- Resultatet skal videre opp, og nå skal vi ha større fokus på omsetningen. Lønnsom vekst står øverst i alle våre handlingsplaner, sier konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad.

Etter flere år med underskudd og små overskudd, gikk kjøtt- og spekematprodusenten i fjor med et overskudd før skatt på 69,7 millioner kroner. En kraftig forbedring fra 1,2 millioner i 2014.

Produksjonskostnadene er også redusert med 60 millioner kroner i fjor.

- Vi la ned de to siste fabrikkene i strukturendringen, da vi la ned i Kristiansand og på Furnes i 2014. Det er effekten av det og forbedret drift i de gjenværende fabrikkene vi nå ser, sier Dalsegg.

Lagt ned 13 fabrikker

Grilstad har i de siste seks årene avviklet 13 fabrikker, har nå fire i Norge og én i Østersund i Sverige. Foruten fabrikken på Ranheim, har Grilstad her i landet fabrikker i Åsen i Levanger, på Stranda på Sunnmøre og i Brumunddal. Sammen med nedleggelsene har kjøtt- og spekematprodusenten redusert antallet årsverk med 450, og har nå knapt 500 ansatte.

Samtidig som resultatet ble kraftig forbedret i fjor, falt omsetningen til Grilstad med nesten 100 millioner, til 1,7 milliarder kroner. Ifølge konsernsjefen skyldes det i hovedsak at produksjonen av varer som ble solgt som ICAs egne merkevarer falt bort, etter at ICA i Norge ble overtatt av Coop.

Nye pakninger

I år er det ventet både økt overskudd og økt omsetning.

- 2016 har startet bra, med samme fart som i fjor. Vi er ferdig med omstillingen, etter å ha arbeidet i en tøff og lang motbakke i flere år. Inntjeningsnivået gir oss handlekraft, og når vi nå står stødig økonomisk kan vi satse mer på innovasjon og lønnsom vekst, sier Dalsegg.

For å få til det skal blant annet kjente spekepølser som Gullsalami, Jubelsalami og Trønderfår fra neste uke selges i nye pakninger.

- Vi lanserer en ny 100 grams serie med alle spekepølsevarianter, en ny 175 grams serie og bordpakninger som er fra 210 til 250 gram. Bordpakningen med skrulokk bevarer kvaliteten på spekepølsa godt, er derfor egnet for store familier, sier Dalsegg.

Selger mer spekeskinke

Grilstad har også lansert nye spekesnacks-produkter i februar i år. Konsernets markedsandel på spekevarer økte fra 43,3 prosent i 2014 til 44,1 prosent i fjor.

Grilstad, som startet som spekepølsefabrikk i Trondheim i 1957, produserer også spekeskinke. Til tross for at spanske og italienske skinker har inntatt det norske markedet de siste årene, holder Grilstads skinke stand.

- Selv med økt konkurranse har markedsandelen til Strandaskinke økt, sier Dalsegg.

Han forteller at Grilstad også har over halvparten av markedet for frosne hamburgere, og har en betydelig markedsandel i storkjøkkenmarkedet.

Hovedeierne av Grilstad er brødrene Anton og Erling Jenssen, som eier 61,63 prosent av konsernet via selskapet Jenssen Holding AS. Oslo-fondet Reiten & Co-f NCP II eier 33,37 prosent og Reinkind AS fem prosent.