Tirsdag og onsdag møtes de to meglerforetakene i Sør-Trøndelag tingrett, fordi Eiendomsmegler 1 Midt-Norge mener Proa har brutt markedsføringsloven med annonsene «Tallenes klare tale» og «Proa helt i topp på kundelojalitet». De sto i blant annet Adresseavisen og på Facebook i fjor.

- Vi ønsker å få prøvd hvorvidt annonseringen var lovlig. Vår påstand er at den ikke er det. Vi ser oss lei brudd på markedsføringsloven i bransjen, sier advokat og fagsjef i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, Terje Bergem, som holdt partsforklaring i retten tirsdag.

- Godkjent av forbrukerombudet

- Vi synes det er rart. Kampanjen er avsluttet, og forbrukerombudet har godkjent den. Dersom den hadde vært i strid med loven hadde vi ikke kjørt den, sier daglig leder Vibeke Stavenes i Proaktiv-kjeden, som de tre saksøkte Proa-kontorene i Trondheim er en del av.

I rettssaken ble det langt frem en e-post fra juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, som konkluderer med at annonsene ikke villeder forbrukerne.

Landets fire største eiendomsmeglerkjeder, Eiendomsmegler 1, DNB Eiendom, Krogsveen og Aktiv Eiendomsmegling er med i den landsdekkende undersøkelsen Norsk Kundebarometer, som er den mest kjente målingen av kundetilfredshet. Proa Eiendomsmegling i Trøndelag ønsket også å bli vurdert i undersøkelsen, men kjeden er for liten.

Eiendomsmegler 1 dårligst

Proaktiv Eiendomsmegling bestilte derfor en egen undersøkelse fra Barcode Intelligence Group, som lager undersøkelsen på oppdrag fra Norsk Kundebarometer. De gjennomførte samme måling som de gjør for Norsk Kundebarometer, med de samme spørsmålene stilt i samme tidsrom. I undersøkelsen oppnår Proaktiv-kjeden høyere kundetilfredshet enn de fire kjedene som er med i Norsk Kundebarometer. Der kommer Eiendomsmegler 1 dårligst ut.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge har saksøkt Proa-kontorene i Trondheim fordi de mener statistikken i annonsene er villedende.

- Man sitter igjen med inntrykket av at Proa i direkte konkurranse med de andre kjedene kom best ut av kundetilfredshetsundersøkelsen, sa advokatfullmektig Eirik Bøe Sletten i Pretor Advokat som representerer Eiendomsmegler 1, da han holdt sitt innledningsforedrag.

Foreslo forlik

Trøndelags største megler mener det i annonsene ikke går klart nok frem at de bygger på to separate undersøkelser, og at det for gjennomsnittsforbrukeren fremstår som om Proa er tatt med i Norske Kundebarometer. Eiendomsmegler 1 Midt-Norge mener også annonsene er villedende fordi undersøkelsene ikke er nøyaktig like målinger, når det gjelder størrelsen på kundegrunnlaget, geografisk spredning av meglerne og måten undersøkelsen gjennomføres på.

Under rettssakens første dag kom det frem at Proa har foreslått forlik.

- Vi foreslo å være uenige, og at vi dekker hver sine saksomkostninger. Det er unødvendig å bruke tid på dette. Kampanjen er avsluttet, og vi skal ikke kjøre en ny, sier Stavenes.

- Ved et forlik får vi ingen avklaring av det rettslige spørsmålet, sier Bergem.

Vurderer erstatning

Han forteller at Eiendomsmegler 1 Midt-Norge foreslo å trekke saken dersom Proa Eiendomsmegling erkjenner brudd på markedsføringsloven, beklager det og betaler saksomkostningene for begge parter. Det avviste Pora.

Dersom Eiendomsmegler 1 Midt-Norge vinner frem i tingretten, vil de vurdere et erstatningssøksmål mot Proa Eiendomsmegling, opplyser Bergem.

Dette er en av annonsene som har fått Eiendomsmegler 1 Midt-Norge til å saksøke Proa Eiendomsmegling. Foto: Proa Eiendomsmegling
I Sør- Trøndelag tingrett møtes Eiendomsmegler 1 Midt-Norge og Proa Eiendomsmegling denne uka. Fra venstre: Advokat og fagsjef i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge,Terje Bergem, advokat Thomas Lidal Jamne og advokatfullmektig Eirik Bøe Sletten i Pretor Advokat. Foto: Håvard Haugseth Jensen