I mer enn halvannet år har Adresseavisen hatt en fast spalte med navnet Ledermøtet. Til sammen har så langt 85 ledere fått de samme spørsmålene, og et av dem er: Hvordan inspirerer du dine ansatte?

Ut fra de 85 svarene som har stått på trykk har vi tatt ut adjektivene som lederne bruker for å beskrive seg selv når de inspirerer, og laget en ordsky av disse for å se hvilke beskrivelser som brukes mest.

Det er særlig tre ord som går igjen: Rosende, tydelig og morsom. Mange har også svart at de er opptatt av å synliggjøre viktigheten av jobben bedriften gjør, dette vises derimot ikke i ordskyen siden vi kun har tatt med beskrivelser som består av ett ord.

Stadig viktigere med tilstedeværelse

Lisa Vivoll Straume er faglig leder av Mind og har doktorgrad i positiv psykologi. Når hun får se ordskyen kommer reaksjonen raskt:

- Lederne har spottet noe viktig, men har litt å gå på, sier Vivoll Straume. Hun tror skryen vil se annerledes ut om vi går for eksempel fem år frem i tid.

- Rosende og morsom er blant de mest brukte ordene. Det er fint det, men det er også ganske snilt og uforpliktende. Det er veldig lett å gi noen en klapp på skuldra og si at du har vært flink, men en god leder må kunne gi langt tøffere tilbakemelding enn bare det. Lederen skal ikke bare rose, men veilede ansattes personlige og faglige utvikling. Da kreves det at lederen har grunnleggende kunnskap om hvordan følelser og tanker påvirker våre handlinger. Med stadig flere spisskompetente medarbeidere som innehar ekspertroller i virksomheten, må lederne være ekspert på mennesker. En ny generasjon medarbeidere er i ferd med å innta arbeidsmarkedet ogd e stiller andre krav. Ord som tilstedeværende, deltagende og involverende blir enda tydeligere om fem år, spår Vivoll Straume.

Ros er ikke bare enkelt

At lederne forsøker å være tydelige er bra, men det må ikke blir for mye av det.

- Tydelighet er en styrke lederen må være bevisst på. Blir det for mye tydelighet kan det oppleves som arroganse, og arroganse gir motstand. Observant er også et ganske stort ord, men å være observant er jo en forutsetning for å treffe riktig med tydelig og rosende, påpeker Vivoll Straume som også er litt skeptisk til begrepet rosende.

- Ros kan gjøres enkelt, men treffes best om den er bregrunnet. «Bra jobba!» er hyggelig, men begrunner du hvorfor vil du skape mer stolthet og engasjement. En annen viktig ting med tilbakemelding er at du som leder må forplikte deg til å høre på svaret. Det hjelper ikke å spørre hvordan en ansatt har det, dersom du ikke har tenkt å lytte til svaret og også kanskje bidrar til å gjøre noe med det, sier Vivoll Straume.

Godt humør smitter

At morsom er et mye brukt ord, liker eksperten. Mange av lederne har svart «Det er viktig å ha det gøy på jobb», dette har havnet under beskrivelsen morsom.

- Å være munter og sørge for å ha det gøy er slett ikke dumt, for følelser er smittsomt. Det har blitt forsket på hva som tar bort godt humør, og det som lettest tar bort godt humør er kritikk og folk som er sure. Kommer du på kontoret og er i godt humør og smiler du så smitter det, sier Vivoll Straume.

- Er det noen ord du synes er sagt for få ganger?

- Både innovativ og kreativ er overraskende små ord, men samtidig er det kanskje slik at lederen ikke trenger å være best på disse områdene. Det forutsetter at lederen vet hvem i laget som har disse styrkene, og klarer å tilrettelegge for at nettopp de kan utøve innovasjon og kreativitet. Da utøver du faget ledelse. Selv er jeg ikke så kreativ, men har ansatt en som er det.