Det var trangt om plassen på møtestedet Digs da den aller første Teamup ble arrangert torsdag kveld.

Elleve gründerbedrifter med utspring i Trondheim og jobbsøkere var invitert med mål om å finne hverandre.

Jakob Palmers og Erik Sandsmark fra Graphiq Design Collective fikk tre minutter til å presentere sitt selskap for jobbsøkerne i rommet. De tilbyr grafisk design «on demand» til bedrifter som ikke har råd til å ansette en egen grafisk designer.

– Vi er her for å treffe nye mennesker som vi kan rekruttere til selskapet vårt som er i stor vekst, sier Palmers innimellom «intervjurundene».

Jakob Palmers fra Graphiq Design Collective kunne fortelle at de ikke vil bruke tradisjonelle kanaler som Finn.no og papirannonser for å rekruttere designere.

Amok Equipment fra Trondheim selger Draumr-hengekøye fra butikker i Australia, Sør-Korea og Danmark. (for abonnenter)

Vil møtes ansikt til ansikt

Palmers innrømmer at det er mye enklere for ham å finne den rette medarbeideren ved å møte dem ansikt til ansikt.

– Det er bedre enn cv på en epost. Vi trenger folk som er nysgjerrige på oppstartsbedrifter. Det neste halve året trenger vi trolig tre-fire nye medarbeidere, sier han.

Tradisjonelle jobbsøkerkanaler som Nav og Finn.no er uaktuelle for designerkollektivet.

– Vi vil aldri legge ut en jobbannonse på Finn.no. Vi tror ikke vi finner de rette personene der. De som tenker som oss, er ikke der. Det er mer sannsynlig at de befinner seg i dette rommet, sier Palmers og ser utover forsamlingen.

Første Teamup på Digs var en suksess med stort oppmøte av jobbsøkere.

En journalistrobot gjorde NTNU-student Marina Santos Haugen til «Årets digitale innovatør».  (for abonnenter)

- Gylden mulighet

Katrine Husebye Leine (23) er for øyeblikket ansatt hos et kredittselskap, men drømmer om å en jobb hvor hun kan være kreativ. Hun selger egne smykker fra hjemmesiden sin.

– Jeg har søkt etter en kreativ jobb lenge, men det er vanskelig å skille seg ut i søknadsbunken. Her får man snakket med dem som skal ansette, sier hun.

Hun var raskt frempå og fikk snakket med Erik Sandsmark i Graphiq Design Collective.

– Jeg ga ham cv-en min, og så blir det sikkert litt masing fremover. Men det var verdt å ta turen hit. Det er en gylden mulighet for å nettverke samtidig, sier hun.

LES MER (PLUSS): Tolv trønderske selskaper du vil høre mer om

- Ikke sikker arbeidsplass

En av de andre selskapene som var til stede, var Gobitech. De lokket med en tur til Silicon Valley. De har laget en sosial media-app som ligner på Snapchat, men hvor det er mulig å sende bilder og videoer til såkalte grupper.

– Vi trenger et større team. Vi er fem datastudenter, og vi trenger mer mangfold. Men det er ikke så enkelt å finne folk med samme mentalitet, sier Kristoffer André Lande i Gobitech.

Å være i en oppstartsbedrift er ikke like trygt som en jobb i staten, og Lande tror mange er nervøse for å ta steget.

– Gobi er alt annet enn en sikker arbeidsplass. Her må man kanskje jobbe 14 timer hver dag, og dermed ser vi etter spesielle type folk, forteller han.

Kristoffer André Lande i Gobitech lokket med Silicon Valley-tur i sommer. Foto: GLEN MUSK

- Erfaring teller minst

I motsetning til mange andre arbeidsgivere er ikke Gobitech så nøye på erfaring.

- Det er lengst ned på skalaen. Erfaring betyr at du kanskje er forutinntatt. Vi trenger de som tenker utenfor komfortsonen, sier han.

Selskapet er for tiden lokalisert i innovasjonens mekka, Silicon Valley i California.

- Det er veldig motiverende å bo tre minutter unna Facebook. Jeg håper vi møter noen vi kan tilby en tur til California i tre måneder, og så kan det forhåpentligvis bli varige teammedlemmer, sier Lande.

Kreative mennesker på jakt etter neste jobb. Da gjelder det å skaffe seg flere visittkort.

Flere av Norges mest suksessrike gründere ble uteksaminert fra gamle NTH i 1991/92. Hva var det med nettopp denne årgangen? (for abonnenter)

Måtte si nei til bedrifter

Community og event manager ved Digs, Janina Lamøy, var strålende fornøyd med første versjon av Teamup.

– Vi har sett at dette funker bra i Oslo, og vi ville teste det ut her. Det er nesten daglig forespørsler fra bedrifter som ønsker seg bestemt kompetanse eller et møtested hvor de kan rekruttere,. Dette er et svar på dette behovet, sier hun.

Hun forteller at de måtte si nei til flere oppstartsbedrifter som ville pitche og vise seg frem, men at kapasiteten satte begrensninger.

– Målet er å få til en teamup én gang i kvartalet. Så det blir flere sjanser, lover hun.

- Hvis noen får en god match, så er det sikkert mulig å bli ansatt i kveld. Fremover så må vi se på hvordan vi skal gjennomføre dette. Neste gang kan det hende det blir mer speeddating, sier hun.

Janina Lamøy ved Digs var fornøyd med oppmøtet på første Teamup. Foto: GLEN MUSK

Neste år begynner Trondheim-gründerne å selge denne undervannsdronen for 20 000 kroner.

- Må ta sjanser

Grafisk designstudent Camilla Stenkløv (29) og frilanser Dan Isak Weisser (26) hadde møtt opp for å kanskje sikre seg en ny jobb.

- Jeg hadde håpet at det skulle være noen innovative selskap her, og jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg vil jobbe for noen som deler samme visjon som meg, sier Weisser.

- Selv om det kan være «risky» med så ferske selskap, så må man leve og ta litt sjanser. For meg er det attraktivt at selskapene er i startfasen, sier han.

Stenkløv er ferdig med utdannelsen til sommeren. Hun forteller om en tøff bransje for grafiske designere.

- Det kan være fint å få et nettverk. Jeg synes også det er spennende med oppstartsbedrifter siden man kan være med å forme bedriften. Det ser jeg på som positivt, sier hun.

Camilla Stenkløv og Dan Isak Weisser håpet å finne sine fremtidige arbeidsgivere på Digs. Foto: GLEN MUSK

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.