Wiig som ikke kan få understreket viktigheten av at han mener dette er en god plan for miljøet.

- Miljøbyen Brøset ligger jo en halv mil unna sentrum, det er for langt å gå til sentrum for de fleste av oss.

Arkitekt Ole Wiig i Narud Stokke Wiig.