For Hanne Liodden (33) og mannen er det klart viktigste kriteriet for valg av megler at de føler de kan stole på megleren. - Vi siler ut sleipingene, sier hun. Foto: Frank Lervik

I hvert fall hvis vi skal tro boligkjøperne- og selgerne som var på visning i Pinebergvegen på Persaunet i Trondheim onsdag.

Enderekkehuset med tre soverom hadde lokket til seg mellom 30 og 40 potensielle boligkjøpere på Fellesvisningen. De fleste Adresseavisen snakket med hadde blitt klar over boligen via Finn.no, men ikke alle.

- Jeg og mannen min gikk tur i nabolaget en dag, og tenkte at her går det an å bo. Litt senere så vi boligen i Hjem-bilaget til Adresseavisen. Det er derfor jeg er her nå, sier Hanne Liodden (30).

Meglerhusene i Trondheim fører for tiden en tøff kamp mot hverandre, der strategiene er vidt forskjellige. Les hvordan de forsøker å kapre kunder på hver sin måte her.

- Må kunne stole på megleren

Liodden forteller at de ikke har det travelt med å kjøpe ny bolig, men dukker den rette boligen opp, vil de slå til.

- Vi leter ikke aktivt, men når denne kom måtte jeg bare se. Jeg må snakke med mannen min før jeg vet om jeg skal by, men er det riktig slår vi til, sier hun.

- Kjøper dere nytt må dere nødvendigvis selge boligen dere bor i nå. Hva er viktigst når dere skal velge megler?

- Det er at vi kan stole på megleren, og det har mye med personen å gjøre. Vi siler ut sleipingene, ler Liodden.

- Bruker kun Finn.no

Visningen på Persaunet hadde også tiltrukket seg interessen til Rune Selvåg (42) og Ida Carina Dahle (30). Paret leter aktivt etter ny bolig, og bruker nesten utelukkende Finn.no i boligsøket.

- Jeg ser på noen annonser som legges ut på Facebook også, men i all hovedsak er det Finn.no, sier Selvåg.

- Hva var viktigst da dere valgte megler?

- Det var personligheten. Vi fikk tilbud fra to meglere på boligen vi selger, og gikk for megleren vi fikk best kjemi med, sier Selvåg.

Da Anders og Aster Granum skulle kjøpe seg bolig i Trondheim ble de svært overrasket over alle boligene som gikk over prisantydning. Paret synes vel mange av meglerne bommet med prisantydningene (PLUSS).

Adresseavisens eier, Polaris Media, er medeier i finn.no.