- Ikke noe nettbasert dagligvarekonsept i Norden kan vise til en så rask økning som oss.

Det sier Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no. Denne uken får han Stein Erik Hagen som konkurrent.

På lageret hos en av pionerene på netthandel, Kolonial.no, er det hektisk aktivitet selv midt på formiddagen. Her er ikke en eneste kunde, ingen handlevogner, ikke en eneste prislapp på hyllene, men en mengde ansatte som pakker varer i høyt tempo, forteller Aftenposten.

Kolonial.no har satset på netthandel av dagligvarer i to år. I disse dager kaster Rimi-Hagen seg med full tyngde inn i dette voksende markedet. Med flere hundre millioner kroner i bakhånd skal han forsyne folk med dagligvarer i sitt nye nettfirma, Marked.no, som lokker med gratis levering i starten.

Tall fra Kolonial.no forteller om et marked i kraftig vekst.

Kraftig omsetningsvekst

I august i fjor omsatte selskapet for i overkant av 1 million kroner i uken. Mindre enn et halvt år senere er omsetningen på over 4,5 millioner kroner i uken. Men selv om netthandel utgjør en forsvinnende liten del av den totale dagligvarehandelen i dag, peker pilene bare én vei: rett opp.

Munthe-Kaas viser til at kundemassen øker, omsetningen øker, vareutvalget øker og antall steder som folk kan plukke opp varene øker. I dag har man, i tillegg til hjemmelevering, 25 hentepunkter – det skal bli langt flere i løpet av året.

Begge vil være billigst

- Fortsetter denne veksten tilsvarer det rundt 350 millioner kroner i årlig vekst. Det er ikke noe nettbasert dagligvarekonsept i Norden som kan vise til en så rask omsetningsøkning som oss, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Aftenposten har sjekket ulike sammenligninger og faktiske priser over de siste to årene. For kundene har økt konkurranse og lavere kostnader gitt betydelige priskutt: Mens prisene innenfor kategorien «matvarer og alkoholfrie drikkevarer» har steget cirka 5 prosent siden februar 2014 (ifølge Statistisk sentralbyrå), har enkelte priser i nettbutikkene falt opptil 35 prosent. En forholdsvis vanlig handlekurv på nett er blitt 15 prosent billigere fra februar 2014 til nå.

Konkurransen kan sørge for enda mer priskutt: Både Kolonial.no og Marked.no varsler at de skal være billigst.

Kjapt er det også blitt. Kolonial.nos ferskeste tilbud er å by kundene på ekspresslevering. De som bor innenfor Oslos grenser kan få levert varer på døren i løpet av 90 minutter, mot tillegg i prisen. Du kan også velge å hente varene på bestemte hentestasjoner.

I motsetning til andre store butikker er det ingenting som hindrer nettbutikkene i å ha åpent på søndager og selge fra hele sitt sortiment på over 4000 varer, unntatt alkohol. Munthe-Kaas sier at handelen på søndag er ukens omsetningstopp.

Konkurrenten kommer

Den nye nettmatsatsingen til Stein Erik Hagen, Marked.no, åpner for fullt neste uke. Foreløpig har en del utvalgte kunder fått prøve nettjenesten.

- Vi har hatt et par tusen bestillinger under testperioden, og vi har fått luket ut en rekke småfeil, sier administrerende direktør Ole Petter Wie.

I motsetning til konkurrenten Kolonial.no skal Hagens selskap kun selge merkevarer fra de store leverandørene. Kolonial.no selger også Remas egne merkevarer, og kan dermed ha varer som er billigere enn de tradisjonelle merkevarene. De eneste unntakene er ferskvarer som Hagens stab pakker selv, eksempelvis fiskeprodukter og brød. I dag har han 3000 varer i sortimentet, men satser på et mye større utvalg etter hvert.

- Vi går fortsatt ikke bredt ut. Dette er også en testfase, sier Wie.

Den tredje fullsortimentsaktøren, Rett Hjem, har vært i markedet noen år, og sier de ligger på en årsomsetning på mellom 60 og 70 millioner kroner.

- Det er et stort potensial i bransjen, men det er kun Rett Hjem som har tjent penger, sier Andreas Juell, daglig leder i Famba Holding AS, som eier Rett Hjem.

Pris og effektiv levering viktigst

Professor Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring ved BI er ekspert på forbrukeratferd. Han tror netthandel med mat for de fleste vil være et supplement til folks handel i fysisk butikk.

- Prisene på nett og logistikk for effektiv levering vil være viktig for at netthandelen skal ta av. Vi har vennet oss til å kjøpe det meste på nettet, og det er derfor ingen grunn til å tro at ikke også matvarer etter hvert skal kunne bli vanlig å kjøpe digitalt, sier Samuelsen.

Han viser til at folks dagligvarekjøp ofte er de samme uke etter uke, og at nordmenn flest har mange besøk i butikken i løpet av en uke.

Med enkle nettsider for bestilling, gode priser og effektiv levering tror Samuelsen at dagligvarehandel på nett vil kunne vokse seg stor også i Norge:

- Det vil være lettvint for mange å heller kjøpe sine faste varer på nettet, og jeg tror derfor at mange vil være villige til å betale for å få varene levert på døren, sier Samuelsen.

Men han understreker at flaskehalsen vil være logistikk, og at dette kan gi betydelige regionale forskjeller i netthandelstilbudet.

Kraftig vekst

I tillegg til dagligvarebutikker, melder også de såkalte «matkasse»-leverandørene om kraftig vekst.

- Vi leverer over en halv million middagsporsjoner hver eneste måned nå og tallet bare øker, sier daglig leder Lasse Smedsvig i Adams Matkasse.

Selskapet ble startet for tre år siden og har allerede hatt knoppskyting i Nederland, der selskapet har startet en tilsvarende nettbutikk kalt Mathijs Maaltijdbox.

- Vi vokser definitivt godt fortsatt og jobber tett med leverandørene våre for å finne nye, spennende smaker og oppskrifter, sier Smedsvig.

Selskapet hadde en omsetning på 129 mill. kr i 2014.

- Bare positivt med konkurranse

- Vi har hatt en voldsom vekst og senest i går satte vi ny rekord i antall kunder, sier daglig leder Kjetil Graver i nettmiddagstjenesten Godtlevert.no.

Graver og hans ansatte er over dobbelt så store som Adams Matkasse og passerte over én million middagsleveringer i oktober i fjor. Foreløpige tall for 2015 viser at de omsatte for godt over 400 millioner, mot 183 millioner året før.

- I januar i år økte vi mellom 40 og 50 prosent i forhold til januar i fjor. Det er ikke veksten jeg er bekymret for, for å si det sånn. I hele høst har vi jobbet mye med nye pakke- og logistikkløsninger og back end-systemer for å håndtere veksten. Det er ikke «bare bare» å skru på et tog som går i 300 km i timen, sier Graver og legger til at han er trygg på at de er godt rigget for veksten som venter i 2016.

- Jeg ser bare positivt på at det kommer flere nettaktører i dagligvaremarkedet, de vil bare bidra til at markedet blir større, sier Graver.

Stor vekst: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i nettselskapet Kolonial.no registrer en økning i omsetningen på 300 prosent på under et halvt år. Nå lanserer han ekspress-levering for å kapre flere kunder. Foto: Jan T. Espedal/Aftenposten,