24. april i fjor opprettet advokatfirmaet Mossack Fonseca postboksselskapet Sirena Marine Limited på De britiske jomfruøyer. Eieren er Christian Sundt. Det kommer frem i noen av de 11,5 millioner dokumentene som ble lekket fra det Panama-baserte advokatfirmaet, som har spesialisert seg på å opprette og administrere selskaper i skatteparadiser, melder Aftenposten.

I en e-post som advokatkontorets britiske avdeling sendte til avdelingen på De britiske jomfruøyer, er det vedlagt et brev der Sundt skriver at han gir samtykke til å bli styreleder for postboksselskapet.

I andre dokumenter redegjør den norske milliardæren for at selskapets oppgave er å eie en ny yacht, og at kjøpesummen på 22 millioner kroner er betalt med Sundts sparepenger. Båten heter «Sirena» og skal kun brukes privat.

Seilbåten på 64 fot er produsert av det svenske selskapet Hallberg-Rassy, som er kjent for å lage eksklusive seilbåter.

Vil ikke intervjues

Sundt ønsker ikke å stille til intervju, men Leiv Askvig, som er administrerende direktør i investeringsselskapet Sundt AS, skriver i en e-post at Sundt hverken har gjort noe galt eller har forsøkt å skjule noe for norske skattemyndigheter.

«Sundt har ingen kunnskap om at Mossack Fonseca er involvert i denne saken», skriver Askvig.

Christian Sundt er sønnen til Petter C.G. Sundt som i 2007 døde av kreft. Petter Sundt og fetteren Morten Bergesen styrte i mange år Bergesen-rederiet, etter at de tok over driften etter sin bestefar Sigval Bergesen D.Y. som startet familiebedriften og gjorde den til et av verdens største rederier.

I april 2003 solgte Sundt og Bergesen sin aksjemajoritet til den Hongkong-baserte Sohmenfamilien. De fikk rundt tre milliarder kroner for aksjene. Sundts familieselskap, Sundt AS, innkasserte snaue to milliarder kroner. I dag eies Sundt AS av Christian Sundt og søsteren Helene Sundt.

Les om nordmennene DNB sendte til Seychellene: Dette er nordmennene DNB sendte til skatteparadis

Treningssenterkjede i Colombia

I Panama-dokumentene figurerer også Jack Sundt, Christian Sundts fetter. For to år siden etablerte han selskapet Latin American Sports Holding Corp i Panama, sammen med en sveitsisk forretningsmann.Panama er kjent for lav skatt og lite innsyn. Ifølge den omfattende korrespondansen mellom gründerne og Mossack Fonseca fremkommer det at de har etablert dette selskapet for å starte en kjede med treningssentre i Colombia, skriver Aftenposten.

Treningssenterkjeden Mas Fit ble startet i 2014, og i dag er det fem avdelinger i Colombia. Målet er å etablere 12 treningsstudioer innen utgangen av året, fremgår det av Mas Fits nettsider.

Jack Sundt, som har bodd nesten hele livet i Storbritannia, understreker at han har oppgitt alt til britiske skattemyndigheter.

Her svarer Sundt AS på kritikken: Aftenposten koker suppe på Panama papers

Overfor Aftenposten fremholder han at lover og regler er mer uoversiktlige og uforutsigbare i Colombia, og at det derfor er bedre å ha et Panama-selskap når man skal tiltrekke seg internasjonale investorer. Samtidig innrømmer han at lav skatt også er en viktig årsak.

Sundt forteller at Mas Fit er et lavpriskonsept, noe som har hatt stor suksess i mange land, men ikke tidligere i Colombia.

Ifølge The New York Times har utenlandsinvesteringene i Colombia økt kraftig i takt med at voldsnivået i landet har stupt de siste årene.

– Situasjonen er blitt mye bedre, men fortsatt er det mange forretningsfolk i Colombia som bruker Panama av sikkerhetsgrunner. De foretrekker at investeringene ikke blir kjent for å unngå å bli kidnappet eller utsatt for andre forbrytelser, sier Sundt, som ikke vil kommentere om dette har vært et motiv for ham.

Under press for å slutte med hemmeligholdet: Panama snur om skatterapportering

Mye tryggere

Flyktninghjelpens generalsekretær Jan Egeland har jobbet med og reist til Colombia siden 1970-tallet. Han fremholder at det ikke lenger er nødvendig å gå veien om Panama av sikkerhetshensyn.

– Det er blitt mye tryggere de siste årene, og særlig gjelder dette i byene. Realiteten er at Colombia er blitt et samfunn der man kan drive normal næringsvirksomhet i det meste av landet og særlig i de store byene.

Hvis man har et selskap i Panama eller på de britiske jomfruøyer, er norske myndigheter og norsk offentlighet i praksis nektet innsyn.

– De som bruker slike selskapsstrukturer, gjør ikke nødvendigvis noe ulovlig. Men hemmeligholdet gjør det imidlertid mulig å unngå å betale skatt eller begå andre kriminelle handlinger uten at det oppdages. Dermed vil hemmeligholdet øke risikoen for slike handlinger, forteller professor ved Handelshøgskolen i Bergen, Tina Søreide.

Leiv Askvig, som uttaler seg på vegne av Christian Sundt, forteller at seilbåten «Sirena» ikke skal benyttes i Norge og at det da er sedvane å registrere båten i utlandet.

«Båten er betalt av Christian Sundt med norske beskattede midler, og den er oppført i hans selvangivelse», skriver Askvig.

Han forteller at selskapet som Sundt brukte til å registrere båten, opplyste at Sundt måtte ha et selskap på De britiske jomfruøyer for å kunne registrere seilbåten i skipsregisteret på Jersey.

Les om Putins kamerat og cellist som ble milliardær: Slik etablerte Putins nærmeste venner et skjult nettverk og beriket seg selv

Hemmelige postboksselskaper vanlig

Atle Thowsen, tidligere sjef for Bergens Sjøfartsmuseum, forteller at det ikke er uvanlig at yachter er eid av anonyme postboksselskaper. Selv om båten står i et offentlig skipsregister, finner man ikke ut hvem som egentlig eier postboksselskapet og dermed båten.

– Hvis man er rik og profilert, kan det av sikkerhetshensyn være en grunn til å opprette en slik struktur, fremholder han.

Han sier at det kan være fordyrende hvis man registrerer en yacht i Norge, for eksempel hvis man skal overholde norske bemanningsregler.

Jack Sundt som bor i Storbritannia, har opprettet et Panama-selskap for å drive treningssenterkjeden Mas Fit i Colombia. Slik presenterer kjeden seg på nettet. Foto: Aftenposten
Milliardæren Christian G. Sundt etablerte dette postboksselskapet på De britiske jomfruøyer for å kjøpe seilbåten "Sirena".
Christian G. Sundt, sønn av avdøde Petter Sundt som i mange år styrte Bergesen-rederiet sammen med Morten Bergesen. Foto: Fra Sundts nettside