En kran ruver over landskapet på nordsiden av Frøya. Ved foten står et par bortgjemte næringsbygg og speiler seg i sjøen. Klokken har passert fem fredag ettermiddag, men det er ikke helt helg enda for de ansatte ved Ørnli Slipp.

Inne på verftet jobber fire mann fremdeles, og verftslokalet er fylt til randen av deler som etter hvert skal bli enda en båt. I hvert fall nesten. Et område like ved pauserommet er ryddet.

– Her skal vi bygge den nye båten, sier Torstein Yttersian, daglig leder ved verftet og peker på en stålramme som brukes som arbeidsflate når det sveises.

Spesiell

I bakgrunnen sveises det på et aluminiumsskrog. Verftet har laget båter i aluminium i 30 år. Nå skal de igang med nok en aluminiumsbåt, men denne blir spesiell. For selv om verftet ser tradisjonelt nok ut i seg selv, er båten som skal bygges den første av sitt slag. En elektrisk arbeidsbåt til bruk i oppdrettsnæringen.

– Jeg har kanskje begynt å bli litt oppi årene, men jeg er mer fremoverlent enn mange av dem som er yngre enn meg. Vi må se fremover. Skal en kunne overleve og sikre arbeidsplasser i fremtiden er det viktig å være med utviklingen. Og dette er et felt jeg tror vil vokse.

Verftet har eksistert siden slutten av 50-tallet og har nå 22 faste ansatte.

60-åringen har vært daglig leder og medeier i verftet i drøyt to år. Det nye båtprosjektet blir nummer 87 i rekken, og kjøper er oppdrettsselskapet Salmar Farming.

– Dette er et ledd på veien til å bli en grønnere næring. Det vil være et aggregat om bord i tilfelle, men på en vanlig arbeidsdag vil båtene kunne gå på strøm hele tiden, sier Eskil Bekken, teknisk sjef i Salmar Farming.

Arbeidsmiljø

– Det at vi i tillegg nettopp har elektrifisert flere av våre lokaliteter, gir oss muligheten til å lade båtene der også i tillegg til når de ligger ved land.

– I tillegg vil også arbeidsmiljøet om bord på båtene bli bedre. Det vil bli mindre støy og vibrasjoner, i tillegg til at eksosen vil forsvinne, skyter Odd Moen, salgsdirektør i Siemens inn.

Det er de som har utviklet teknologien bak fremdriftssystemet ved sin virksomhet i Trondheim.

– I bunn for dette systemet ligger det vi har utviklet for olje- og gassektoren, samt de erfaringene vi har gjort oss i forbindelse med elektrifiseringen av bilferjer og verdens første elektriske fiskebåt, fortsetter Moen.

– En kan ikke bruke batterier til alt her på jord, men en kan bruke det i en slik båt. Så da er det bra at Salmar har innsett at dette er veien å gå for å få ned utslippene.

Prosjektet har fått støtte på to millioner fra Enova. De mener pilotprosjektet kan få store ringvirkninger i oppdrettsnæringen om det lykkes.

Idémyldring

Samarbeidet startet under oppdrettsmessen Aqua Nor i 2015. Ørnli Slipp ble kontaktet av Siemens som da holdt på å undersøke mulighetene for å elektrifisere oppdrettsbåter. I etterkant av messen tok Salmar kontakt med verftet.

– Salmar spurte hvilke synspunkter vi har rundt det å lage båter med elektriske motorer for næringen. Jeg har lekt med tanken på dette over lengre tid, så jeg fortalte at dette var noe vi hadde sett på som et fremtidig satsingsområde, forteller Yttersian.

– To hoder, felles tanke.

I fjor høst startet de tre selskapene med idémyldringen, og denne uken starter arbeidet med båten.

Det at Salmar og Ørnli Slipp holder til så nært hverandre har også vært viktig for samarbeidet.

– Jeg er vel innom her en gang i uken for å sjekke hvordan det går, så nærheten er viktig for oss. I tillegg har verftet vist oss at de har troen på dette og at de vil, sier Bekken.

Viktig

– Vi er heldige med plasseringen. Det er kort vei til kundene, og Salmar har vært kunde her i lang tid, sier Yttersian.

Båten skal være ferdig i november i år.

– For oss er det svært viktig å bygge opp kompetanse som trengs nå og i årene som kommer.

– Det har vært rart å lese artikler om dette, og vite at en selv har kommet så langt i prosessen med slike båter uten å kunne si det til noen, avslutter Yttersian.