– Det å kunne komme hit er veldig viktig for meg, sier Halfdan Rasmussen.

18-åringen har nettopp fått tatt et nytt bilde til bankkortet sitt. I tillegg får han hjelp til å åpne et kort som nettopp har utløpt i påvente av at det nye skal komme i posten.

– Jeg er her en gang i halvåret omtrent, og setter stor pris på servicen jeg får.

Personlig rådgivning

– Vi driver fremdeles etter en modell vi har vært tro mot i mange år. Vi har digitale løsninger vi også, men mener det fremdeles er et behov for personlig rådgivning ansikt til ansikt, sier Børge Woldseth, assisterende banksjef ved Handelsbanken i Søndre gate i Trondheim sentrum.

–Vi ser jo en trend hvor flere og flere bruker de digitale løsningene, men vi opplever likevel at det er en etterspørsel etter tradisjonell rådgivning.

Ifølge en pressemelding fra banken har de det siste året økt utlånet med drøyt 12 prosent til 218 milliarder kroner i Norge.

–Desentraliserte kontorer gjør at vi kan ha tettere forhold til kundene våre. Spesielt ved store hendelser i livet, slik som når du kjøper din første bolig, ser vi at det er mange som ønsker personlig rådgivning.

Forskjellige løsninger

Pål Sylseth, leder for norsk kundebarometer og partner i rådgivningsselskapet Barcode Intelligence, mener å ha forklaringen på hvorfor forskjellige banker velger forskjellige løsninger.

– Bruksmønsteret har endret seg drastisk de siste årene. Vi er oftere i kontakt med bankene våre enn før, men vi oppsøker ikke filialene. Så om bankene tolker fremtiden ut fra det endrede bruksmønsteret er det jo forståelig at de legger opp strategier som betyr nedleggelse av filialene, sier han.

Men han tror likevel bankfilialene har livets rett – om de endrer seg litt.

– Vi ser en dreining mot at kunder ønsker at banken tar mer styringen. Om bankene klarer å omstille seg til å ta mer initiativ tror jeg filialene blir mer aktuelle, sier han.

Ordner mer selv

Cicero Consulting og Ipsos MMI utarbeidet i fjor høst rapporten «Fremtidens bankrågivning». Der kommer det frem at «unge mellom 18 og 29 etterspør rådgivning mer enn andre aldersgrupper, og er blant kundene som er mest opptatt av å treffe rådgiveren fysisk». Rapporten er basert på svar fra 1160 privatbankkunder.

–Bankkundene har blitt mer komfortable med å ordne de dagligdagse bankgjøremålene digitalt på egen hånd, men når det gjelder helhetlig rådgivning knyttet til privatøkonomien opplever de et behov for å faktisk møte rådgiveren, sier Jørgen Baardsen i Cicero Consulting.

Manglende kunnskap

– Det som ser ut til å være et stort problem er at nordmenn lærer for lite økonomi i skolen, og derfor trenger mer oppfølging senere, sier Arne Krokan professor ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU i Trondheim.

–I overgangsperioder kan bankene bruke dette til å knytte til seg nye kunder, men om det kommer spenstige digitale tjenester som er tilgjengelige og enkle å bruke kan det raskt konkurrere ut også den delen av bankenes virksomhet, sier han og peker på at både overføring og sparing av penger, samt det å ta opp lån, stadig har blitt både digitalisert og globalisert.

–Dette tjener vi som forbrukere på ved at det blir økt tilgjengelighet og lavere driftskostnader. Det gjør at bankene kan tilby sine tjenester til en lavere pris.

For mens Handelsbanken leverer gode resultater og satser på filialer går banker som DNB andre veien. Selv med et resultat på 24,8 milliarder kroner for 2015, en økning på 4,1 milliarder fra 2014, velger de å legge ned 59 av sine kontorer i Norge.

–Kundene er i stor grad blitt selvbetjente, og derfor er det naturlig å legge om det fysiske distribusjonsnettet vårt, sa konserndirektør for personmarkedet i DNB, Trond Bentestuen i en pressemelding i forbindelse med nedleggelsene.

–Det er to ender av samme historie. Den digitale og den tradisjonelle, fortsetter Krokan.

–Det er klart at det er mange mennesker også i dag som synes det er greit å ha en bankfilial, og det er det flere grunner til. Blant annet har mange digitalløsninger tidligere vært dårlige. På den andre siden har vi nå blitt så digitale at vi ikke tenker over forskjellen mellom det å ha kontakt med rådgivere digitalt og å ta samtalen ansikt til ansikt, utdyper professoren.

Tillitsforhold

Tilbake i Søndre gate er den assisterende banksjefen klar på at de foretrekker å kjenne kundene sine.

–Det blir et tillitsforhold mellom rådgivere og kunder, så vi er opptatt av å kjenne dem. Og derfor er det også viktig for oss å ha kontorer rundt omkring som kjenner markedene. Vi utvidet i Trondheim så sent som i 2014 med kontor på Leangen, sier Woldseth.

Han kan ikke si noe om hvorvidt banken vil etablere flere kontorer i byen.

–Vi ønsker en god vekst i Trondheim, og har planer om å bli her. Om vi utvider mer er det fordi vi har en naturlig vekst.

Tilbake i skranken har Rasmussen fått åpnet kortet og tatt ut noen kroner. På vei ut kommer en av bankens ansatte etter han.

–Du skal kanskje ta med deg det her?, spør hun og gir han det nyåpnede kortet.

–Ja, det kan være greit. Tusen takk for hjelpen.

–Det blir et tillitsforhold mellom rådgivere og kunder, så vi er opptatt av å kjenne dem, sier assisterende banksjef i Handelsbanken Søndre gate, Børge Woldseth. Foto: Terje Svaan