Etter å ha mislyktes med sin forrige melkesjokoladesatsing, Bergene Melk, gjør Nidar nå et nytt forsøk på å ta kunder fra erkerivalen Freia.

I kjelleren ved sjokoladefabrikken på Strindheim, har produktutviklere brukt tett opptil to år på å perfeksjonere melkesjokoladeopplevelsen. Neste uke starter levering til butikkene og det som skal bli Freia Melkesjokolades nye, store, norske konkurrent. Navnet er ganske enkelt Nidar Melkesjokolade. I plate og i rull.

- Nå blir det melkesjokoladekrig. Så enkelt er det, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionery & Snacks Norge som eier Nidar.

Les også: Jevn sjokoladefordeling førte til salgseksplosjon hos Nidar

Gigantmarked

Nordmenn kjøper sjokolade for 4,8 milliarder kroner årlig. Av dette bruker vi rundt 500 millioner kroner bare på melkesjokolade, og 94 prosent av melkesjokoladen som selges i Norge, er Freias bastion Freia Melkesjokolade.

- Vi vet at det ikke er mulig for oss å slå Freia Melkesjokolade, men vi vil bli en god nummer to, sier Rønning.

I Mondalez International, det amerikanskeide selskapet som eier Freia, ser de ikke mørk på å få en melkesjokoladeutfordrer fra Nidar.

Les også: Nå skal Nidar levere smågodt til alle Coop-butikkene

- Må levere på smak

- Vi syns det er fint med konkurranse. Vi må bare fortsette med det vi er best på, nemlig å lage den sjokoladen nordmenn er så glad i, med høy kvalitet og smaksopplevelsen som er i Freia Melkesjokolade, sier fungerende kommunikasjonsdirektør i Mondelez, Kristian Hvilen.

Freia Melkesjokolade feirer i år 110-årsjubileum. Hvilen forklarer suksessen for Norges desidert mest solgte sjokolade slik:

- Det handler om to ting: For det første er det smaken. Hvis vi ikke hadde levert på smak og kvalitet, ville ikke sjokoladen hatt et langt liv. For det andre, var vi tidlig ute og fikk satt et fotavtrykk, og vi har vært konsistente i måten vi har presentert sjokoladen som vi er så stolte av, sier Hvilen.

Les også: Nordmenn spiser sjokolade for fem milliarder

Trakk forrige forsøk

Ut fra tid og penger som er brukt på å utvikle Nidar Melkesjokolade, kan det se ut som ambisjonene nå er høyere enn da Nidar lanserte sin forrige melkesjokolade i 2009, nemlig Bergene Melk. Like etter lansering oppnådde Bergene Melk å ta 20 prosent av markedet, ifølge Orkla. Men suksessen varte ikke og sjokoladen ble trukket i 2012.

- Vi må vel si at vi ikke lyktes med smaken på Bergene Melk. Den var en suksess i starten, men så presterte den ikke over tid. Derfor trakk vi den, sier Rønning.

Les også: Nidar i kamp mot bitter sukkeravgift

Les også: Slutt for Bergene Melk

Helt ny oppskrift

- Bergene Melk hadde en helt annen oppskrift enn vi nå har laget med Nidar Melkesjokolade. I den nye sjokoladen har vi gjort smaken mer fyldig og kremig. Nidar Melkesjokolade er som norske kunder forventer at melkesjokolade skal smake: Mild på kakao og tydelig på melk, sier senior produktutvikler Kari Paulsen ved Nidar.

I «Oppfinnerrommet» i kjelleren på sjokoladefabrikken, har opptil ti produktutviklere vært i sving siden tidlig i 2014. Utviklingsavdelingen er ganske unik i norsk godterisammenheng, ifølge Nidar. Det holdt ikke å bruke Nidars signatursjokolade, den som brukes på Smash, i Stratos, Hobby, Crispo og flere andre Nidar-klassikere. Nidar Melkesjokolade er en helt ny smak fra fabrikken på Strindheim.

Det begynner med valget av kakaobønner, som hos Nidar alltid er av sertifisert kvalitet. Så handler det om temperaturbehandling, smaksbalanse, blandingsforhold, molekylsammensetning og fasong, for å nevne noe.

- Det er mye kjemi som skal til for å få oppskriften til å fungere, og alt må fungere i stor skala sånn at vi får resultatet likt hver gang, sier Kari Paulsen.

Vitenskapelig prosess

Et eksempel på hvordan de har jobbet, finnes bak en dør uhøytidelig merket Sensorisk rom. For å hindre at sansene blir påvirket av hvor lys eller mørk sjokoladen ser ut, er det rosa lys her inne i smaksrommet. Sjokoladebitene rangeres på en smaksskala. Og, nei det holder ikke med «god» eller «vond»: På skjemaet er det åtte ulike smaksopplevelser som skal rangeres fra null til ni. Her er smak vitenskap.

- Det er ikke bare å blande sammen ingredienser, smake, smaksette eller ha oppi litt mer av noe om det ikke stemmer helt. Dette er en utrolig finurlig prosess helt fra råvare til ferdig, industriell produksjon, sier Øystein Rande, produktutviklingssjef for godteri ved Nidar.

Flere millioner kroner og altså nesten to år er brukt på utviklingsarbeidet. I disse dager spilles det inn reklamefilm, og sjokoladens profilering er nøye gjennomtenkt. Ikke mye, om noe, overlates til tilfeldighetene.

- Rutene i sjokoladeplaten vår er litt kurvet. Dermed legger den seg bedre i munnen. Og når du åpner pakken, vil den overflaten reflektere lyset så den ser enda blankere ut, sier Rande.

- Kraft i Trondheim

Både på sjokoladerutene og på emballasjen profileres fabrikken på Strindheim gjennom en liten, animert skisse. Sammen med den lekne blålilla skriften på gult og brunt papir, kan profilen minne om en blanding av hovedkonkurrentens melkesjokolade og en Willy Wonka-plate.

- Bildet av fabrikken på pakningene og på selve sjokoladen er vår vei inn i dette: Vi er stolte av å ha en så flott sjokoladefabrikk i Trondheim og det gir oss en egen konkurransekraft, sier Robert Rønning.

Ikke tilfeldig: Ingenting er overlatt til tilfeldigheten når nye Nidar Melkesjokolade lanseres. Heller ikke kurven på sjokoladerutene. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth
Storsatsing: Kommunikasjonssjef Robert Rønning legger ikke skjul på at Nidar ikke lyktes helt med forrige melkesjokolade, Bergene Melk. Nå satser de stort på sin nye melkesjokolade. Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth