I fjor omsatte Husfliden Trondheim for 24 millioner kroner, noe som ga et overskudd på 1,7 millioner.

- Dette er en økning på elleve prosent fra 2014, og vi har økt omsetningen på mellom ni og elleve prosent hvert år de siste fire årene, sier daglig leder Vibeke Furu.

- Suksess med norske tekstiler, norsk design og norsk håndverk i Midtbyen. Det må være unikt, sier Randi Bakken som er designer og nestleder i styret til Husfliden Trondheim.

Alt under ett tak

De gode tallene begynte å komme da Husfliden pusset opp lokalene de selv eier i Olav Tryggvasons gate i 2011 og flyttet systua inn i samme lokaler som butikken. Samtidig kom strikkebølgen. Håndarbeid ble trendy og det samme ble bunaden.

- Folk har blitt opptatt av håndverk og ekte varer, og samtidig som denne bølgen kom tok vi strategiske valg som viste seg å være riktig. Vi har blant annet skaffet oss bedre rutiner som gjør at vi i dag produserer mer på kortere tid, men uten at det går utover kvaliteten, sier Furu som mener å ha landets største systue i etasjen over butikken.

Her sys det cirka 400 bunader årlig. I tillegg kommer mye omsøm. Nå, like før 17. mai og vårens konfirmasjoner, er det hektisk, men konsentrert jobbing på systua. Symaskinene summer og på kleshengene venter bunader som venter på besøk av konfirmanten sin og en siste justering.

Konkurranse fra Kina

- Det skjedde helt klart en endring da vi pusset opp. Vi tjener mer per kvadratmeter med alle tjenestene våre samlet, sier Bakken. Husfliden Trondheim har 24 ansatte fordelt på 18 årsverk. De er spesialister på bunader, og særlig trønderbunadene.

- Bunad har blitt trendy, og stadig flere ser på det å kjøpe en norsk produsert bunad sydd av norske skreddere som et riktig verdivalg, sier Furu som ikke legger skjul på at Norske Bunader, som syr bunader billigere i Kina, er den største konkurrenten.

- Nå er selvsagt ikke en kinesisk hånd dårligere til å sy enn en norsk, men det det handler om å beholde håndverket her i landet, sier Bakken.

- Den norske kulturarven er grunnmuren til Husfliden, legger Furu til.

Bruker lokale leverandører

Husfliden Trondheim er opptatt av ansvaret for kulturarven, samt å være nær hele verdikjeden.

- Vi venter ikke på dyre stoffer fra Kina, som når det endelig kommer viser seg å være feil. Vi har stoff fra Røros, Tingvoll og Gudbrandsdalen, og vi har god dialog med fabrikkene, sier Bakken og gleder seg over at det gode håndverket settes pris på.

- Konfirmanter ønsker bunad og vi ser at også mannfolkene kommer. Det syns jo vi er ekstra artig, for herrebunaden er et krevende plass med mye håndsøm. Sånt liker jo vi, sier Furu med en smil.

Men selvsagt kan ikke Husfliden levere gode tall kun ut fra trender.

- Vi har et profesjonelt styre, proffe ledere og stadig kursing av ansatte. Styret setter tæring etter næring. Vi sparer og setter av penger, som brukes først når vi har dem. Det handler om å bygge gode team, hvor alle vet hvor vi skal, sier Bakken.

På veggen inne på kontoret til daglig leder henger det store hvite ark hvor de ansatte har skrevet med tusj hva som må til for å skape selve «Drømmebutikken». En kolonne med styrker, en med svakheter, en med trusler, en med muligheter.

Bevisste kunder

Under kontoer og systua ligger butikken på gateplan. Også her er det godt salg, selv om det ikke er her kunden nødvendigvis finner de billigste varene.

- Vi har vært opptatt av å få en lys og moderne butikk hvor varene kommer godt frem. Og ja, du kan si at vi har en del kostbar design til salgs, men det er svært sjelden vi diskuterer pris med kundene våre. Kundene kommer hit fordi de vet at vi har norsk design og god kvalitet. Kundene våre er gjerne svært bevisste og er forberedt på prisene før de kommer, sier Furu.

- Kan Husfliden bare fortsette å vokse?

- Ja, vi ser for oss den samme økningen i årene som kommer også, sier Furu og Bakken.

Gode salgstall: Mange besøker Husfliden i Olav Tryggvasonsgate, det liker daglig leder Vibeke Furu (til venstre) og nestleder i styret Randi Bakken. Foto: Kim Nygård, Adresseavisen