- De aller fleste av kundene som kommer for å ordne håret tar brynene også, og veldig mange kommer bare for brynene. Bryn har blitt like viktig som hår, sier Siv Oldervik, daglig leder ved Stas hår og bryn.

Stas hår og bryn etablerte seg i Jomfrugata for litt over to år siden. I 2014 tjente de 393 833 kroner, uten moms, på å klippe og nappe bryn, mens de i fjor fikk inn 780 676 kroner på bryn. Total omsetning endte på 6,6 millioner.

- I 2014 utgjorde styling av bryn ni prosent av behandlingsomsetningen, mens det i fjor økte til 14 prosent, sier Oldervik og trenden fortsetter: Hittil i 2016 har de tjent 152 372 kroner på bryn, mot 105 176 kroner samme periode i fjor.

- Forming av bryn koster kun 670 kroner, så dette er en bra prosent av totalen, sier Oldervik.

Må kvinner 60+ klippe seg kort? Les hva kvinnene selv mener.

Venteliste for brynsforming

Oldervik har vært frisør i 19 år, men det er først nå at hun kan stå hele arbeidsdager og kun jobbe med øyenbryn.

- Bryn tok av i Oslo for fem-seks år siden, og kom hit til Trondheim for tre-fire år siden. Nå har vi faktisk venteliste på bryn, sier Oldervik som har fått Annema Øien i frisørstolen. Øyenbrynene farges, før Oldervik begynner med formingen, med saks, tråd og pinsett.

- Kundene er opptatt av helheten og vi ser at de fleste prioriterer brynene sine. Folk er rett og slett mer opptatt av å se bra ut, du ser det både når det kommer til kosthold, trening, klær, sminke og hår, sier Oldervik.

- Det handler om å føle seg bra, sier Øien.

- Jeg beholder tykkelsen, men former brynene slil at blikket løftes, sier Oldervik til Øien og fjerner hår med å nappe dem ut med tråd.

- Når det kommer til øyenbryn er det ingen trender. Brynene må formes slik at det kler den enkelte kunden. Bryn har veldig mye å si, det rammer inn og løfter blikket. Det er veldig artig å jobbe med bryn, for jeg får ofte en wow-reaksjon fra kunden, sier Oldervik som foreløpig har flest kvinner i stolen.

- Det er flest kvinner som farger og former bryn, og det er alle aldersgrupper. Men vi har også menn innom og jeg tror det vil bli stadig flere av dem, sier frisøren som anbefaler å få brynene stylet hver sjette uke.

Stadig med populært

Også H2-kjeden ser en økning i omsetningen på bryn.

- Farging av vipper og bryn og styling av bryn utgjør cirka 4,5 millioner kroner uten moms per år av en totalomsetning på cirka 80 millioner kroner. Dette økte med cirka 20 prosent i fjor, og vi ser tilsvarende utvikling i år, sier H2-gründer Henki Ofstad.

Frisørene til H2 farger bryn, men det meste av napping og styling skjer ifølge Ofstad av spesialistene på kjedens fire hudpleieklinikker.

- Vippe- og brynsbehandlinger utgjør nå cirka 20 prosent av totalbehandlingen i en hudpleieklinikk. Dette har vært økende de siste årene. Tidligere utgjorde det mellom 10–15 prosent. Våre fire hudpleieklinikker omsatte for cirka 2,5 millioner kroner innen kategorien bryn i fjor, mens omsetningen i de 10 frisørsalongene var på cirka to millioner, sier Ofstad.

- Vi har hatt god økning, bryn er absolutt en trend, sier Marte Fjeldberg, daglig leder ved Glimt bli ny-studio.

Fjeldberg vil ikke gå ut med omsetningstall, men viser til at salongen siden i fjor har doblet antallet brynsstylister.

- Brynsstyling var noe frisører før gjorde raskt ved vasken mens hårfargen satte seg. Etter to års ventetid ble vi endelig kurset hos Fred Hamelten som er den beste innen bryn, og etter det merket vi fort at kundene ble mer ivrige og nysgjerrige. Standarden ble hevet flere hakk, og vi setter alltid av 45 minutter per kunde. Øyenbryn har absolutt fått mye mer fokus i Trondheim og vi har kunder på både 14 og 80 år, sier Fjeldberd som omtaler brynsstyling som et ansiktsløft uten kirurgi.

Les lederintervjuet med Marte Fjeldberg og finn ut hvordan hun inspirerer sine ansatte og om hun har gått Birken.