Jomar Tørset (50) gikk ned 40 prosent i lønn da han sist sommer gikk fra olje- og gass-bransjen til universitetslektorstillingen ved daværende Høgskolen i Sør-Trøndelag, nå NTNU.

Han er en av mange fra oljebransjen som må se seg om etter jobb i en ny bransje.

I Norge er det nå 2507 helt arbeidsledige eller permitterte ingeniører fra fagene geofag, petroleumsfag, metallurgi, samt geologer, viser tall fra Nav. 107 av disse er bosatt i Sør-Trøndelag. I tillegg kan det i statistikken skjule seg flere høyt utdannede folk fra oljebransjen, men med bakgrunn fra andre fagfelt.

Givende å skifte jobb

- Det har vært givende for meg å skifte jobb, sier Jomar Tønset. Han håper å ha i alle fall én fot innenfor NTNU resten av yrkeslivet.

- Lønn har noe å si, og jeg har måttet gjøre noen tiltak for å tilpasse meg en langt lavere inntekt. Men i det daglige er det mer det man gjør, som skaper entusiasme og som gir mening.

Var leder i olje- og gassbransjen

Han er sivilingeniør med to mastergrader i teknologiledelse og konstruksjonsteknikk. De siste ti årene har han vært leder i ulike selskap i olje- og gassnæringen, sist som ansvarlig for å bygge opp en olje- og gass-seksjon i et konsulentselskap. Den seksjonen fins ikke mer og han fant ikke andre aktuelle jobber i oljebransjen.

Den ferske universitetslektoren utdanner bygningsingeniører og har det siste halvåret hatt ansvaret for to nye fag som inngår i bachelorgraden. Akkurat nå veileder han studenter i faget ingeniørfaglig systemtenkning. Til sammen 23 grupper med bachelorstudenter har jobbet med ulike oppgaver som vindkraftverk nær infrastruktur og der folk bor, hvordan rydde og rive bildeponi på en best mulig måte, flytting av havbruk på land og godsterminal og ny jernbanelinje til Orkanger både for gods og persontrafikk. Jomar Tørset legger vekt på at oppgavene skal være aktuelle for at studentene skal løse virkelige problemer.

Jomar Tørset mener han får brukt mye av erfaringene sine fra olje- og gassbransjen når han utvikler fagene sine. Han nevner spesielt måten oljeindustrien deler et prosjektarbeid inn i ulike faser fra en samarbeidsavtale, via beskrivelse av oppgave med visjon og idé til valg av konsept og helt til slutt endelig rapport. Studentene hans forteller at de liker at den som underviser, har bakgrunn fra yrkeslivet og ikke bare fra skolen.

Bestemmer selv

- Nå har jeg egne fag der jeg bestemmer selv. Det er nye fag som jeg har fått anledning til å bygge opp. Det er ingen som forteller meg hva jeg skal gjøre, sier Jomar Tørset.

- Her får jeg anledning til både å drive med teknologi og lede folk, sier han. Etter ti år som leder har han som universitetslektor fått gå tilbake til faget og samtidig drive med ledelse og strategi.

Han mener selv at styrken hans er mer teknologi enn folk. Men etter ti år som leder, har han også erfaring med å lede mennesker. Som universitetslektor får han bruk for både sine teknologiske kunnskaper og ledererfaringen.

Vi ikke stagnere

- Denne jobben passer i min utviklingskurve, forteller Jomar Tørset som understreker at han er opptatt av å være i utvikling, ikke stagnere og hele tiden lære noe nytt.

- Nå får jeg oppdatert meg på det faglige samtidig som jeg får trening i å jobbe med folk og lage undervisningsopplegg som fungerer. Her får jeg muligheten til å bidra med det jeg kan, fordype meg faglig og får personlig utvikling.

- Ser du for deg en videre akademisk karriere med doktorgrad og muligens professorstilling?

- Jeg er egentlig ikke så opptatt av titler, men har vært inne på tanken om en doktorgrad. Da måtte det bli noe i skjæringspunktet mellom teknologiledelse og konstruksjonsteknikk, særlig stålkonstruksjoner som jeg har jobbet mest med. Å jobbe innenfor NTNU-systemet som en del av et miljø med mange flinke folk, gir også muligheter til å jobbe med tema som er mer framtidsrettet. Olje og gass er fortsatt en av Norges viktigste næringer og også olje - og gassnæringen trenger ingeniører med bygg kompetanse.

Men akkurat nå har Jomar Tørset brukt tiden sin til å utvikle fagene sine og finne ut hvordan han skal undervise framtidige ingeniører. I tillegg er han opptatt av at han må ha kontakt med næringslivet for å drive god undervisning. Derfor håper han å ta oppdrag for private innen konstruksjonsteknikk eller teknologiledelse.

- Jeg har jo muligheten til å ta på meg oppdrag i tillegg, men jeg har ikke gjort det så langt fordi jeg ikke har hatt tid. Det siste halvåret har jeg brukt all energien min på å gjøre denne jobben så bra som mulig. Men på sikt er det viktig også for undervisningen at jeg også har et bein i næringslivet. Det vil gjøre undervisningen min mer relevant, sier Jomar Tørset.

Universitetslektor Jomar Tørset Foto: Morten Antonsen