«Tallenes klare tale» og «Proa helt i topp på kundelojalitet» sto det i annonser i blant annet Adresseavisen og på Facebook i fjor.

De tre selskapene bak Proa Eiendomsmegling i Sør-Trøndelag er nå saksøkt av landsdelens største megler, som mener annonsene er brudd på markedsføringsloven, forteller administrerende direktør Kjetil Reinsberg i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.

- Proa har laget en sammenstilling som sier at de har bedre kundetilfredshet enn Eiendomsmegler 1 Midt-Norge. Det er villedende og ikke bra, fordi forbrukerne blir forledet til å tro at de har høyere kvalitet på tjenestene enn vi. Det har vært en del av den typen markedsføring i bransjen vår. Derfor er det bra å få vite hva domstolen mener om det, sier Reinsberg.

Landets fire største eiendomsmeglerkjeder, Eiendomsmegler 1, DNB Eiendom, Krogsveen og Aktiv Eiendomsmegling, er med i den landsdekkende undersøkelsen Norsk Kundebarometer, som er den mest kjente målingen av kundetilfredshet. Proa Eiendomsmegling i Trøndelag ønsket også å bli vurdert i undersøkelsen, men fikk til svar at kjeden er for liten.

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Eiendomsmegler 1 dårligst

Proaktiv Eiendomsmegling, som de sju Proa-kontorene i Trøndelag er en del av, bestilte derfor en egen undersøkelse fra Barcode Intelligence Group, som lager undersøkelsen på oppdrag fra Norsk Kundebarometer. De gjennomførte samme måling som selskapet gjør for Norsk Kundebarometer, hvor de samme spørsmålene er stilt i samme tidsrom. I undersøkelsen oppnår Proaktiv-kjeden høyere kundetilfredshet enn de fire kjedene som er med i Norsk Kundebarometer. Der kommer Eiendomsmegler 1 dårligst ut.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge har saksøkt de tre Proa-kontorene i Trondheim fordi de mener statistikken i annonsene er villedende «fordi det ikke dreier seg om generiske ytelser (som f.eks. rentenivå for landsdekkende banker el.), men subjektive prestasjoner fra hver enkelt megler».

Megleren mener også annonsene er villedende fordi det er stor forskjell på størrelsen til Proa Eiendomsmegling og eiendomsmeglerkjedene i Norsk Kundebarometer. Proaktivkjeden har kun 16 kontorer, mens de selv har 160 i 18 fylker.

- Bedre i Trøndelag

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge mener også bruken av undersøkelsen skaper en forveksling, slik at tallene for Eiendomsmegler 1-kjeden nasjonalt leses som tallene for Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, når undersøkelsen brukes i markedsføring i lokale medier i Trondheims-området. «Dersom man hadde fremlagt en måling som kun viste kundetilfredshet for Trøndelag – ikke for landet under ett – ville resultatet trolig ha vært helt annerledes for EM1MN sin del», skriver megleren i søksmålet.

- Vi mener dette er en undersøkelse hvor de har sauset sammen data som ikke har noe med kundetilfredsheten i Midt-Norge til verken Proa eller Eiendomsmegler 1 Midt-Norge å gjøre. Så presenterer de det for det trønderske folk som om det gjelder Midt-Norge. Det gjør det ikke, og det forleder folk til å tro at det er forskjell på oss og Proa, sier Reinsberg.

Prøvde å stoppe kampanjen

Proa Eiendomsmegling avviser i tilsvaret til Sør-Trøndelag tingrett at markedsføringen er ulovlig, og skriver blant annet:

«Det er forståelig at EM1MN ikke synes det er heldig å bli assosiert med Eiendomsmegler 1s resultater i andre regioner dersom disse er dårligere enn EM1MNs, men det skyldes kjedetilknytningen og ikke de saksøktes annonsering.»

Partner Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling forteller at den planlagte annonsekampanjen med undersøkelsen ble avsluttet før jul, og de skal ikke gjenta den i år. Eiendomsmegler 1 Midt-Norge begjærte midlertidig forføyning før jul for å få stoppet kampanjen, men valgte senere å trekke den. De ble da idømt saksomkostninger.

- Frykter konkurransen

Døsen skjønner derfor ikke hvorfor Eiendomsmegler 1 Midt-Norge nå saksøker dem.

- Når Eiendomsmegler 1 først velger å gå til retten for å hindre at en konkurrent forteller om sine tilfredse kunder, er det et klart signal til eiendomsselgere og kjøpere om at ulik tilnærming til eiendomsmegling gir ulike resultater. Siden vår planlagte og gjennomførte kampanje er avsluttet, må motivet bak søksmålet enten være at den store og dominerende aktøren ønsker å straffe oss eller fordi de frykter konkurransen fra oss, eller begge deler. Man får vel ikke mer fornøyde kunder av å prøve å stoppe brysomme konkurrenter, sier Døsen.

- Vi har vært utsatt for dette mange ganger, at andre aktører kjører i gang kampanjer som åpenbart er ulovlige. Når forbrukermyndighetene kommer på banen, så legger de seg flate. Men da har de kjørt kampanjen i én til to uker. Nå har vi sett oss lei på det, og har derfor gått til domstolen, sier Reinsberg.

I søksmålet varsler Eiendomsmegler 1 Midt-Norge at selskapet vil kreve erstatning dersom de vinner frem. Saken er berammet i mai, og det er satt av to dager til den.

- Det har vært en del av den typen markedsføring i bransjen vår. Derfor er det bra å få vite hva domstolen mener om det, sier administrerende direktør Kjetil Reinsberg i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge om søksmålet mot Proa. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN